Ett Paris-forum för kulturens framtid

kl. av | Taggar: , , , , ,

paris_mats_april

När kulturminister Aurélie Filippetti nyligen bjöd in till Forum de Chaillot så kände sig många kallade att komma – ett forum som in i det sista var oklart vem som skulle stå värd för då president Hollande tidigare i veckan hade stuvat om i regeringen efter ett mycket svagt resultat i kommunalvalet. Men Filippetti kunde äntra scenen med uppdaterat förtroende och välkomna både EU-länders kulturministrar, EU-kommissionärer och en mängd tjänstemän, kulturarbetare och byråkrater i Théâtre de Chaillots fullsatta salong med över 1200 platser. De obligatoriska kaffepauserna, inramade av Paris mest magnifika utsikt med Eiffeltornet i blickfånget, intogs dock i separata rum där det inte var många som fick tillfälle att mingla med kulturelitens företrädare som Peter Brook, Costa-Gavras, Jean-Michel Jarre, Michelangelo Pistoletto och Björn Ulvaeus. När Frankrikes kulturminister bjuder in så tackar man inte nej – det är tydligt det.

Paris_7april

Med sedvanlig fransk oblygsamhet hade forumets program samlats under den vittomfattande rubriken Framtidens kultur/ Framtidens Europa med specifika diskussionspunkter som till exempel Kulturen – en ekonomisk och social tillgång för Europa och Upphovsrättens roll för att finansiera kreativiteten i den digitala tidsåldern. Forumets tajming den 4-5 april är tydligt uppkopplad mot det kommande valet till EU-parlamentet och med EU:s nybakade ”Kreativa Europa-program” som fond. 2014 är ett viktigt år för Europa, det är början på en ny politisk cykel med förnyelsen av ledamöterna i Europaparlamentet och utnämningen av en ny kommission där kulturens demokratisering, ekonomiska betydelse, IT-politik och upphovsrätt är några av de viktigaste frågorna att diskutera inom kulturpolitiken. En kulturpolitik som helt säkert kommer utmejslas i skuggan av en lågkonjunktur där blickarna osökt riktar sig mot faktarutor som att kultursektorn skapar 3,3 % av BNP och 6,7 miljoner arbetstillfällen på den europeiska kontinenten.

Självklart är de kulturella och kreativa näringarna en viktig tillgång i en global ekonomi som bygger sin konkurrenskraft på bland annat innovation och kreativitet. Samtidigt finns här en intressant paradox i ett land som Frankrike där kulturen inte behöver motvieras av vare sig positiva synergier eller som motor i ekonomisk tillväxt. Kulturen finns för att den måste finnas nästan som en naturlag – för att människor och samhällen finns och för att ett historiskt kulturarv måste vårdas, visas och utvecklas. Jag fick detta illustrerat för en tid sedan under ett lunchmöte med en av kulturministerns rådgivare då jag förde in samtalet på just de kreativa industriernas potential i en tid av ökad arbetslöshet och ekonomisk stagnation men min lunchgäst bytte snabbt fokus till betydelsen av litteratur och poesi. Och kanske är det inte en motsättning i ett land där kulturen marinerar alla delar av samhället och där kulturen kan diskuteras för sin egen skull och inte som redskap för att uppnå en nytta av något slag. Men å andra sidan – och detta blev också tydligt på Forum de Chaillot – så måste kulturen lyftas in i ett vidare sammanhang för samhällsekonomin – särskilt under en lågkonjunktur med budgetrestriktioner.

Helt klart råder det dock delade meningar om vilken väg som är rätt att gå för att skapa denna tillväxt. Guillaume de Fondaumière, VD för dataspelföretaget Quantic Dream drömde om en värld där nästan alla verkade uppehålla sig i den virtuella spelvärlden i en tid när ”gaming” är den snabbast växande grenen inom upplevelseindustrin. Sociologi-professorn från Columbia University Saskia Sassen menade å sin sida att det är handens kraft i det fysiska rummet som kommer skapa nya arbetstillfällen. Sassen menar att hantverket i dag är en viktig komponent i flera kunskapssektorer, från designbranschen till kultursektorn och exemplifierade med hur många hantverkare av olika slag som behövs på en opera. Det virtuella kontra det fysiska – men varför inte både-och!

Ja, många dörrar öppnades och få stängdes vilket ibland gav känslan av korsdrag snarare än frisk och klargörande luft i debatten. En intressant fråga i detta sammanhang är hur Frankrike och andra EU-länder kommer balansera mellan nationella intressen, EU-sammanhållningen och den globala intressesfären, t ex gällande överenskommelser som frihandelsavtalet med USA. Just dynamiken i samspelet USA och EU tonade fram på konferensen då både Chris Dodd, VD för Motion Picture Association of America, och den amerikanske kompositören Paul Williams talade om hur viktigt Europa har varit som inspiratör och vägvisare för USA i formandet av de kreativa industrierna och vidhängande rättighetsfrågor. Detta samtidigt som den franske kommissionären för EU:s inre marknad Michel Barnier höll ett brandtal om vikten av att skydda de europeiska strukturernas reglering och finansiering. Visst – Obamas tal om ett ”global partnership free and fair” – menade Barnier är väl ok när det gäller free men inte när det gäller fair – här måste Europa skydda kulturutövarnas immateriella och ideella upphovsrätter proklamerade Barnier medan den åttahövdade panelen sjönk allt djupare ner i sina vita skinnfåtöljer. Och ljuset i Frihetsgudinnans fackla falnade sakta – den fackla som Paul Williams stunden innan hade tänt när han associerade till fransmännens gåva genom att utropa ”You brought the creative light in the torch for us”.

I bakgrunden till Barniers retorik klingar förstås också fransmännens kulturella undantag ”Exception culturelle”, där fransmännen är angelägna om att kunna vidga kretsen som vill verka för att EU tillgodoser denna aspekt i WTO-förhandlingarna (t ex att film och Tv-produktioner inte ska hanteras på samma sätt som andra kommersiella produkter gällande tullar och avgifter). Det återstår dock att se om forumet verkligen har skapat ökat samförstånd kring vilken väg man ska gå mellan ”free and fair”.

Frågan om ”free and fair” kopplat till tullar, upphovsrätter och handelsavtal fick dock en annan relief när Ukrainas nye och blott 41 årige kulturminister Jevhen Nysjtjuk bjöds upp i talarstolen av Filippetti, ackompanjerad av auditoriets varmaste applåd. Nysjtjuks är skådespelaren från västra Ukraina som under protesterna i vintras ofta stod på scenen och talade som konferencier på Självständighetstorget. Nu stod han plötsligt här på scenen i kulturens finrum, flankerad av EU-ländernas ministrar, och talade om – vare sig kulturen som motor i ekonomisk tillväxt eller som undantag i frihandelsavtal – utan om kulturens roll för frihet, fred och demokrati. Och med den senaste tidens händelseutveckling i öst och ett stundande EU-parlamentsval där extremistiska partier vädrar morgonluft så kommer den unge kulturministerns ord och mening kanske visa sig vara en viktigare utgångspunkt i formandet av framtidens Europa och kultur än vad forumets värdar först hade tänkt sig.

http://forum-chaillot.fr

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *