Nils Landgren, Fredrik Norén och Sirqus Alfon gör trippelsuccé vid National Arts Festival i Sydafrika

kl. av | Taggar: , , , ,

Förra året besökte jag för första gången Sydafrikas National Arts Festival i Makhanda, tidigare Grahamstown.

IMG_5968

Det är landets största kulturfestival där man kan ta del av teater, dans, film, föreläsningar, workshops, och konstutställningar. Under festivalparaplyet finns också en jazzfestival, Standard Bank National Jazz Festival Makhanda.

Jazzfestivalen har ett 30-tal år på nacken drivs sedan starten med stöd av Standard Bank som förövrigt är en viktig finansiär och sponsor av ickekommersiell konst och kultur i Sydafrika.

På kvällarna spelar Sydafrikas och världens jazzelit för fullsatta hus (billiga biljetter, gratis för studenter) och på dagarna håller musikerna workshops och master classes för musikstudenter från hela landet. Alla bor tillsammans i studentboende (universitet och skolar har vinterlov i juli), äter tillsammans i skolmatsalar och jammar ihop i klassrum, på gräsmattor och lite varstans.

När jag hastade mellan olika evenemang förra året, hamnade jag på jazzfestivalens invigningsmingel och hälsade på festivalchefen, Alan Webster. Jag hade inte kommit längre än ”Hi, Im from the Swedish emb – ” förrän Alan avbröt mig och sa ”Are you from Sweden??? Can you help us get Nils Landgren to the festival? I’ve wanted to bring him here for twelve years!”

Jag ägnade de följande dagarna åt att uppleva jazzkonserterna, publiken, stämningen. Blandningen av världsnamn och elever, fattiga och rika, svarta och vita, Alans engagerade arbete och goda humör, den stora och väl fungerande organisationen kring festivalen där många musiker som arbetar gratis för att hålla ihop festivalen ger den en fenomenal vibe.

Vi landade tillslut i ett samarbete mellan Nisse, Fredrik Norén, trumpetare och ledare för Stockholm Jazz Orchestra och ett storband av främst sydafrikanska musiker. Nisse ledde bandet som spelade en rad av hans kompositioner och arrangemang. Det blev två utsålda och bejublade konserter. Utöver dessa gav Nisse ett antal master classes, där han delade med sig av sina erfarenheter och även på sin berömda röda trombon!

IMG_6126
Nisse Landgren & friends i Makhanda, Sydafrika – från Nisses Instagramkonto

Här är ett antal artiklar om Nils och Festivalen i sydafrikansk media:

Mail&Guardian – Niren Tolsi

People Magazine: National Arts Festival: Jazz In Black And White

Nothemba’s Urban Jazz Experience

 

Här hittar du klipp och foton:

Nils Landgren på Instagram

Fredrik Norén Jazzing it up

Nils Landgren inleder med solo vid konserten i Sydafrika

 

Efter Nisse och Fredrik kom Sirqus Alfon inbjudna av National Arts Festival. NAFs dåvarande huvudproducent Ashraf Johaardien hade sett gruppen på SwedStage 2018.

Sirqus Alfon förförde publiken och kritikerna på festivalens huvudscen – här kan du läsa några av artiklarna om Sirqus Alfon:

The Critter: I am Somebody: The techno Olympics of happiness

Techno pop spectacle should be on everyones festival bucket list

 

 

Månader som gått och det som återstår av året

Årets första halva präglades min verksamhet av att vi fick en regering sent och att Sydafrika gick till val i maj. Politiskt preäglas landet fortfarande av korruptionsskandaler kring den förre presidenten Jacob Zuma. En del av min tid har ägnats åt att stärka regionala samarbeten och sätta mig in i situationen för konstnärer och journalister i Zimbabwe – då detta har bäring på vad som sker i Sydafrika och regionen i frågor som gäller yttrandefrihet och konstnärlig frihet.

Vad gäller projekt och aktiviteter genomförde  vi bland annat ett två dagar långt symposium om Rorke’s Drift vid Bag Factory Studios i Johannesburg i samarbete med WITS department of Fine Arts. Det var en uppföljning till den konferens som arrangerades förra året mellan Konstfack och WITS University.  Nu deltog bland andra kostymdesigner Nina Sandström vars konstnärskap tar avstamp i svensk hantverkstradition och i förnyelse av den, samt chefen för Södertälje Konsthall, Joanna Sandell, som med sin breda kunskap och erfarenhet av södra Afrikas moderna konstscen kunde sätta in arvet från Rorke’s Drift i ett nutida svenskt-sydafrikanskt perspektiv.

Joanna
Joanna Sandell chef för Södertälje Konsthall, en av talarna vid symposium om Rorke’s Drift i Johannesburg. Foto: Nina Sandström
Nina
Ur Nina Sandströms presentation vid symposiet om Rorke’s Drift i Johannesburg

Vi samverkade också med Svenska Institutet när utställningen och projektet Les Createurs En Movement genomfördes på Svenska Institutet i Paris med verk av fotografer, filmare och modeskapare från Sverige, Colombia, Sydafrika, Rwanda, Zambia. Mexico och Kenya som en final i SIs fleråriga projekt Sweden@. I programmet ingick en programpunkt med UNESCO som har sitt högkvarter i Paris, där de kreativa näringarnas betydelse för hållbar utveckling med mera diskuterades av deltagare i programmet och med ett 40-tal UNESCO-ambassadörer i publiken. Jag hade förmånen att moderera detta.

Johannesburgbaserade fotografen Earl Abrahams i trädgården i Svenska Institutet i Paris
Johannesburgbaserade fotografen Earl Abrahams i trädgården i Svenska Institutet i Paris.

Det svenska, andra benet av det fleråriga samarbetet mellan Wanås Konst och Nirox Foundation invigdes i april – Not A Single Story II har fått lysande recensioner i svensk press och lever vidare genom en bok som publiceras senare i år, genom mängder av nya kontakter och samarbeten som att konstnären Marcia Kure varit gästprofessor vid Konsthögskolan, och att Lungiswa Gqunta tillbringat en längre tid i Sverige, att Nirox ökat kontaktytorna med svensk konstscen osv.

Läs recensioner

HÄR Aftonbladet Fredrik Svensk

HÄR SvD Anna Nittve

HÄR DN Birgitta Rubin

Samarbetet kring unga litterära röster med olika svenska aktörer och den sydafrikanska organisationen Hear My Voice går vidare och har bland annat hittills i år arrangerat en av Sydafrikas största tävlingar i poetry slam, där den svenska poeten Linn Eriksson framträdde och satt i juryn.

Vi har tagit emot ett antal filmer med svensk koppling; bland andra Jozi Gold med Fredrik Gertten som huvudproducent och Cold Case Hammarskjöld om frågorna som kvarstår kring den svensk diplomaten Dag Hammarskjölds död i en flygkrasch i Zambia.

Och som vanligt har sydafrikanska kulturarbetare och konstnärer varit i Sverige, bland annat för att delta vid Teaterbiennalen i Sundsvall. Där fanns även jag och flera kulturrådskollegor på plats för att tala om scenkonstens situation i ”våra” länder.

napo
Napo Masheane regissör och dramatiker från Johannesburg på vift i Stockholm med en grupp av internationella gäster.
biennal
Jag med moderator Anneli Dufva och kollegorna Stefan, Linda och Mathias på Teaterbiennalen.

Jag hade även förmånen att tala på Svenska Institutets konferens Kultur och Media i Framtidens Demokratibistånd. Mer om detta ämne och hur det relaterar till Sydafrika i en separat text.

Nu stundar bråda tider med turné av Unga Klara, författarbesök av Per Wästberg och Elisabeth Åsbrink bland andra, och den årliga internationella Safe Havens-konferensen för förföljda konstnärer, författare och journalister, som för första gången äger rum utanför Sverige – nämligen i Kapstaden.

För den som vill följa mitt arbete i realtid är mitt konto på Instagram @HeddaInSouthAfrica och Ambassadens Facebooksida @Embassy of Sweden in Pretoria bra källor. Jag finns även på Twitter (@HeddaInSA och FaceBook @HeddaKrauszSjögren).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *