Med uppdrag att sprida svensk kultur i Storbritannien

kl. av | Taggar: , , , , , , , , ,
Ur föreställningen Prelude - Skydiving from a Dream, ett samarbete mellan Andersson Dance och Scottish Ensemble.
Ur föreställningen Prelude – Skydiving from a Dream, ett samarbete mellan Andersson Dance och Scottish Ensemble.

Gästbloggare: Sofia Lundström, praktikant på Sveriges ambassad i London

Den gångna höstterminen (september till januari) har jag gjort praktik på svenska ambassadens kultursektion i London. Som avslut på denna fantastiskt lärorika och roliga period, skulle jag vilja sammanfatta hösten genom att berätta om några av de projekt som jag och mina kollegor, kulturrådet Pia Lundberg och kulturhandläggaren Alice Olsson, har arbetat med.

Praktiken drog igång med en rivstart i början av september – den stora designmånaden i Londons kulturkalender. Vi arbetade med svenska utställare och formgivare på London Design Biennale och London Design Fair, där de svenska inslagen blev en succé. London Design Fair var även höstens första exempel på ambassadens integrerade främjandearbete mellan kultur- och handelssektionerna, då designmässor är ett typexempel på tillfällen där konst och kommers samsas på samma arena.

När designperioden tog slut gick vi raskt över till ett av mina personliga favoritområden – litteratur. Svensk litteratur står sig stark på den internationella arenan, men det är svårt att få spridning av översatt litteratur i engelsktalande länder. Kultursektionen har som ständig målsättning att lyfta fram svenska böcker i översättning och därmed öka efterfrågan och intresset för svensk litteratur. Under hösten har vi samarbetat med förlaget Quercus i samband med lanseringen av den engelska översättningen av Axel Lindéns Fårdagboken/On Sheep, samt förlaget MacLehose Press då Caterina Pascual Söderbaums kritikerrosade roman Den skeva platsen gavs ut på engelska, med titeln The Oblique Place.

I oktober månad äger den internationellt kända konstmässan Frieze London rum. Under Frieze London inföll en av höstens större satsningar, som gjordes i samarbete med Galleri Magnus Karlsson. Flera av Sveriges mest namnkunniga konstnärer var på plats och ställde ut tavlor, skulpturer och installationer på Asia House, och utställningen – Stockholm Calling – drog många besökare och resulterade även i försäljningar. Ambassaden möjliggjorde också att ytterligare en svensk konstutställning ägde rum under Frieze London, kurerad av UN Women-ambassadören och allkonstnären Arghavan. I utställningen ARTDOM visades tavlor upp som till hälften var målade av iranska kvinnor, till hälften av svenska kvinnor. Trots att detta var ett av de mindre projekten vi arbetat med under hösten vill vi på kultursektionen påstå att det var ett av de allra viktigaste, då konst, feminism och mänskliga rättigheter på ett framgångsrikt sätt fördes samman i ett och samma projekt.

Galleristen Magnus Karlsson och konstnären Bella Rune på utställningen Stockholm Calling som ägde rum under Frieze London. Foto: Pia Lundberg
Galleristen Magnus Karlsson och konstnären Bella Rune på utställningen Stockholm Calling som ägde rum under Frieze London. Foto: Pia Lundberg

Direkt efter Frieze London tog London Film Festival vid, där svensk film hade den starkaste uppställningen på många år med totalt nio filmer i programmet. Ambassadens lilla (till antalet) kultursektion fick sprida ut sig på olika biografer i London för att hinna ta del av visningar och panelsamtal med svenska regissörer, producenter och skådespelare. Flera av filmerna har fått brittisk distribution, ett mycket fint resultat för svenskproducerad film.

IMG_1290
Regissören Ali Abbasi intervjuas på scen efter den brittiska premiären av filmen Gräns. Foto: Pia Lundberg

I november var det dags för London Jazz Festival, där det fullkomligt myllrade av svenska akter. Ett av projekten vi var inblandade i var ett samarbete mellan den svenska prisbelönta jazzsångerskan Emilia Mårtensson och organisationen Musikcentrum Öst. Projektet går ut på att svenska och brittiska jazzmusiker möts, spelar och skapar musik tillsammans, som ett sätt att bygga broar inför Brexit. Samarbetet sattes igång under festivalen, men kommer att fortsätta kontinuerligt under våren på jazzklubben Vortex i norra London.

Ett annat stort projekt som vi jobbat med under hösten är föreställningen Prelude – Skydiving from a Dream som hade sin urpremiär i Glasgow i början av november. Föreställningen är en samproduktion av svenska danskompaniet Andersson Dance under ledning av Örjan Andersson, och den skotska orkestern Scottish Ensemble. Jag och mina två kollegor åkte till Glasgow för att se premiären av den fantastiska föreställningen som överöstes av lyriska recensioner i media. Eftersom jag hade något av ett projektansvar för samarbetet ligger det mig lite extra varmt om hjärtat. I Glasgow hade vi också flera bra möten med chefer för skotska kulturinstitutioner, och inte minst med stadens borgmästare – svenska (!) Eva Bolander.

Detta är några av de större projekten vi arbetat med under hösten, och jag är så tacksam över att ha fått ta del av, och lära mig om, så många olika konstarter. Det är otroligt givande att sitta i möten tillsammans med kulturutövare som brinner för sina jobb, och se hur en idé kan växa till en konkret slutprodukt. Något som genomsyrat samtalen, både internt och externt, har såklart varit det stundande (enligt planerna) utträdet ur EU. Det märks att personer inom den kreativa sektorn känner stor oro och ovisshet inför hur Brexit kommer att påverka till exempel turnéer, upphovsrättsfrågor och arbetstillstånd.

Jag känner en otrolig respekt och beundran inför kulturrådens arbete runtom i världen, och jag ser fram emot att följa framtida bilaterala kultursatsningar. I ett oroligt omvärldsläge kommer dessa att vara viktigare än någonsin tidigare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *