Årssammanfattning från Washington D.C.

kl. av |

En summering och reflektion av Linda Zachrison och Stefan Hansen

Året går mot sitt slut. I det här blogginlägget delar vi med oss av våra höjdpunkter under verksamhetsåret och blickar slutligen framåt.

2017 i siffror på House of Sweden:
11 konserter. 9 utställningar. 2 familjedagar. 28 seminarium. 11 workshops för barn. 17 filmvisningar. 14 evenemang. 30 000 besökare, inklusive de som kommer till utställningarna på helgerna

Jason Diakité, konsert och boksamtal. Foto: Frida Garvill
Jason Diakité, konsert och boksamtal. Foto: Frida Garvill

Särskilda genomslag och framgångar
Vi har under året jobbat med alla konstgenrer, men väljer här att lyfta ett par av projekten. Förutom nedanstående kan vi också kortfattat nämna Sweden in the Park – folkdans i sommarparken, invigningen av Bergmanåret 2018, satsningar på nycirkus, konsert och boksamtal med Jason Diakité och hans nya bok ”En droppe midnatt”, en särskild satsning på nutida musik och nordisk jazz samt en mängd filmvisningar, litteratursamtal, expertprogram och mycket annat.

Foto: Sofia Österlöf.
Boulevardteaterns Guji Guji. Foto: Sofia Österlöf.

Vidare har kulturrådets och ambassadens särskilda fokus på barn och unga särskilt uppmärksammats genom teaterbesök och engagemang genom exempelvis Boulevardteateaterns ”Guji Guji”, Claire Parsons co, Familjedagar och aktivitetsverksamheten i anslutning till vårt bibliotek Rum för Barn.

A Raisin in the Sun
Under det gånga året har vi på Sveriges Ambassad i USA, tillsammans med Riksteatern och en mängd andra amerikanska och internationella partners, utforskat hur den afrikanska diasporan – som genom tvång splittrades och skadades under slavhandeln – genom teatern kan förenas och dela erfarenheter via den amerikanska dramatikern Lorraine Hansberrys pjäs ”A Raisin in the Sun”. Vårens stora projekt – det multilaterala utbytesprojektet A Raisin in the Sun – rönte stor uppmärksamhet och betydelse såväl bland dem medverkande, partners, media samt inte minst publik.

Utställningar
Utställningarna, särskild ”Witnessess” av Anna U Davis, har etablerat House of Sweden som en konstaktör bland stans många gallerier och museum snarare än en utställningsplats i konkurrans med ambassaderna. Se gärna Davis Artist Talk på House of Sweden; https://www.youtube.com/watch?v=1EGxuNUyuWw.

Foto: Sofia Österlöf.
Vernissage, Anna U Davis utställning ”Witnessess”. Foto: Sofia Österlöf.

Övriga utställningar var Magnus Wennmans ”Where the Children Sleep”, ”Stories of Migration” av Svenska Insitutet, fotoutställning av David Molander, textilutställning av Linda Lasson och traffickingutställning på EU delegationen med verk av Ann-Sofie Sidén. Dessutom samarbetade vi med DuPont Underground, som visade Helene Bergs videokonst samt vid ett flertal tillfälle visade svensk film.

P3M5 – Digital Eye
Svenska Ambassaden i USA ingick i ett större europeiskt teatersamarbete med EUNIC och EU – kallat P3M5, initierat av Goetheinstitutet där vi gått in med stöd för en beställd pjäs och film från Unga Klara som svensk partner. Filmen har visats på flera platser runt om i USA (ex på ACT i San Fransisco och vid Goethe Institutet) och i Europa under hela 2017 och fortsätter visas under 2018. Del två i projektet, scenkonstföreställningen ”Digital Eye”, genomfördes under hösten tillsammans med bland annat Goethe Institutet och en mängd andra europiska kulturinstitutet och ambassader, samt framförallt med dem lokala teatrarna Forum Theatre, The Laboratory for Global Performance and Politics at Georgetown University, Shakespeare Theatre och Studio Theatre i den spännande nya konsthallen (tidigare en kyrka) Blind Whino. Föreställningen blev en omslutande, interaktiv vandringsföreställningar som genom teater, film, diskussioner och frågesport utforskande övervakning, digitala medier och privatliv, och fick mycket positiv respons också i media.

Expertprogram: utbyte Bay Area-Sverige, Scenkonstbiennalen

Under maj månad genomfördes ett mycket omfattande expertprogram för Mark Jackson, regissör och dramatiker, Shotgun Players, Berkeley, lektor vid ACT Conservatory och Chichester US Master’s program, Michael Moran, konstnärlig ledare för Ubuntu Theatre, Oakland, Brent Lindsay, teaterchef för The Imaginists Theatre, Santa Rosa, Carey Perloff, teaterchef och lektor vid ACT och Strand Theatre, Rob Melrose, teaterchef för Cutting Ball theatre och Margy Jenkins, danschef för eget kompani.

7 teaterchefer från The Bay Area vid Scenkonstbiennalen i Norrköping.
7 teaterchefer från The Bay Area vid Scenkonstbiennalen i Norrköping.

Expertresans syfte var att lyfta fram de starka dramatiker, regissörer, fria grupper och institutioner som verkar i Sverige – både genom att intensifiera vår synlighet i USA i olika program här men också genom att skräddarsy expertresor till Sverige med tyngdpunkt på Scenkonstbiennalen i Norrköping i maj månad samt studiebesök, föreställningar och möten i Stockholm. En stor mängd möten skedde mellan den amerikanska delegationen och teaterlivet från hela Sverige genom Scenkonstbiennalen. En viktig programpunkt var också för delegationen att genomföra ett seminarium om amerikansk teater under scenkonstbiennalen. Syftet med resan var också att på sikt bjuda in en svensk delegation till den amerikanska västkusen. Projektet forsätter under 2018, bland annat med satsningar under Bergmanåret men också med läsningar av svenska pjäser, inbjudningar av föreställningar, konstnärliga utbytesprogram för regissörer och gemensamt projekt kring Dramatens ”Swede Hollow” bland mycket annat. Relationen följdes upp av ambassaden med möten i San Fransisco i samband med Team Sweden möten där i november.

Filmsatsningar och inledning av Bergmanåret
Under året har vi lagt särskilt fokus på att synliggöra svensk film runt om i landet, bland annat med satsningar på Sameblod, KIKI och Oscarsbidraget ”En man som heter Ove” och Oscars-nominerade filmfotografen Linus Sandgren (La La Land). I december inledde vi också firande av 2018:s hundraårsjubilieet av Ingmar Bergman, som firas stort runt om i USA och hela världen. Skådespelaren och regissören Liv Ullman hyllades tillsammans med sin ensemble från norska Nationaltheatret på House of Sweden, i samband med deras gästspel på The Kennedy Center med föreställningen ”Private Confessions”.

Liv Ullman vid mottagning på House of Sweden. Foto: Sofia Österlöf.
Liv Ullman vid mottagning på House of Sweden. Foto: Sofia Österlöf.

Gott nytt år, med en längtan efter konståret 2018!
Tack till alla konstnärer, producenter, organisationer, partners och finansiärer för ett fantastiskt verksamhetsår. Nu blickar vi framåt. Under 2018 fokuserar vi på Ingmar Bergman-firandet tillsammans med en mängd partners i såväl USA som Sverige. Vi fortsätter att satsa stort på bildkonsten, där vi till exempel visar en stor utställning av Karin Broos i samarbete med American Swedish Institute och Waldemarsudde. En mängd utbyten planeras, nämnas kan museerutbyten för kunskapsöverföring och scenkonstutbyten med pjäsen ”Swede Hollow” och våra partners i Bay Area. Vi satsar också på de kreativa näringarna genom Creative Connections och en europeisk musikfestival bland mycket mera.

Press-, information- och kulturavdelningen bestod under 2017 av Linda Zachrison, kulturråd (föräldraledig 1 juli 2017-31 jan 2018), Monica Enqvist, pressråd, Stefan Hansen, vikarierande kulturhandläggare för kulturrådet, Britt-Marie Forslund, kulturhandläggare, Jenny Mählqvist, program- och evenemangskoordinator, med särskild fokus på musik och utställningar, Linda Tocchini-Valentini, kommunikatör (föräldraledig 1 juni-31 dec), Sara Bladmo Larsson, vikarierande kommunikatör, Kate Reuterswärd, presshandläggare (från oktober), Larilyn André, presshandläggare (till och med sommaren 2017), Kerime Karateke och Sofia Österlöf, praktikanter hösten 2017, Frida Garvill, praktikant våren 2017.

Vi önskar er alla en riktigt god jul, och ett gott nytt konstår!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *