Film, Främjande och Feminism

kl. av |

Detta blogginlägg är skrivet i samarbete med min kollega Emma Nilsson på Handelsenheten vid Sveriges ambassad i Washington, DC.

 

Här på Ambassaden i Washington DC arbetar vi sedan lång tid aktivt med att integrera den feministiska utrikespolitiken i det dagliga arbetet inom samtliga verksamhetsområden. Vi strävar efter att systematiskt ta upp jämställdhetsaspekter i samtal med amerikanska motparter (såväl amerikanska företrädare som frivilligorganisationer, universitet, tankesmedjor och företag). Fjolårets ministerbesök av tex Åsa Regnér och UM Wallström har öppnat för fördjupad bilateral och global dialog med tex Departement of State, Kongressen, USAID, World Bank Group, Center for American Progress, George Washington University, White House Council of Women and Girls. På ambassaden tar vi alltid med jämställdhetsaspekter i vårt utåtriktade arbete – vid publika evenemang, i presentationer och i deltagande i paneler, och vi använder också sociala media som en kanal för att föra ut den feministiska utrikespolitiken.

I slutet av januari samlades över 3 miljoner demonstranter i #Womens March, den största protesten i amerikansk historia. Att påstå att jämställdhet står mitt på den politiska dagordningen är en underdrift…

Inte minst inom Sverige- och kulturfrämjandet har vi som tydlig och prioriterad ambition att synliggöra svensk kompetens på jämställdhetsområdet både gentemot media, och genom arrangemang med specifikt fokus på jämställdhet. Vi lyfter löpande fram kvinnliga konstnärer, filmskapare och artister på olika sätt – under 2015 och 2016 har genomförde vi 26 utåtriktade evenemang på temat, med allt ifrån seminarier kring ”women in tech”, vernissager med kvinnliga bildkonstnärer som Anna U Davis och fotografen Lesley Leslie – Spinks, såväl som konserter med kvinnliga musiker som t ex Emilia Amper, sopranen Nina Stemme (som var Brynhilde i Wagners Ringen på Kennedy Center), och mezzon Ann-Sofie von Otter. Den starkaste satsningen på jämställdhet har vi dock kopplat ihop med filmens område under 2015, 2016, och fortsatt under 2017.

Martha och Niki. Foto: Folkets bio
Martha och Niki. Foto: Folkets bio

Filmserie med kvinnliga regissörer

I ambassadens nya filmserie Sweden on the screen som vi startade sommaren 2016 visas varje söndagseftermiddag på House of Sweden filmer av kvinnliga upphovsmän, som tex Lisa Langseth, Karin Fahlén och författaren och filmaren Lawen Mohtadi som tillsammans med Angelica Ström talade om dokumentären Taikon, (både hos oss i Washington DC därefter även i New York och i Boulder, Colorado.) Filmserien återupptogs under vårvintern – inledd av Suzanne Osten och hennes Flickan, Mamman och Demonerna, och därefter verk av Mia Engberg, Tora Mkandawire Mårtens, Maud Nycander och Kristina Lindström. Samtliga visningar har varit fullbokade. Visningen av Martha & Niki genomfördes i samarbete med Black History month och House of Sweden fick fint besök av den etiopiska kejserliga familjen, Haile Selassies sonsonson och prinsessan Giliammariam.

http://www.swedenabroad.com/en-GB/Embassies/Washington/Current-affairs/Events/FILM-SERIES-Sweden-on-the-Screen-sys1/

Vi samarbetar också löpande med de amerikanska distributörer som tar in svenska filmer för den amerikanska biografmarknaden- aktuella just nu är KIKI, Sara Jordenö Ruf’s uppmärksammade dokumentär om voguing communityn i New York (som hade premiär den 24 februari i Los Angeles, och invigdes av Ambassadör Björn Lyrvall, på plats i Santa Monica) och Amanda Kernells Sameblod, som vunnit flera priser på festivaler världen över. Båda regissörerna är kvinnliga debutanter, som har hyllats både för sitt mod och sitt unika berättande. Också den kvinnliga fotografen till Sameblod, Sophia Olsson, har lyfts fram gång på gång, som en stark konstnär.

 

Jämställdhet inom filmbranschen – Sverige som föregångare

Sverige har sedan lång tid tillbaka, genom såväl individer, som kollektiv tex WIFT (women in film and Television) med att förändra den starkt ojämna fördelningen av makt och resurser. I den nationella kulturpolitiken är det framförallt de senaste tio åren, som man genom filmpropositioner, filmavtalet och flera parallella inititativ, arbetat metodiskt med att förbättra representationen av kvinnor i film och TV, på många sätt också drivet av branschen själv.
2006, när jag arbetade på Kulturdepartementet, som politiskt sakkunnig, skrevs det i filmavtalet in ett mål för att förbättra representation av kvinnor i ledande positioner på en fördelning 40 % resp 60 % under utbildnings och kulturminister Leif Pagrotskys ledning. Jag minns väl diskussionerna både om procentsatserna, som då av många ansågs vara omöjliga att uppnå, och motståndet denna specifika målsättning detta väckte.

Filminstitutet är den huvudsakliga statliga finansiären av svensk film och därmed också det huvudsakliga instrumentet för att föra en kulturpolitik på filmområdet.

Under åren som följde efter 2006, arbetade jag som chef för avdelningen Publiken på Svenska Filminstitutet, (och ansvarade där för frågor om distribution, biografer festivalstöd, skolbio, information, pr, internationell lansering och Cinematekets verksamhet.) Jag minns också tydligt hur implementeringen av jämställdhetsinriktningen i filmavtalet fortsatte att väcka starka känslor, i de flesta läger, för och emot!
Det var också lättare sagt än gjort, att uppnå de uppsatta målen – statistiken pendlade, gick upp ibland, mot en förbättring, och sjönk sen snart igen, oftast förklarad med argumentet att det helt enkelt fanns så få kvinnliga filmskapare.

I det nya filmavtalet, som började gälla 2013, angavs att målet 50/50 för stödfördelnigen är det som ska gälla, på initiativ av Svenska Filminstitutet.

2015 var målet, om 50/50 % uppnått. Det var inte en utopi. Sverige har som enda, och första land i världen, uppnått en jämlik fördelning av produktionsstöd till nya filmer av män och kvinnor. Vi har metoderna. Vi är caset. Och vi vill viss världen att det visst är möjligt. Läs mer på http://www.sfi.se/en-GB/About-SFI/Gender-Equality/

Dessutom har Sverige, från en annan del av filmlivet, nämligen biograferna och publiken, lyft fram och praktiserat en metod för programläggning, genom att ”A-märka” filmer enligt den sk Bechdel-metoden, som bl a initiativtagaren Folkets Hus och Parkers Ellen Telje reser världen över för att beskriva och inspirera hur man kan arbeta med den som metod i programläggningen.

Under april 2016 samarbetade ambassaden med ASTRA (Association of Swedish teachers and researchers in America) och Svenska Institutet kring en föreläsningsturné med Anna Serner, Svenska Filminstitutets VD – kring en turné om jämställdhet inom filmindustrin. Hon föreläste på olika universitet i Wisconsin, Illinois och på ambassaden i Washington DC, för alla svenska konsuler.
New York Times skrev: http://www.nytimes.com/2015/10/08/arts/international/how-swedish-cinema-gave-women-di rectors-a-bigger-role.html partner=rss&emc=rss&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter&_r=1

I 25 oktober 2016 var det dags att samla och möta Hollywood för att prata jämställdhet! SACC-LA – med Gudrun Giddings i spetsen- arrangerade tillsammans med Ambassaden, Svenska Filminstitutet, Svenska Institutet och flera amerikanska partners en fullspäckad heldag för filmbranschen om jämställdhet inom filmen, kallad 50/50 by 2020, som ägde rum hos Sag/Aftra, en stark central facklig organisation i filmbranschen.  Anna Serner var bejublad keynote speaker, och på panel med både filmskapare som Lisa Ohlin, filmkonsulent Baker Karim. Helen Granqvist, från WIFT – Women in film and Television, avslutade och sammanfattade dagen, med ett dramatiskt, roligt och tankeväckande föredrag. Den internationella närvaron på seminariet, både av experterna i panelerna och utövarna i publiken hyllade det svenska långsiktiga arbetet med att uppnå jämställdhet inom filmen – och såväl Kanada som Australien och Storbritannien uttrycker att de vill följa efter de svenska metoderna och strategierna. Läs Anna Serners blogg efter seminariet och resan i Nordamerika på: https://annasernersfi.wordpress.com/2016/10/

Pressen i USA har också uppmärksammat den svenska framgången mycket. Journalisten Inkoo Kang hade tidigare under året (2016) bjudits in till Göteborgs filmfestival tidigare under året är en av många som har skrivit om det svenska om jämställdhet och film: http://blogs.indiewire.com/womenandhollywood/4-women-directed-gothenburg-film-fest-fe atures-to-put-on-your-radar-20160218

http://blogs.indiewire.com/womenandhollywood/what-happened-after-swedish-theaters-int roduced-a-bechdel-rating-for-its-movies-20160217
http://blogs.indiewire.com/womenandhollywood/how-the-swedish-film-institute-achieved- 50-50-funding-distribution-between-male-and-female-directors-20160218
GENDER EQUALITY – House of Swedens jämställdhetsutställning

” We have come a long way, haven’t we” är namnet på den utställning som vi öppnade på House of Sweden i mars 2016, producerad av Riksutställningar och Svenska Institutet. Varje helg är utställningen öppen för allmänheten – och den drar vanligtvis mellan 150 – 300 personer varje weekend. Till invigningskvällen tryckte vi fram ett bokmärke om Sveriges milstolpar gällande jämställdhetsarbete som delades ut tillsammans med boken ”We should all be Feminists” av Chimamanda Ngozi Adichie. (Samma bok som spreds till 16-åringar i Sverige, tack vare ett internationellt uppmärksammat initiativ från Kvinnolobbyn.) Gästtalare för kvällen var USA:s nya ambassadör i Sverige, den första kvinnan på den posten Azita Raji, som häromveckan avslutade uppdraget i Sverige, efter ett knappt år på sin post.
Nedan ett urval av artiklarna som skrevs om arrangemanget:
https://www.washingtonpost.com/news/reliable-source/wp/2016/03/10/swedes-celebrate-th e-anniversary-of-their-swanky-embassy-and-greet-the-new-u-s-ambassador/
http://www.thegeorgetowndish.com/thelatest/house-sweden-hosts-crafts-and-gender-equal ity-shows
Ambassadören Björn Lyrvall deltog också i morgonsoffan ABC7News

Reaktioner och respons

Det kanske främsta resultatet av den feministiska utrikespolitiken är det förtroliga dialogklimat och den plattform som ambassaden har skapat på jämställdhetsområdet med företrädare inom den amerikanska förvaltningen och med det civila samhället. Erfarenheterna från arbetet hittills med den feministiska utrikespolitiken är övervägande positiva, även om flera initiativ också då och då kommenteras av anonyma ”troll”, särskilt på twitter.
Ett annat fint exempel på responsen vi fått är att den avdelning som arbetar med Public Diplomacy and Public Affairs på Department of State hörde av sig till ambassaden efter invigningen av jämställdhetsutställningen i mars 2016 och efterfrågade en kurs om public diplomacy!Kursen  genomfördes i juni för 15 personer från Department of State.

Ikväll – den 7 mars, genomför vi på House of Sweden för tredje gången ett större evenemang- THIS I CHOOSE inom vårt täta samarbete med den amerikanska organisationen Vital Voices, som startades 1997 av Hillary Clinton och Madeleine Albright. https://www.vitalvoices.org

Hedersgäst är Drottning Rania Al Abdullah av Jordanien, sedan länge kämpat för kvinnors rättigheter, och de som uppmärksammas under kvällen är alla kvinnor, som genom sin aktivism  – i flera fall genom konst och kulur – påverkat opinion och politik: Ariela Suster från El salvador, Elsa Marie D’Silva Nadia Bushnaq från Jordanien Theresa Kachindamoto från Malawi.

Nästa vecka kommer jämställdhetsminister Åsa Regnér tillbaka till USA , i sällskap med ingen mindre än ”Fröken Friman” själv – nämligen Sissela Kyle, skådespelerskan och regissören och tillika min efterträdare i rollen som chef och konstnärlig ledare för Parkteatern i Stockholm, sedan jag blev Kulturråd i USA.

Åsa Regnér och Sissela Kle ska tala på ett FN toppmöte- under CSW61, ” Womens economic empowerment in the changing world of work” om kvinnors rättigheter men också om sexhandel och trafficking, bla på ett seminarium om den svenska sexköpslagen och kring TV serien Fröken Frimans Krig, som tex tagit upp kampen mot prostitution ur ett historisk perspektiv.

To be continued!

The future is female….

 

2 responses to “Film, Främjande och Feminism

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *