Ny vår för nordisk dramatik?

kl. av | Taggar: , ,
Jodie McNee läser "Vit Rik Fri" av Christina Ouzounidis
Jodie McNee läser Christina Ouzounidis ”Vit Rik Fri” på Free Word Centre

Hur kommer det sig att det spelas så lite nordiska pjäser på brittiska scener? Och att när det sker, är det oftast Ibsen eller Strindberg? Detta trots att britterna varje söndag bänkar sig framför nordiska tv-serier på BBC4. Var är alla nyskrivna nordiska pjäser och hur kan de nå producenter, agenter och regissörer i Storbritannien? Detta var frågorna som ledde till att de fem nordiska ambassaderna tog initiativ till ett halvdagssymposium, Nordic Drama Now, som vi efter lång planering genomförde i fredags. Vi beslutade tidigt att samarbeta med Free Word, en institution som arbetar med litteratur, läsning, översättning och yttrandefrihet, och vars dynamiska chef, Rose Fenton, en gång i tiden startade LIFT – London International Theatre Festival, som fortfarande är en av Storbritanniens mest tongivande scenkonstfestivaler. Tillsammans med Free Word, och med ekonomiskt stöd från Kulturrådet, utformade vi ett enkelt koncept: fem talare – en från varje nordiskt land – fick berätta om trender och tendenser inom ny dramatik. Därutöver innehöll programmet läsning av utdrag ur fem nya pjäser för att ge publiken en uppfattning om vad som faktiskt spelas, och hur det eventuellt skiljer sig från vad som skrivs och spelas i Storbritannien. Från Sverige deltog Ylva Lagercrantz Spindler, skribent med mångårig erfarenhet av teaterkritik och krönikor. Dessutom läste den brittiska skådespelaren Jodie McNee ett utdrag ur Christina Ouzounidis ”Vit Rik Fri” (i översättning av Ann Henning Jocelyn), en monolog som utgår från det grekiska dramat Orestien.

Tre veckor innan evenemanget stod vi inför ett lyxproblem: alla 90 platser i auditoriet var fullbokade, och ja-svaren fortsatte komma in. Och trots ösregn timmen innan evenemanget hade vi i stort sett fullt hus hela dagen. En oerhört engagerad publik, som inte ville sluta prata i den avslutande frågestunden som sedan spillde över i flera timmars minglande. Många kontakter knöts och önskemål om fler evenemang av samma typ har lyfts.

Under arbetet med symposiet har vi kommit i kontakt med en mängd intressanta teatrar och frilansande producenter som visat intresse och nyfikenhet för ny svensk dramatik. Under veckorna inför symposiet hölls den första VOLTA International Play FestivalArcola Theatre, där en av fyra pjäser som spelades var Jonas Hassen Khemiris ”Jag ringer mina bröder”. I oktober genomförs en läsning på en pubteater av Sofia Fredéns ”White Baby”. Och i november spelas Nasim Aghilis ”Marken brinner” på Bush Theatre, som en del av den årliga Radar Festival of New Writing. Kanske ser vi början till en ny vår för nordisk dramatik i Storbritannien?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *