Mångbottnad Brofeber

kl. av | Taggar: , , ,

Gästbloggare: Johanna Övling, praktikant på ambassaden i Londons kultursektion

Bron

På lördag är det så äntligen dags för den tredje säsongen av Bron att börja sändas i Storbritannien. Trailern går sedan en tid tillbaka varm på BBC och skruvar upp de redan höga förväntningarna hos den brittiska tv-publiken. Såld till 160 länder tar den hem priset som SVT:s genom tiderna största exportframgång. Två nyinspelningar har redan producerats: amerikanska The Bridge och brittiska The Tunnel. Det råder Brofeber på flera håll i världen och särskilt hög tycks den vara i Storbritannien; säsong två sågs sammanlagt 15 miljoner gånger.

Seriens framgångar i Storbritannien bör delvis förstås i ljuset av de senaste årens uppsving för Nordic noir, som är ett slags samlingsbegrepp för skandinaviska kriminaldeckare. Bron är en i raden av skandinaviska produktioner som vunnit stor uppmärksamhet de senaste åren; Wallander-filmerna, Millennium-triologin, The Killing och Borgen är bara några exempel.

Hur kan då britternas förkärlek till denna mörka, mordiska och stilistiskt vädergråtunga genre förstås? Svaret på frågan är mångbottnat, enligt författaren, medieprofilen och Nordic noir-kännaren Barry Forshaw. I en intervju från festivalen Nordicana nämner han genrens intelligenta karaktär, britternas igenkänning med ”det skandinaviska” liksom avsaknaden av ”turistifierade” skildringar som några förklaringar bakom det stora intresset.

Barry Forshaw var en av gästerna på ambassadens middagsbjudning som anordnades för några veckor sedan med anledning av den annalkande Bron-premiäreren. På plats var även skådespelaren Sofia Helin, manusförfattaren Hans Rosenfeldt och representanter från produktionen. Medarrangör för middagen var VisitSweden, som vid ett flertal tillfällen arrangerat fullsatta evenemang för brittiska Bron-fans.

VisitSwedens satsningar på serien gör tydligt att Bron har satt Sverige, och kanske framförallt Malmö, på turistkartan. Det är intressant att fundera över vilka förväntningar som serien ger på Malmö och Sverige, det vill säga, vilka bilder som den och andra serier i genren kommunicerar, och som fascinerar tittarna. För VisitSweden är Bron en möjlighet att skapa intresse för Sverige och Skåne hos den internationella publiken. I deras kommande satsningar står samhälls- och livsstilsteman såsom demokrati, hållbarhet, multikulturalitet och genus i fokus – teman som på olika sätt avspeglas i seriens tredje säsong.

Brons mörka miljöer och skildringar av social ojämlikhet kan däremot tyckas ligga lite längre ifrån en turistkampanj. Men för att återkoppla till Forshaws analys, kanske är det just denna oputsade verklighetsskildring som attraherar? I en intervju i Sydsvenskan föreslår Hans Rosenfeldt att engelsmännen fascineras av blekheten, kargheten, kylan: ”De känner att de får inblick i en ny kultur och att de lär sig något om de skandinaviska länderna”.

Analyser av Nordic noir-genren görs ibland med samhällspolitiska förtecken; inte sällan betraktas produktionerna som berättelser om det skandinaviska välfärdssamhällets förändringar. De beskriver ”spänningen mellan det gamla Skandinaviens låga brottsstatistik och monokrona kultur, och det nya, med alla dess hot och möjligheter”, enligt en artikel i The Economist.

Caroline Crampton, New Statesman, jämför britternas relation till Nordic noir med amerikanarnas relation till kostymdramat Downton Abbey och förklarar att britterna så gärna vill tro på den skandinaviska utopin där jämställdhet styr politiken, precis som amerikanarna vill tro på Downton Abbeys skildring av den brittiska aristokratins liv vid förra sekelskiftet. Det sistnämnda anar jag gäller för många svenska Downton Abbey-fans också, inklusive mig själv.

”Om den nordiska drömmen nu är så perfekt – varför innehåller då de nordiska kriminalserierna så mycket samhällskritik?”, frågar sig den brittiska bloggaren Andy Lawrence i den tidigare nämnda artikeln i Sydsvenskan. Enligt Lawrence är det just kontrasten mellan den idylliserande bilden av Skandinavien, och den som presenteras i en serie som Bron som fascinerar britterna.

En internationell framgångsserie som Bron säger mycket om det inflytande som populärkultur har att forma bilderna av vår samtid. Huruvida Bron ger en verklighetstrogen bild av Sverige överlåter jag åt andra att bedöma. Det verkar hur som helst inte vara avgörande för tittarsiffrorna, om man får tro Crampton: ”Vi älskar vårt föreställda nordiska paradis för mycket för att avfärda det nu – tröjorna är mysiga, himlen är stor, och deras tv-produktioner är väldigt, väldigt bra.”

Johanna Övling

http://nordicnoir.tv/news/watch-our-interview-with-nordic-expert-barry-forshaw/

http://www.sydsvenskan.se/malmo/en-bro-med-utsikt/

http://www.economist.com/news/special-report/21570839-one-worlds-blandest-regions-has-become-one-its-most-creative-cultural-revolution

http://www.newstatesman.com/2014/02/britain-love-imaginary-nordic-paradise

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *