Carin Rodebjer och Northern Exposure

kl. av | Taggar: , , , , , , , ,

Gästbloggare: Niklas Arnegren, kulturfrämjare på det honorära
generalkonsulatet i New York.

Gäster på Northern Exposure med modell från Ann-Sofie Back.
Gäster på Northern Exposure med modell från Ann-Sofie Back. Foto: Will Foster

New York Fashion Week är en av världens fyra största modeveckor jämte London, Milano och Paris. Ett späckat schema av modevisningar, presentationer och evenemang, ofta med skyhöga produktionskostnader. Få svenska märken har de resurser och kontakter som krävs för att platsa i den officiella kalendern.

I år fanns dock en svensk modeskapare på schemat: Carin Rodebjer, som numera bor i New York och som presenterade sin nya vårkollektion på terrassen på Maritime Hotel i Chelsea inför ett hundratal inbjudna branschgäster. Visningen blev mycket lyckad och fick väldigt positiv respons från modepressen.

Fashion Week kretsar till stor del kring press, redaktörer, bloggare och kändisar. Själva försäljningen av kollektionerna börjar inte förrän dagarna därpå, när hundratals modeskapare och företag från hela världen ställer ut på modemässor och möter inköpare.

Generalkonsulatet i New York har utvecklat ett nära samarbete med Capsule Show, som på sistone är den mässa med flest nordiska märken. Tillsammans med finska konsulatet och agenturen International Playground har de format en projektgrupp för att främja nordiskt mode under rubriken Northern Exposure.

Förra året anordnade gruppen en modevisning med bl a Hope, Minimarket och Altewai Saome i den inglasade takvåningen på New Museum. I år erbjöds sex märken – bl a Rodebjer, Ann-Sofie Back och Patouf från Sverige – att presentera kreativa tolkningar av sina kollektioner i videoformat på downtown-galleriet The Hole. Ett urval från varje kollektion visades också på modeller i lokalen. De svenska deltagarna fick produktionsstöd från Svensk Form. Måns Ericson, svensk dj bosatt i New York, spelade musiken.

Mode är en viktig exportbransch och ett kulturområde där Sverige står sig bra internationellt. Men marknaden är nyckfull, marginalerna knappa och konkurrensen stenhård. Lokala kontaktytor och samarbeten är ofta avgörande. Ett koncept som Northern Exposure kan bli en enkel men värdefull plattform för svenska kreatörer som annars gör resan på egen hand.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *