Med hemlig agent och motståndslegender

kl. av | Taggar: , , , , , ,
Why Sweden? Från utställning på Lilliesleaf Foto: Hedda Krausz Sjögren
Why Sweden? Från utställning på Lilliesleaf Foto: Hedda Krausz Sjögren

Min första vecka på kulturrådsposten i Pretoria kunde ha börjat lugnare men råkade innehålla möten med både hemliga agenter, musik- och motståndslegender, besök vid platsen där the Freedom Charter skrevs under i Soweto och en middag med Caiphus Semenya. En av motståndslegenderna jag mötte var Billy Modise som kom till Sverige redan på 60-talet för att informera och engagera Sverige i kampen mot apartheid i Sydafrika.

Billy Modise cyklade (!) omkring mellan orter som Lund och Nässjö och träffade organisationer av alla de slag. Billy pratar med värme om nyfikenheten han väckte och om hur den var så annorlunda mot rädslan och föraktet han vuxit upp med i Sydafrika.  Han återfann sin värdighet i Sverige säger han, denna underbart charmerande man, som skojar och berättar historier och får folk att flockas omkring honom var han än slår sig ned med sin käpp. Han fru Yolisa tillbringade också många år i Sverige och pratar gärna svenska med oss. Billy Modise lade grunden för det svenska civilsamhällets starka engagemang i kampen mot apartheid och det är inte svårt att förstå när man träffar honom.

Billy Modise, Annika Forsberg Langa och Yolisa Modise
Billy Modise, barnboksförfattaren Annika Forsberg Langa och Yolisa Modise pratar på mottagning på svenska residenset i Pretoria. Foto: Lillemor Nesset

Magnus Walan vid Diakonia var på plats för veckans evenemang och han uppskattar att det fanns solidaritetsorganisationer i ett 80-tal svenska städer och att omkring en miljon svenskar var aktiva i detta arbete, på ideell basis.

Ett så brett folkligt stöd under så lång tid, för politisk förändring i ett annat land än det egna, är något relativt unikt i modern historia. De ideellt aktiva inom organisationer som Isolera Sydafrika-Kommittén (ISAK) och många fler, drev politiken mot beslut och agerande.

Magnus Walan, aktivist och förkämpe för civilrättsliga frågor i äldre och yngre upplaga på museet Lilliesleaf. Foto: Lillemor Nesset
Magnus Walan, aktivist och förkämpe för civilrättsliga frågor i äldre och yngre upplaga på museet Lilliesleaf. Foto: Lillemor Nesset

Nordiska Afrikainstitutet har ett makalöst öppet digitalt arkiv, som bland annat innefattar intervjuer med sydafrikanska frihetskämpar. För den som vill fördjupa sig i ämnet kan man där exempelvis läsa forskaren och Sydafrikakännaren Tor Sällströms intervju med Billy Modise. 

Denna min första vecka kulminerade på torsdagen med invigning av en permanent utställning om den historiska relationen mellan Sverige och Sydafrika museet Lilliesleaf utanför Johannesburg. Lilliesleaf är en farm där ett antal ANC-medlemmar gömde sig och senare greps, och som numera alltså är ett museum.

Från utställningen på Lilliesleaf, som skapats med stöd av bland annat Kulturstiftelsen. Foto: Svenska Ambassaden i Pretoria
Från utställningen på Lilliesleaf, som skapats med stöd av bland annat Kulturstiftelsen. Foto: Svenska Ambassaden i Pretoria

Dessförinnan hade en lista med 50 namn på svenskar som bidragit i kampen för demokrati överlämnats vid en ceremoni i Freedom Park för att senare fogas till Wall of Names.

En delegation bestående av svenskar som på olika sätt engagerat sig i relationerna med Sydafrika och med motståndsrörelsen var på plats både för denna ceremoni och för en filmvisning på University of South Africa i Pretoria (UNISA). Filmen, Palmes Hemliga Agent av Erik Pauser, bygger på intervjuer med Birgitta Karlström Dorph och arkivmaterial. Birgitta var den som under några intensiva år på svenska legationen i Pretoria, i stor hemlighet smugglade pengar till civilsamhällesorganisationer och motståndsrörelsen i Sydafrika, (inklusive ANC, men långt ifrån uteslutande). Hon var självfallet på plats på visningen, tillsammans med sin chaufför från de åren, Elias, som liksom Birgitta tog enorma risker när de besökte motståndsgrupper och andra.

Birgitta Karlström Dorph, Birgitta Sillén, Lindiwe Mabuza, Bengt Säve-Söderbergh samtalar på UNISA. Foto: Magnus Walan
Birgitta Karlström Dorph, Birgitta Sillén, Lindiwe Mabuza, bengt Säve-Söderbergh samtalar på UNISA. Foto: Magnus Walan

Filmvisningen följdes av ett panelsamtal med bland andra Lindiwe Mabuza, poet och tidigare ambassadör, som på frågan Why Sweden? svarade:  ”Because they were decent people”. I frågestunden med studentpubliken höjdes temperaturen avsevärt när Bengt Säve-Söderbergh, tidigare statssekreterare, uppmanade åhörarna att dra lärdomar av det stora folkliga engagemang som fanns både i Sverige och Sydafrika under så många år och som drev fram förändringar – och att engagera sig för att påverka sitt lands framtid. Alla som någon gång hört Bengt vet att man lystrar när han har ordet – så även denna gång!

När jag skriver dessa rader har den sydafrikanska regeringen just ombildats, det råder oro och osäkerhet om många ting i landet. Jag har alltid sökt i historien för att förstå och reflektera kring företeelser här och nu, och letat efter det som glömts eller gömts undan. Relationen mellan konstnärskollektivet Rorke’s Drift och de svenska konstnärerna Peder och Ulla Gowenius hör i min mening till delar av vår gemensamma historia som pockar på att lyftas fram idag. Vid Rorke’s Drift startades den första högre utbildningen för svarta konstnärer (när alla akademier var stängda för svarta) och från Rorke’s Drift kom under decennier några av Sydafrikas främsta konstnärer och konsthantverkare. Konstens roll under förtryckande strukturer kan aldrig överskattas – vare sig det handlar om Belarus Free Theatre eller konstnärer som Sam Nhlengethwas rätt och möjlighet att utveckla sitt konstnärskap trots apartheids grymhet.

Den första veckan på posten var med andra ord spännande och allt annat än lugn – den största utmaningen var tveklöst att hålla samma tempo som veteranerna. På god andra plats kom dock start i backe med växlad och vänsterstyrd bil…

6 responses to “Med hemlig agent och motståndslegender

  1. Rorke´s Drift deltog i en tre veckors utställning i Oskarshamns kulturhus 1992, där vi sålde allt från pärlarbeten, keramik och vävnader. Mary Shabalala och Prinsess Ngobo medverkade hela tiden, tillsammans med Vusi Mahlasela. Nio olika utställningar och föreläsningar genomfördes, bl a med Pär Westberg och det mediala genomslaget var mycket stort för att vara en mindre ort i Sverige.

  2. Tack för en Intressant och innehållsrik rapport. Det känns som om den skulle kunna ges vidare spridning för att påminna om att samarbetet med ANC byggde både på politisk övertygelse med stöd av en överväldigande majoritet i den svenska riksdagen och personliga relationer som bestått.

    1. Tack Carin! Texten är till för att spridas, så dela den gärna vidare. Det finns anledning, inte minst, att sprida information brett om Nordiska Afrikainstitutets tillgängliga digitala arkiv både i Sverige och internationellt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *