Ministerbesök under modeveckan i New York

kl. av | Taggar: ,
Björn Lyrvall, Ewa Björling och Hazel Clark från Parsons
Björn Lyrvall, Ewa Björling och Hazel Clark från Parsons. Foto: Niklas Arnegren.

September månad börjar alltid med en rivstart efter Labor Day i New York. De korta semestrarna är slut, höstterminerna börjar för över en miljon elever och studenter, FN förbereder generalförsamlingens årliga högnivåmöten, museer och gallerier öppnar nya utställningar, och tusentals personer från hela världen intar staden för New York Fashion Week.Så även handelsminister Ewa Björling som för andra året i rad gjorde ett besök under modeveckan för att uppmärksamma svenska framsteg inom kreativa näringar och ICT.Ministern inledde programmet genom att ringa i klockan och öppna NASDAQ-börsen i direktsändning från lokalerna på Times Square. Samtidigt loopades en 30-sekunders reklamfilm om Sverige, specialproducerad av UD och SI, på de enorma skärmarna utanför.

Med mode och design i fokus ägnades en hel dag åt möten med Parsons The New School for Design och två exempel på svensk entreprenörsanda i New York – Martina Arfwidson och Gun Nowak från FACE Stockholm och Gudrun Sjödéns nyöppnade butik i SoHo. Sverige är synnerligen väl representerat – om inte omöjligt att missa – bland butikerna på nedre Manhattan. På samma kvadratkilometer återfinns Acne, Fjällräven, BLK DNM, Dunderdon, WESC och nu även Happy Socks, alla med egna butiker.

På Parsons togs ministern emot av rektor David Van Zandt, dekan Joel Towers och chefen för modeforskning Hazel Clark. Hon träffade även gästforskaren Patrik Steorn från Stockholms universitet och flera svenska Parsons-studenter. Björn Lyrvall, Sveriges nya ambassadör i USA; Håkan Hjort, UD:s gruppchef för kulturfrämjande; Ewa Kumlin, chef för Svensk Form; och kulturrådet Kristina Rennerstedt ingick i delegationen.

Parsons är på många sätt en banbrytande designhögskola vars filosofi präglas av hållbarhet, öppenhet och gränsöverskridande satsningar. De har starka band till Centrum för Modevetenskap på Stockholms universitet och stod värd förra året för Design Intelligence: FASHION, ett interaktivt program med föredrag och workshops om hållbart mode i regi av Designboost, SI och generalkonsulatet.

En fantastisk samarbetspartner för Sverige och en institutionell relation som bara har blivit starkare med åren.

Niklas Arnegren, kulturfrämjare på det honorära generalkonsulatet i New York

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *