Film i Europa är fortfarande bäst på bio – eller?

kl. av | Taggar: , ,

 

Tydligen så håller denna gamla PR-slogan än – om man får tro det jag hörde senast på ett lunchseminarium på Europaparlamentet här i Bryssel för någon vecka sedan.

UNIC (Union International des Cinémas/International Union of Cinemas) hade bjudit in till panelsamtal under rubriken ”Innovation and the Big Screen” där huvudtemat var ”Morgondagens biograffilmsupplevelse – sektorstrategier för tillväxt”. För den som minns var diskussionen het för cirka tio år sedan om biograffilmens framtid och den spåddes både utarmning i bredd och övermäktig konkurrens från de nya ”fönstren” för visning av film.

Invite1-927x1024Samtalstonen på seminariet var inte på något sätt domedagsmässig utan snarast fylld av framtidstro för biograffilmen i Europa och huvudbudskapet var att ”Publiken är på väg tillbaka”! Det som tidigare hade tolkats som icke kommunicerande kärl (film på biograf och film på tv:n hemma via video-on-demand eller på paddan) ses nu som ömsesidigt stöttande. Framgångsrika exempel gavs på hur vissa länder arbetar med att samla all information om filmer nationellt på en webbaserad plattform som är kopplad till både biljettförsäljning till biografer och ett digitalt utbud.

Att biotittandet just nu är på väg upp sades ha att göra med att det sker riktad marknadsföring och det investeras i nya biografer (inkluderande IMAX). Intressant noterades att även ”art house cinemas” får allt större publik. Publiken är i och för sig fragmenterad men består inte alls bara av ungdomar – segmentet 55+ ökar starkt. Oavsett och för att hålla momentum i trenden pekades på behovet av att följa och utvärdera varje målgrupp för sig och göra bioupplevelsen mer interaktiv. Opera-/eventbio spåddes lysande utvecklingspotential.

Här finns länken till UNIC:s rapport ”Innovation and the Big Screen”. I den kan ni bl.a. läsa att Filmstaden Sergels arbete i Stockholm med att låta biografvärdarna introducera filmerna ”live” på biografen tas upp som ett exempel på kreativt publikarbete.

På seminariet visades också det senaste i samarbete med biograffilmen och det är virtual reality – ytterligare ett fönster för film även om den ger helt andra typer av upplevelser – men icke desto mindre och enligt experterna, i längden stöttande för biograffilmsintresset.

Alltså, svaret på frågan om film fortfarande är bäst på bio är – JA, men inte bara!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *