Lavinfara när Ruben Östlund tävlar i Cannes

kl. av | Taggar: , , , ,
Den röda mattan damsugas i väntan på nästa anstormning av pressfotografer, filmteamoch mer eller mindre kända smokingklädda gäster som lever i symbios på drömfabrikens största firmafest.
Den röda mattan damsugs i väntan på nästa anstormning av pressfotografer, filmteam och mer eller mindre kända smokingklädda gäster som lever i symbios på drömfabrikens största firmafest.

Cannesfestivalen: Glamour och Champagne – röda mattor, svarta limos och yachter stora som finlandsfärjor ute på redden – smattrande fotoblixtar och skyhöga klackar på den palmbeströdda strandpromenaden ”La Croisette”. En annan också sann bild är hundratals möten, seminarier och förhandlingar om nya kontrakt för produktion och distribution av film på denna den viktigaste marknadsplatsen för internationell filmbransch.

Efter några år utan svensk närvaro i huvudtävlingarna på filmfestivalen i Cannes var det så dags för Ruben Östlunds nya film Turist eller Force Majeure som den internationella och i mitt tycke bättre titeln är. Det finns en snårskog av olika officiella och inofficiella tävlingsklasser i Cannes varav Ruben Östlund är nominerad till priset Un Certain Regard som belönar innovativa och nyskapande verk och har hög ”cred-faktor” i branschen.

Ruben Östlund och filmteamet tar emot publikens lavinartade applåder inför världspremiären av Turist eller Force Majeure som filmen heter på den internationella marknaden.
Ruben Östlund och filmteamet tar emot publikens lavinartade applåder inför världspremiären av Turist eller Force Majeure som filmen heter på den internationella marknaden.

I klassen Un Certain Regard där Ruben Östlund är nominerad har fram till idag åtta svenska långfilmer varit nominerade sedan sektionen skapades 1978 varav Ruben Östlund är med för andra gången (2008 var det med filmen De ofrivilliga). Andra svenska filmer isektionen har varit bland annat Ormens väg på Hälleberget (1987) av Bo Widerberg, Larmar och gör sig till av Ingmar Bergman (1998) och Du levande av Roy Andersson (2007).

Ruben Östlund och filmens producenter Erik Hemmendorff och Marie Kjellson intervjuas av Svenska filminstitutets Pia Lundberg och Jan Göransson på filmens presskonferens.
Ruben Östlund och filmens producenter Erik Hemmendorff och Marie Kjellson intervjuas av Svenska filminstitutets Pia Lundberg och Jan Göransson på filmens presskonferens.

Filmen Turist handlar om en familj som reser till Alperna för en veckas skidsemester för att komma närmare varandra, men en lavin skakar om hela familjen och så även föräldrarnas roller och relation. Ruben Östlund har en utpräglad fingertoppskänsla för att blottlägga mänskliga beteenden på en sylvass egg som balanserar mellan det tragikomiska i livets tillkortakommanden och mörkaste avgrundsdjup. Ingen i publiken går säker från att själv sugas in i malströmmen av dilemman som huvudrollsinnhavarna gestaltar mycket skickligt genom Johannes Bah Kuhnke och Lisa Loven Kongsli. Kanske är det just balansen mellan tragikomik och allvar som gör att publiken verkar sätta skrattet i halsgropen gång på gång – eller är det kanske skrattet som befriar från avgrundens djup som en besvärjelse. Ja, men så hade ju verkligen aldrig jag agerat…….eller?

Foto: Mats Widbom

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *