Kvinnliga jazzmusiker i fokus på ambassaden i Washington D.C

kl. av | Taggar: , , , , ,
Foto: Kimberly Åkerström
Foto: Kimberly Åkerström

Sveriges ambassad i Washington DC stod som värd för ett event där kvinnor inom musik i allmänhet och jazz i synnerhet stod i fokus. Representanter från Sverige och USA deltog i ett panelsamtal och presentationer av forskning inom området. Som avslutning spelade Ephemera och Raw Sound Sweden för ett fullsatt House of Sweden.

Eftermiddagen inleddes med tre presentationer av studier inom genus och musik från Göteborgs universitet. Cecilia Björck berättade om sin studie av språkliga diskurser inom musik och hur vi konstruerar och upprätthåller normer genom dessa.  Hennes studie visar ett mönster där fyra aspekter lyfts fram för hur det är att vara kvinna inom musikbranschen. Kortfattat kan resultatet sammanfattas i hur kvinnor ständigt måste förhålla sig till att ”ta plats”, hur deras kroppar objektifieras och hur det påverkar deras mediala – och scenframträdanden och hur det ställs krav på att deras kunskap och kompetens ska bevisas, samtidigt som de kan uppfattas som krångliga om de framhåller det för mycket. Slutligen beskrev hon hur ständigt fokus på att de är kvinnor distraherar från det arbete som de egentligen ska uträtta, därav behovet att skapa ”egna rum” för att komma ifrån det. Carina Bergström Källén presenterade sedan sin studie av hur könsroller syns i undervisningen på musikutbildningar, och hur det påverkar elevernas utveckling. Några punkter som hon framhöll är skillnader mellan olika musikgenres, hur pojkar och flickor förväntas vara och vilka olika krav som ställs på dem utifrån könstillhörighet. Utifrån sina resultat kunde hon konstatera att det behövs ett sätt att prata om normer inom musik under utbildningen. Hela publiken skrattade när hon berättade att en student hade förklarat att ”de inte hade problem med normer och roller, eftersom de bara var killar i hans grupp”.  Det är ett exempel på hur gender-frågor ses som något som bara rör flickor och att pojkar inte påverkas av normer.

Thomas Jäderlund berättade om arbetsmetoder för att skapa en miljö där prestationsångest och scenskräck inte hindrar studenterna från att utvecklas. Han nämnde bland annat metoder som att inte bedöma utifrån betyg eller värdeladdade ord som ”bra” eller ”dåligt”, utan att ge feedback som beskriver, som ”inspirerande”.

Foto: Kimberly Åkerström
Foto: Kimberly Åkerström

Därefter följde en paneldiskussion med representanter från Västra Götalandsregionen och två amerikanska gäster, Genevieve Caminati och Alison Crocket. Caminati är forskare, undervisar bland annat i genusstudier och har tilldelats Smithsonian Fellowship år 2011. Crocket är en välkänd jazzsångerska i Washington DC som även undervisar på George Washington University. Hon tog upp hur hon som kvinnlig musiker ofta stöter på negativa förväntningar: – Oftast tror folk att jag bara är sångerska. När jag säger att jag även skriver blir de förvånade och frågar ”har DU skrivit texten?”. Nej – jag har skrivit allt! svarar jag då, berättade Crocket under panelsamtalet och hela publiken skrattade.

Eventet var ett samarbete mellan Västra Götalandsregionen, Washington Women in Jazz Festival och Sveriges ambassad. Det var en del av ambassadens temaverksamhet, Earth & Space, utifrån undertemat jämställdhet (följ gärna temaverksamheten i sociala medier under #EarthSpace2015). Eventet var även en del i uppmärksammandet av Sveriges feministiska utrikespolitik.

Foto: Kimberly Åkerström
Foto: Kimberly Åkerström

Text: Kimberly Åkerström, praktikant

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *