Bergmanfeber fortsätter i Frankrike

kl. av | Taggar: , ,

 

Affisch vid Comédie Francaise om kommande uppsättning
Affisch vid Comédie Francaise om kommande uppsättning

IMG_7946

Nu har vi stängt vår Bergmansäsong på Svenska institutet i Paris, Ingmar Bergman- La suite, och summerat iakttagelser och besöksstatistik. Men även om jubileumsåret är över, är det glädjande att konstatera att Bergmanfebern fortsätter oförtrutet här i Frankrike. Nu närmast med en uppsättning av Fanny och Alexander på självaste nationalscenen, La Comédie-Française 9 februari – 16 juni. Samtidigt, på en annan teater i stan, Théâtre Gérard Philippe, görs en tolkning av Scener av ett Äktenskap ”Les Analphabètes”

Det är alltid med viss sorg som vi plockat ner utställningen som vi levt med i över tre månader efter vår Bergman-säsong. 14 700 besökare letade sig hit för att se utställning, delta i seminarier eller se filmer. (Jag lägger in en bildserie längst ned) Det har varit Intressant att se spannet mellan unga och gamla, entusiaster och nybörjare, där vissa stannade i över två timmar och satte sig in i precis allt. Det har förstås varit tacksamt att satsa på Bergman just i Frankrike där kunskapen och intresset är så imponerande. Eftersom många andra gjorde retrospektiver och scenuppsättningar, valde vi att koncentrera oss på arvet och inflytandet efter Bergman på nya generationer och olika konstformer.

Vår praktikant, Martin Foreau, som studerar filmvetenskap i Sverige gör följande iakttagelser när det gäller Bergman i fransk media i under den här perioden:

Det finns flera sätt att utvärdera hur framgångsrik en utställning är. Siffror ger exempelvis direkt kvantitativ data gällande antal besökare, vilket i vårt fall ger en idé om publikens intresse av Ingmar Bergman. Men för oss som svensk myndighet i Frankrike är det också intressant att fokusera på vår plats i franska medier. Det ger oss ett bredare perspektiv om hur man ser på Bergman och vårt institut i Frankrike. Sammanlagt har vi samlat nästan 50 artiklar till vår pressgenomgång. Artiklarna handlar om oss, Svenska institutet i Paris, våra medarbetare eller hundraårsjubileet.

Generellt fick säsongen stor spridning i franska medier, med artiklar från bl.a. erkända tidningar (Le Figaro, Le Monde), magasin (Télérama, Grazia, Artpress…) och radiokanaler (France Musique, France Inter, France Culture).

Bergmanjubiléet firades överallt under säsongen i Frankrike, genom filmretrospektiv och andra kulturella evenemang. Men hur kommer det sig att spridningen av Bergman är så stor just här? Konst har alltid haft en väldig stor plats i den franska kulturen, samtidigt som den franska filmindustrin är en utav världens största. En artikel från tidningen Artpress påminner om det inflytande Bergman hade på den franska filmrörelsen Nouvelle Vague under 1960-talet, med regissörer som Jean Luc Godard och Francois Truffaut. Bergmans verk inspirerar franska regissörer än idag. I ett av våra ”Bergman-Bar” evenemang fick vi intervjua den franska regissören Mia Hansen-Love i samarbete med filmmagasinet Télérama. Där pratade hon om den påverkan som Bergmans filmer haft på hennes egna.

När det gäller vår Bergmansatsning på Svenska institutet i Paris kan man notera att den nämndes i flera artiklar under säsongen. Le Figaro, som är den äldst publicerade tidningen i Frankrike, har skrivit en fantastisk artikel om vår utställning, med många detaljer och komplimanger för scenografin och verket.

På samma gång har vi samarbetat med stora externa aktörer som La Cinémathèque Française och Stiftelsen Ingmar Bergman. Det har i sig gett större spridning av institutet och Bergmansäsongen i medier, både direkt och indirekt. Samma effekt har uppstått med våra andra samarbetspartners, till exempel Jane Magnusson (regissör), Jan Holmberg (Stiftelsen Ingmar Bergman) och Linn Ullmann (författare).

Slutligen kan man konstatera att många positiva artiklar skrevs, flera av välkända franska journalister eller filmspecialister. Med andra ord  blev säsongen en succé, både kvantitativt och kvalitativt.

Nina Sandströms mood board för Fanny och Alexander-uppsättningen på dramaten
Nina Sandströms mood board för Fanny och Alexander-uppsättningen på dramaten
Skiss till magiske Jakobs rock
Skiss till magiske Isak Jakobis rock
Installation i Tessin-salen
Installation i Tessin-salen
Kostymer Nina Sandström, fotografier: Magnus Länge
Kostymer Nina Sandström, fotografier: Magnus Länge

IMG_4196

Nina Sandström
Nina Sandström
Design Nina Sandström framför Roslinporträtt
Design Nina Sandström framför Roslinporträtt
Jakobs Rock
Isak Jakobis Rock
Jakobs rock
Isak Jakobis rock
Nina Sandströms ängel som hängde i trappan
Nina Sandströms ängel som hängde i trappan
Bergman och modet
Bergman och modet – utställningscenografi Marie Strömberg
Bergmans inflytande på mode
Bergmans inflytande på mode
"Bergman for beginners" en Fårömiljö med SI:s tidslinje och filmklipp
”Bergman for beginners” en Fårömiljö med SI:s tidslinje och filmklipp

 

One response to “Bergmanfeber fortsätter i Frankrike

  1. Hej- så roligt med det överväldigande intresset också i Frankrike! VI var också otrologt glada över att få ha den första versionen av Nina Sandströms och Magnis Länjes utställning hos oss i Washington DC på House of Sweden under jubileumsåret – och att vi genom ambassadens samarbete med Kennedy Center också kunde visa en del av utställningen där i samband med gästspelet av Toneelgroups och regissören Ivo van Hoves fantastiska After the rehearsal/Persona.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *