Hem x 6 – en utställning om betydelsen av omsorg och hemkänsla vid Svenska institutet i Paris

kl. av | Taggar: , , , , ,
Hem x 6 , ett axplock från varje nyrenoverat rum
Hem x 6 , ett axplock från varje nyrenoverat rum, photo Raphaël Dauntigny

Just nu håller vi öppet för allmänheten i våra nyrenoverade gästlägenheter vid Svenska institutet i Paris fram till mitten av oktober. Hittills har vi haft 3500 besökare sedan invigningen i början av september och trycket är enormt. Hela säsongen Swedish Design Moves Paris är en gemensam Team Sweden-satsning med stöd från Designprogrammet med flera. Utställningen Hem x 6 handlar om omsorg och hemkänsla. För två år sedan återinvigdes de publika lokalerna efter en omfattande renovering av de publika ytorna. Nu har gästlägenheterna nyinretts av några av Sveriges främsta inredningsföretag som alla vill bidra till att stärka designprofilen i det anrika kulturhuset i Paris. Gästlägenheterna, som nu visas för allmänheten för första gången, är en del av den femåriga utställningen Hem x 6.

Invigning Swedish Design Moves Paris 7 september
Invigning Swedish Design Moves Paris 7 september

Det är unikt i sig att Sverige faktiskt äger ett 1500-talspalats mitt i de trendiga Marais-kvarteren och som Svenska institutet driver sedan nästan femtio år. En historisk fransk miljö som stegvis fylls av samtida svensk design. Gästlägenheterna bebos av ett hundratal svenska gäster varje år inom kultur, humaniora och naturvetenskap och var i stort behov av lite kärlek och design. Samtidigt är intresset i Frankrike för skandinavisk design växande. Målet är förstås att visa något av det bästa av svensk design kan erbjuda för en fransk publik.
Det här handlar inte om en korttidsutställning eller att placera ut snygga produkter, utan är en kurerad utställning som både ska brukas och visas under fem år. Att erbjuda publiken en titt in i annars slutna rum är del av attraktionen. Urvalet av de deltagande företagen har gjorts av SI Paris med utgångspunkt i hållbarhet, innovation och konstnärlig kvalitet i alla led. Företagen har i sin tur valt sina respektive designer och varje rum har fått en helt egen karaktär. God design kännetecknas förstås av funktionalitet, men också en emotionell dimension som är omöjlig att mäta, men som upplevs. Sju företag var med i första steget, och ett trettiotal har sammanlagt knutits till projektet för att skapa en helhet och hemkänsla.

Carl Malmsten ABAnna Kraitz

TEA – Ulf Agnér

Svenskt Tenn – i Estrid Ericsson och Josef Franks anda

Gärsnäs Färg & Blanche

DUX Septembre Architecture & Urbanisme

Beckmans College of Design och Paris College of Art

Arkitekt Ulf Agnér beskriver sitt rum med historiska referenser till Sverige och Frankrike. Foto: Luca Lomazzi
Arkitekt Ulf Agnér beskriver sitt rum med historiska referenser till Sverige och Frankrike. Foto: Luca Lomazzi

SDMP - voyez-vous (luca lomazzi) -7085 (11)

När gästerna sedan flyttar in i oktober, kan allmänheten fortsätta att besöka rummen virtuellt på vår hemsida. Alla som besöker gästlägenheterna ska känna att varje detalj är genomtänkt med gästen i centrum. Från vattenglas till helhet. Från handdukar till sängkläder och sängar. Vi har haft franska bloggare, och vanliga franska par som genom utlottning fått tillfälle att bo en helg i lägenheterna, för att uppleva ”en bit av ett svenskt hem mitt i Paris”.  De har alla vittnat om omtanken i alla led.

Begreppet hem vilar på en solid grund i Sverige. I början av 1900-talet, som präglades av fattigdom och trångboddhet, var det många intellektuella i Sverige som ägnade sig åt att skapa bättre livsmiljö för alla i samhället, och begrepp som Ellen Keys ”Skönhet för alla”, och Carl och Karin Larssons vurm för att föra in ljus, lätthet och svenskt och lokalt hantverk i hemmet. Svenska Slöjdföreningens banbrytande Hemutställning på Liljevalchs visade exempel på olika heminredningar till rimliga priser för att inspirera arbetarklassen att kunna bo vackert att uppskatta ett renare formspråk, som utmynnade i skriften och begreppet Vackrare Vardagsvara. Starten på den utveckling, som senare resulterade i Stockholmsutställningen 1930 och folkhemsbygget, där företag som Ikea och H&M kunde växa fram ur samma demokratiska mylla. Svenska invandrare till USA brukade karaktäriseras som de som alltid höll på att pyssla om sina hem och trädgårdar. Pålitliga, men väl präktiga. Diskussionen kring vad begreppet hem betyder har med tiden fått flera dimensioner, känn dig som hemma, och vi ägnar mera tid åt heminredning än någonsin.

Som chef för Svensk Form under många år – och redan dessförinnan genom nära samarbete med designer och producenter sedan slutet av 90-talet i Tokyo – har jag själv fått en god inblick i hur medvetna företag arbetar med långsiktiga produktionsprocesser och kvalitetsdesign. Modiga och framsynta producenter, som satsat på innovativa formgivare har bidragit till svensk designs internationella och växande renommé under hela 2000-talet. Samtidigt som de byggt på ursprunget av vår djupa formtradition och de svenska material och rötter som finns i våra landskap.

Idag finns en stark längtan efter det genuina. Designpubliken har tröttnat på mässor, produktkavalkader och traditionella utställningar. I profileringen av svensk design i London och Milano på senare år, har just den svenska hemkänslan lyfts fram. Vikten av att samlas kring ett köksbord, vardagen och livsstilen, och för några år sedan gjordes i Stockholm en nordisk satsning där nordiska formgivare flyttade in i ett svenskt hem under Stockholm Design Week – We Live here – med stort medialt genomslag. Trendföretag som amerikanska The Line byggde sin affärsidé på att skapa en lägenhet, ett hem, från ax till limpa i Los Angeles, inklusive modegarderober som kan besökas endast genom förbokning, men där kommunikationen på sociala media med angivelse om var man kan köpa produkterna, har exploderat framgångsrikt på några år.

På SI Paris har vi redan inbyggd autenticitet, vi har våra gästlägenheter ”på riktigt” vi behöver inte skapa en kuliss, de ska testas och användas under de fem år som utställningen

Hem x 6, pågår. Varje år i september öppnas den för besök av den allmänna Paris-publiken. Företagen kan samtidigt välja att uppgradera och byta delar i de sex hemmen, precis som vi alla gör hemma då och då.

DUX och arkitektbyrån Septembre - med rubriken Ett eget rum.
DUX och arkitektbyrån Septembre – med rubriken Ett eget rum.
TEA, design Ulf Agnér, Photo Raphael Dautigny
TEA, design Ulf Agnér, Photo Raphael Dautigny
Svenskt Tenn Photo Raphaël Dautigny
Svenskt Tenn Photo Raphaël Dautigny

 

Invigning med Ambassadör Veronika Wand-Danielsson, SI:s nya GD Madeleine Sjöstedt, SI:s Per-Arne Wikström, Designprogrammet/Visit Swedens Michael Persson-Gripkow, Nationalmusems Helena Kåberg, Matti Klenell mfl
Invigning med Ambassadör Veronika Wand-Danielsson, SI:s nya GD Madeleine Sjöstedt, SI:s Per-Arne Wikström, Designprogrammet/Visit Swedens Michael Persson-Gripkow, Nationalmusems Helena Kåberg, Matti Klenell mfl

SDMP - voyez-vous (luca lomazzi) -7258 (24)

Hela Team Sweden stod bakom satsningen och många invigningstal
Hela Team Sweden stod bakom satsningen och många invigningstal
Köerna till gästlägenheterna första öppna dagen
Köerna till gästlägenheterna första öppna dagen

För att ytterligare ge den franska publiken en chans att uppleva en hel designprocess, från idé till färdig produkt, visar vi samtidigt i de publika lokalerna en utställning från Nationalmuseum som beskriver resan som gjorts av ett trettiotal formgivare och producenter i framtagningen av åttio nya produkter till restaurangen som skapades till återinvigningen 2018. En rad nya klassiker, som kommer att sätta spår i vår svenska designhistoria. Särskilt passande att visa på SI Paris, eftersom Café Suédois inför återinvigningen 2017 utgjorde en första prototyp, med flera av samma producenter och formgivare under ledning av TAF Arkitekter. SI Paris visar ju dessutom permanent delar av Nationalmuseums Tessinsamling i sina lokaler och har ett nära samarbete som till och med finns inskrivet i förordningen för Svenska institutet i Paris.

Helena Kåberg förevisar Nationalmuseums utställning Designprocesser för medarbetarna
Helena Kåberg förevisar Nationalmuseums utställning Designprocesser för medarbetarna

SDMP - voyez-vous (luca lomazzi) -7005 (24) SDMP - voyez-vous (luca lomazzi) -7005 (17)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *