Kultur ute på tunn is

kl. av | Taggar: , , , ,

I efterdyningarna av det misslyckade kuppförsöket tycks turkisk kultur stå inför både oförutsägbara och osäkra tider. Sinopale, den 6 konstbiennalen i staden Sinop, fick avbryta sin planerade öppning den 6 augusti som följd av det traumatiska kuppförsöket den 15 juli. Sinopale har lyckats etablera sig till en innovativ och öppensinnad biennal på den internationella kulturkalendern. Den äger rum i staden Sinop beläget vid Svarta havet, den grekiska filosofens Diogenes hemort. Det var glädjande att för första gången få till ett svenskt samarbete med den svenska curatorn Jonatan Habib Engqvist som bjöds in att vara curator tillsammans med den tyska curatorn Nike Baetzner och den turkiska curatorn och konstnärliga ledaren för biennalen T. Melih Görgun. Den konceptuella ramen för årets biennal gick under titeln ”Transpositions” och beskrevs av curatorerna som en undersökning av olika former av motstånd och anpassning kopplade till lokala rörelser och initiativ från civilsamhället, ekologisk aktivism och icke-statlig politik. Tillsammans med ett antal internationella och turkiska konstnärer var även fyra svenska konstnärer inbjudna, Alvaro Campo, Maria Lantz, Bella Rune och Jonas Nobel. Biennalorganisationen har meddelat att biennalen blir uppskjuten men att det finns hopp om att den kommer att öppna i samband med Istanbuls konstbiennal i september 2017. http://sinopale.org

Under de senaste dagarna har vi nåtts av nyheten att även en annan viktig konstbiennal ställts in. Den 5 Çanakkalebiennalen skulle äga rum i den berömda antika staden Çanakkale vid kusten i Dardanellerna i västra Turkiet. Till följd av biennalens konstnärliga direktör och co-curator Beral Madras avgång skriver biennalorgansiationen att “…with less than three weeks left to the opening of the Çanakkale Biennial, we are deeply saddened by the developments within a political agenda that does not place art as a primary point of concern. Beral Madra, the art director and the co-curator of the biennial since its third edition in 2012, has willingly left her position due to this agenda that is contradictory to the basis of our organization.” Beskedet har naturligtvis skapat stor oro och solidaritet i det turkiska konstetablissemanget (http://bit.ly/2cAmrrD). Madra är en av landets mest etablerade curatorer och konstkritiker. Hon var curator för de två första internationella konstbiennalerna i Istanbul 1987 och 1989 och har arbetat med en mängd utställningar i Turkiet och runtom i världen. Jag hade sett fram emot att se David Larssons nya verk som skulle ha visats på biennalen samt den numera Sverigebaserade filmaren Maher Abdulaziz film som just översatts till turkiska. ”Homeland” det konceptuella ramverket för biennalen skyggade verkligen inte från sociopolitiska kommentarer och de 40 inbjudna konstnärerna från hela världen skulle delta i utforskandet kring frågor om migration, identitet, medborgarskap och den nuvarande flyktingkrisen. Med tanke på temat och att listan på de deltagande konstnärerna offentliggjordes sedan en tid tillbaka med välkända namn som Alfredo Jaar och Boris Mikhailov blev beskedet mycket upprört och dramatiskt. Det plötsliga beslutet tycks ha varit en direkt följd av att Madra avskedats av Rättvise- och utvecklingspartiets (AKP) vice president Bülent Turan i Çanakkale (http://bit.ly/2bWXDOy).

http://www.canakkalebienali.com/

Oavsett den bakomliggande orsaken till den inställda biennalen så har Turkiet förlorat ett viktigt internationellt konstevenemang. Dramatiska kulturprogramomläggningar har inte bara begränsats till bildkonsten. Chefen för Turkiets statliga teatrar Nejat Birecik, f.d. TV och film skådespelare, tillkännagav nyligen att endast ”lokala pjäser” kommer att spelas under den nästkommande säsongen, vilket orsakat oro och frågor. Med redan planerade föreställningsprogram kan man föreställa sig hur de 65 statliga teatrarna i Turkiet kommer att reagera. Många i teatervärlden frågar sig vad en produktion av Macbeth eller Fröken Julie skulle kunna få för konsekvenser (http://bit.ly/2cgk9Bh). Till saken hör också att ett antal skådespelare samt regissörer tills vidare har suspenderats från sina tjänster på Istanbuls stadsteater. Uppenbart är att inslaget av turkisk nationell kultur alltmer påtagligt efterlyses i turkiska medier.

När vi ser till våra egna evenemang under hösten med planeringar och samarbeten av bland annat svensk dramatik så kommer vi naturligtvis att noga följa upp situationen. Vår ambition och strävan att upprätthålla en öppen och direkt dialog med turkiska kulturinstitutioner av alla slag är fortsatt av allra största vikt.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *