Frukostsnack med Jakob Trollbäck, svenske designern som gör de hållbara målen i Agenda 2030 begripliga

kl. av | Taggar: , , , , , , , , , , , , , , ,
IMG_E2602
Deltagarna fick hålla upp sina favoritmål och berätta varför

Tillsammans med svenska UNESCO-delegationen bjöd vi in svenske designern Jakob Trollbäck till Paris för att berätta om sitt arbete med att försöka göra FN:s hållbarhetsmål tillgängliga för fler. Kärt barn har många namn: Global Goals, Agenda 2030, SDG: Sustainable Development Goals… allt i syfte att uppnå en bättre värld. Samtalet ägde rum i Unesco:s huvudkvarter inför en internationell publik och avslutades med en panel med Unesco-representanter och den svenska Unesco-ambassadören Annika Markovic innan publiken tog vid och ställde frågor.

 

IMG_2566

På eget initiativ började han jobba med de 17 huvudmålen, och har sedan fortsatt med de ointagliga 169 delmålen – rätt imponerande – som nu utvecklas till ett helt system, ett Periodical Table of Change, som han säger, där man också kan se hur alla målen häger ihop. Därför är symbolen för SDG en cirkel med olika färger som visar helheten. Det handlar inte bara om en enkel färgsättning, eller glad bildmosaik, utan om ett gediget kommunikations- och strukturarbete. Vilken hjälp för oss byråkrater som vill få ut budskapen om hur vi kan utrota svält, fattigdom och göra världen mera jämställd fram till 2030, utan att snubbla på paragraferna och de många orden.

Trots en 25-årig framgångsrik karriär i New York, med en namnkunnig kundkrets, är Jakob Trollbäck ännu inte så känd i Sverige. Det kommer säkert, eftersom han just öppnat en kommunikationsbyrå i Stockholm, The New Division by Trollbäck & Co, med inriktning just på hållbarhet, jämlikhet och tolerans.

IMG_2544-1

Jag fångade honom på frukost på hörncaféet, innan han reste vidare till Stockholm och New York, för att höra mera om hur allt började, var det ett uppdrag från FN?

-Trollbäck & Co bygger identiteter för företag och TV-bolag och har jobbat mycket med film, bland annat med BBC. Där, 2014, började det hela vid ett möte med Richard Curtis, mannen bakom filmen Love Actually, Mr Bean mm, som startade organisationen Red Nose Day för 25 år för att stötta utsatta barn i England och Afrika. När Curtis kom till New York och ville ha vår hjälp att lansera Red Nose Day i USA, berättade att han hade en galen idé. FN skulle släppa sina hållbarhetsmål om ett år och han trodde inte att det skulle lyckas om vi inte kunde göra dem tillgängliga och populära. Vore jag intresserad av att ta mig an detta? Curtis trodde att han skulle kunna skaffa lite pengar till arbetet. Tack vare Curtis kändisskap och kontakter på FN så öppnades dörren och så snart vi fick det första dokument från FN kunde arbetet påbörjas. Bara det att komma fram till 17 mål var en svår förhandling, och alla skulle ha sina ord och bisatser med vid förhandlingsbordet. Vi började göra ett sorts rutnät av symboler för målen, och att översätta ”government speak” i enkla budskap.

Trots att bara en tiondel av arbetet kunde finansieras av Curtis fond ”Project Everyone”, genomförde vi jobbet och systemet släpptes i september 2015, med FN:s goda minne och användning över hela världen.

De 17 huvudmålen och cirkelsymbolen blev en stor framgång, men sen undrade jag hur Jakob orkade gå vidare med de 169 delmålen, var det också på eget initativ?

– Jag hade nämnt någon gång att man borde gå vidare med de 169 delmålen. Alla sa att det var vansinnigt och att det aldrig skulle kunna gå. Jag måste erkänna att jag faktiskt kände lite svindel, skulle vi verkligen klara av det? Många av delmålen var ganska abstrakta, särskilt under mål 17. Men jag sade lite kaxigt att det här går att göra – utan att vara helt säker. Jag är en systemnörd, gillar logik och strukturer, och gillar inte att misslyckas eller ge upp. På ett plan hem från New York till Stockholm, 7 timmar, började jag sätta enklare rubriker på de 169 delmålen. Jag hann väl en tredjedel på resan och då förstod jag att det skulle gå.

Många års erfarenhet har gjort mig till en skaplig copywriter, något jag definitivt inte var från början, och på vårt företag, Trollbäck & Co har vi som motto: ”Discard everything that means nothing”. Det guidade oss. Tack vare förtroendet vi tidigare byggt hos FN, så fick vi deras uppmuntran att arbeta vidare.

För arbetet med delmålen fick vi stöd från svenska utrikesdepartementet. Vi hade just öppnat vårt företag i Stockholm, The New Division by Trollbäck & Co, för att jobba med hållbarhet. Vi är bara 7-8 personer, men här har vi satt ihop folk som är duktiga på hållbarhet, strategiskt utvecklingsarbete, skribenter och inte som en traditionell byrå, med en massa designer – det kan vi lösa ändå med våra kontakter, eftersom jag har jobbat med det i 25 år.

I arbetet med målen och delmålen vill jag särskilt lyfta fram Christina Rüegg Grässli, som är en exceptionellt begåvad schweizisk designer som jobbade hos oss i New York och som arbetar från Schweiz för The New Division. Det är hon som utfört arbetet med originalpaletten, med färgerna och de lätt igenkännbara symbolerna tillsammans med andra designer. Jag gjorde det mesta av själva copy writingen. Vi har också tagit in freelancers när vi behövde nya synsätt och kände att vi körde fast på någon symbol.

När jag satt i publiken på Unesco kände jag att vi var flera som fick en aha-upplevelse, och nycklar till målen i den vidareutveckling du gjort med systemet hur målen hänger ihop med varandra, vilket otroligt logistikarbete?

DSC_0815-Redigera-2_1024x1024@2x

 

Ja, vi har i The New Division utvecklat flera produkter som ska underlätta användningen och kommunikationen, i utbildningssyfte, för institutioner och företag. Som just affischen som förklarar alla delmålen och visar hur målen hänger ihop med varandra, och en slags färgkarta över delmålen och vad de står för i korthet, och så förstås själva logotypen. När man vill fördjupa sig kan man gå in på originaltexten, den finns också tillgänglig. Som när man zoomar in på Google Map ner till detaljerna. Vi jobbar just nu med produktion och distribution av alla dessa delar – men självklart är allt till självkostnadspris, detta är inte något som vi ska tjäna pengar på, utan vill sprida. De finns på www.thenewdivision.world

DSC_0733_1_360x 

Vad ska the New Division leva av?

– Vi vill jobba med företag. De behöver verkligen utveckla sitt hållbarhetsarbete. Alla talar om det, men det är inte så många som vet hur de ska kunna göra det på ett bra sätt. Idag jobbar vi bland andra med Skanska och Ragnsells. Det som jag är mest intresserad av är att skapa enkla system och en stark kultur som företagen kan sprida internt så att alla är med på resan. Alla måste vara med, vi vill skapa delaktighet och stolthet; så här jobbar vi, på det här sättet gör vi världen bättre. Nästa steg är att börja kommunicera dessa värden utåt och där har vi en stor erfarenhet.

Vad har du som egen person lärt dig på resan i ditt eget liv? Vad tycker du om målen, man märker att du kan dem på djupet vid det här laget?

Först och främst så poppar delmålen upp i mitt huvud för varje artikel jag läser, debatt jag deltar i eller vid middagskonversation. Jag skulle kunna driva min omgivning till vansinne genom att säga: aha, det är en kombination av delmål 4•1 och 6•2 osv. Men de är verkligen fantastiska och så heltäckande som man bara kan önska.

De globala målen, globalgoals.org, har funnits sedan i januari. I maj hade vi vår officiella lansering. Nu ska delmålen lanseras på FN.

Sedan ska de kunna användas över hela världen i utbildning, av företag, av tjänstemännen själva och av alla oss vanliga människor hoppas jag. Och jag hoppas att detta på riktigt kan bli till A Periodic System of Change. -Ja, låter inte lika starkt på svenska, men ändå: ett periodiskt system för förändring.

Själv är jag förvånad över att det varit relativt tyst i media om hela detta arbete, och att jag trots eget påtryckningsarbete ej lyckats få dem att kvala in i olika designtävlingar, där de borde vara självklara kandidater. Detta är inget som egentligen bekymrar Jakob Trollbäck. De har varit hundraprocentigt fokuserade på att få igenom arbetet på FN först och främst. I den målgruppen har de verkligen lyckats. Kommunikationssystemet har nu faktiskt antagits av 193 länder världen över.

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *