Bokkulturfestivalen KRJAKK i Krasnojarsk

kl. av | Taggar: , , , ,

Nyligen avslutades den årliga bokkulturfestivalen KRJAKK i den sibiriska staden Krasnojarsk. Festivalen genomfördes för åttonde året i rad av den privata Prochorovfonden, som skapats på initiativ av oligarken och den f d presidentkandidaten Michail Prochorov. Fondens syfte är att främja framförallt Sibiriens kulturella och sociala utveckling och har bokkulturfestivalen som ett av sina flaggskepp.

Fonden och festivalen drivs och handhas av Michails syster Irina Prochorova; politiskt aktiv förlagschef och en av de kulturellt mest verksamma kvinnorna i dagens Ryssland Bokkulturfestivalen har som stående inslag ”Liv och kultur i norr” och utgör årets kulturella höjdpunkt för invånarna i den sibiriska miljonstaden. Den verkar som ett fönster mot omvärlden och är ett för många sällsynt och efterlängtat tillfälle att höra utländska författare och kulturpersonligheter, liksom att få tag på böcker som annars är svåra att inhandla. Liksom de förra två åren uppträdde de nordiska ländernas ambassader och kulturinstitut i ett gemensamt block för större synlighet, där de olika länderna deltog med olika projekt: Danmark hade bjudit in två arkitekter som talade om urbanisering och det offentliga rummet, Norge hade bjudit in författaren Ragnar Kvam som talade om sin Thor Heyerdahlbiografi medan Finland bl a uppmärksammade 100-årsjubileet av Tove Janssons födelse. Sverige deltog denna gången för fjärde året i rad. Tidigare har de svenska gästerna främst utgjorts av författare och illustratörer, bland vilka kan nämnas Elisabeth Rynell, Mikael Niemi, Stefan Casta och Jens Ahlbom.

I år valdes ett lite annorlunda svenskt perspektiv i och med att vi försökte knyta ihop Krasnojarsk och årets europeiska kulturhuvudstad Umeå. Därför bjöds en företrädare för Umeås Littfest in; Linus Råde, som i en debattpanel med just ovan nämnda Irina Prochorova kunde berätta om kulturfestivalers vikt i en stads kulturella liv, och om hur Littfest startat från ett gräsrotsinitiativ till att bli en positiv del i en stads kulturella identitet och ett större inslag i Umeå 2014. Likaså kom diskussionerna i Krasnojarsk in på kulturens villkor i periferin och förhållandena med huvudorterna, något som är mycket relevant för båda städerna.

Trots sina olikheter finns det kulturella beröringspunkter mellan Umeå och Krasnojarsk. Mötena i Sibirien ger förhoppningsvis förutsättningar för vidare kulturella samarbetsmöjligheter, av extra stor vikt i dag.

One response to “Bokkulturfestivalen KRJAKK i Krasnojarsk

  1. Tack för denna intressanta information om Prochovorovfonden som tydligen har bokutgivning som flaggskepp. Vilka böcker har särskilt premierats och finns det någon rivalitet mot Andrej Skotjs humanitära fond Pokolenije och dess Debutpris? Bra om fonderna också ser till att de ryska böckerna kommer till utomrysk kännedom genom bra översättningar (jfr Ersatz och Cirkelns kvadratur 2013).
    Ser gärna mer modern rysk litteratur!
    Rune Hedman

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *