Långfilmen Gräns och Bergman i olika tappningar gör intryck i Cannes i år

kl. av |
GRÄNS regissör Ali Abbasi och huvudrollsinnehavaren Eva Melander nöjda och glada efter framgångarna
GRÄNS regissör Ali Abbasi och huvudrollsinnehavaren Eva Melander nöjda och glada efter framgångarna

Stående ovationer vid visningen, kritikerrosor dagen därpå och genast försäljning bl.a. till Frankrike och Nordamerika –  Inte undra på att teamet bakom långfilmen Gräns var tagna och lyckliga, när jag träffade dem dagen därpå på Skandinaviska terassen efter Filminstitutets presskonferens. Filmen om tulltjänstemannen Tina med sina extraordinära förmågor, spelad av Eva Melander, som fick särskilda omnämnanden för sin rolltolkning. Filmen visades i kategorin Un Certain Regard. Sektionen lär anses som den näst finaste sektionen efter huvudtävlan. Gräns är den 10:e svenska långfilmen som valts ut i Un Certain Regard.

Entrén till festivalpalatset
Entrén till festivalpalatset

Är för första gången på Filmfestivalen i Cannes och har inget att jämföra med, men surret runtomkring säger att det är lite lugnare än vanligt. Själv springer jag storögt omkring och försöker orientera mig bland filmutbud och evenemang tillsammans med pressrådet från ambassaden, Sara Brandt-Hansen som också är här för första gången. I år ligger stort fokus på 100-årsjubileet av Ingmar Bergman, dels med två utvalda filmer i Cannes Classics: dels den nyrenoverade digitaliserade versionen av Sjunde Inseglet, dels en lång dokumentär av Jane Magnusson, ett år, ett liv om det förlösande och övermänskligt produktiva året i Bergmans liv och karriär 1957,

Filminstitutets chef Anna Serner, och Kajsa Hedström som ansvarat för digitaliseringen av Sjunde Inseglet på Skandinaviska Terassen
Filminstitutets chef Anna Serner, och Kajsa Hedström som ansvarat för digitaliseringen av Sjunde Inseglet på Skandinaviska Terassen

Att sitta där i salongen och se Sjunde Inseglet igen, denna avgörande film, men nu i storformat och uppfatta helt nya detaljer och repliker var stort, och ännu större att se äldre filmmördar från hela världen komma ut med tårar i ögonen och trycka filminstitutets Anna Serners hand och tacka för upplevelsen av denna ”vackra, krispiga kopia”.

Jane Magnusson intervjuas inför världspremiären på dokumentären om Ingmar Bergman ETT ÅR, ETT LIV om 1957
Jane Magnusson intervjuas inför världspremiären på dokumentären om Ingmar Bergman ETT ÅR, ETT LIV om 1957

Och sedan, efter den suveräna dokumentären av Jane Magnusson, Ett år, ett liv, är vi alla helt uppfyllda av den komplexa människan och ofattbart produktiva och stora konstnär som Bergman var. Hon har gjort ett storverk, med arkivmaterial som aldrig tidigare visats. Dessutom gjorde hon en egen karismatisk och intagande presentation av hur allt började, när hon ringde upp en gammal ensam man på 85 år på Fårö… som gärna talade med henne en stund i telefonen.

Varje dag ett nytt tema under Happy Hour på den Skandinaviska terassen och i de svensk-norska filmkommissionärernas paviljong, har designstudenter från Jönköpings universitet tolkat Bergman i möbler och objekt inklusive keramik från Capellagården.

en bädd som symboliserar döden - Tärnsjö Garveri
en bädd som symboliserar döden – Tärnsjö Garveri
Back drop foto från Fårö, bänk av möbelstudenter
Back drop foto från Fårö, bänk av möbelstudenter
Backgrop foto från Fårö, fåtölj och bord från möbelstudenterna
Backgrop foto från Fårö, fåtölj och bord från möbelstudenterna

IMG_2353

Daniel Byström, lärare för möbelstudenter vid Jönköpings universitet förevisar utställningen för Ambassadör Veronika Wand-Danielsson och södra Sveriges filmkommissioner Mikael Svensson
Daniel Byström, lärare för möbelstudenter vid Jönköpings universitet förevisar utställningen för Ambassadör Veronika Wand-Danielsson och södra Sveriges filmkommissioner Mikael Svensson

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *