Kinesisk film springer om Hollywood

kl. av | Taggar: , , , ,

film

Den senaste tiden har snacket gått varmt om hur Kina kammade hem statyetter på filmfestivalen i Berlin. Enligt utsago var det en lågbudgetfilm, vilket förmodligen fortfarande betyder mycket pengar med svenska mått.

Ja, när man börjar titta på siffror som gäller filmbranschen i Kina är det som att stå uppe på ett berg och titta ned på ett djupt stup – de är hisnande. Kinas totala box office nådde nya rekord under 2013, visar ny statistik från den statliga filmbyrån, upp 28 procent jämfört med året innan till 21,77 miljarder CNY (cirka 10 procent mer i SEK). Sedan 2012 är Kina nummer två i filmtoppen efter USA, en position som de håller sig kvar på med tio procent av världens totala filmbiljettintäkter. Det gör att Kina ses som en marknad med enorm potential och Hollywood har fattat att bara man har en del inslag av kinesiska element så säljs det ännu fler biljetter än utan. Till Iron Man 3 lade man till fyra minuter extra tid med kända kinesiska skådespelare enbart för lanseringen i Kina.

Men trots utökad importkvot för utländska filmer sedan ett par år som gynnat Hollywood, så går nu den inhemska filmproduktionen om. Under 2013 stod den för 58,6 procent av biljettintäkterna i Kina och Hollywood halkade ned till 45 procent jämfört med 51 procent under 2012. Bland de tio mest populära filmerna 2013 var sju kinesiska och bara tre från Hollywood, att jämföra med 2012 då Hollywood stod för mer än hälften. Det har gjort att investerare är villiga att vara med, att fler och fler privata filmföretag växer fram och nya affärsmodeller sprider sig snabbt så som O2O – online to offline – där man lanserar filmerna på biograferna samtidigt som online video-on-demand. Även spel och andra sidoprodukter skapas för att generera extrainkomster.

De politiska ledarna klappar händerna och ser det här som en del av den ”kinesiska drömmen”. För att stimulera filmbranschen har man tagit fram olika åtgärder. Bland annat uppmuntras samproduktioner med utlandet (något som för övrigt gör att filmen undantas från reglerna om importkvot) och tillståndsförfarandet för filmproduktion ska förenklas. Investeringar i utlandet för distribution av kinesisk film uppmuntras också. Under 2012 köptes en hel biografkedja – AMC Entertainment – i USA upp av Dalian Wanda Group. Nu går Kinas största sökmotor-företag Baidu in i filmbranschen och investerar i ett produktionsbolag i Los Angeles. Den första produktionen blir ett kinesiskt-koreanskt samarbete, en animerad film med en budget på 40 miljoner USD. För det är inte bara vanlig spelfilm man satsar på. Och i skrivande stund går 100 000 kinesiska studenter en högskoleutbildning inom animation. Hollywood och Bollywood blir nog omsprungna snart…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *