Hållbart mode – design för en cirkulär ekonomi

kl. av | Taggar: , , , , ,

Gästblogg av Elin Ulfhammer, praktikant på kultursektionen vid ambassaden i London

Panelen tillsammans med ambassador Torbjörn Sohlström (i återvunnen Filippa K-kostym)
Panelen tillsammans med ambassador Torbjörn Sohlström (i återvunnen Filippa K-kostym)

Mode är en av Sveriges sveriges snabbast växande branscher. Enligt den helt färska rapporten ”Modebranschen i Sverige” omsatte svenska modeföretag 305 miljarder kronor förra året. Sedan mätningarna började år 2011 har exporten nästintill dubblats och statistik från samma rapport visar att omsättningen har ökat snabbare än tidigare mellan 2014 och 2015. Att modeindustrin växer är positivt för den svenska ekonomin men det har också en baksida som blir allt svårare att bortse från. Produktionen av nya textilier och kläder, transporter och vår stadigt ökande konsumtion tär på miljön och jordens resurser. Det finns också sociala hållbarhetsfrågor som modebranschen inte längre kan blunda för. För att diskutera denna problematik bjöd ambassaden in forskningsprogrammet Mistra Future Fashion samt tre av de företag och institutioner som är partners i projektet – Chelsea College of Arts, H&M och Filippa K – till ett panelsamtal på residenset.

Sigrid Barnekow, från Mistra Future Fashion, berättade om deras verksamhet som ett Stockholmsbaserat tvärvetenskapligt forskningsprojekt med mål att omvandla dagens linjära industri till en hållbar cirkulär industri. I sitt forskningsarbete har de ett brett perspektiv med fokus på de olika komponenterna inom systemet. Forskningen genomförs utifrån fyra olika teman; design för en cirkulär ekonomi, stimulans för en mer cirkulär leverantörskedja, att få användaren att bidra till ett mer hållbart mode, samt ökning av återvinning av textilier. Dr Kate Goldsworthy, forskare inom Textiles Environment Design på Chelsea College of Arts, talade om produktion och användning av olika material för kort- och långsiktiga ändamål.

Under samtalet lyftes det fram vikten av att alla sektorer samverkar för att skapa en mer hållbar modeindustri. Forskare, ekonomer och modeskapare måste samarbeta men det krävs även ett ändrat tankesätt hos konsumenten för att uppnå förändring. Filippa K berättade om de satsningar de har gjort de senaste åren för att göra modeindustrin mer hållbar, som att introducera en klädleasingtjänst och samla in begagnade Filippa K-kläder för försäljning i deras egen secondhandbutik. De berättade även att de har följt upp tillverkningen av plagget från allra första början för att försöka förbättra möjligheterna att göra plaggen mer miljövänliga och återvinningsbara. Även H&M talade om sina satsningar på hållbart mode genom att använda mer miljövänliga och ekologiska material samt följa upp produktionskedjan. H&M har också som mål att bli 100% cirkulära – att alla deras produkter ska kunna återvinnas och återanvändas I produktionen.

Samtalet visade att modebranschens påverkan på miljön är ett allvarligt problem då kläder massproduceras för att sedan bli hängande i konsumentens garderob, utan att användas, istället för att säljas vidare, göras om eller lagas. Genom bland annat den forskning som bedrivs av Mistra börjar man ta några steg mot att närma sig lösningar på problemet som kan skapa en positiv utveckling för modebranschen, miljön och konsumenten. Det är glädjande att se att Sverige redan är framstående inom detta område och att två av våra stora modeföretag visar stort engagemang och hängivenhet i frågan. Detta talar för att Sverige kommer att fortsätta vara ett av de ledande länderna inom den internationella modeindustrin.

 

Elin Ulfhammer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *