Priser för att stödja och inspirera

kl. av | Taggar: , , ,

Förra veckan delades the Arts & Business Awards ut för 35 året i rad. Priset, som delas ut av Storbritanniens motsvarighet till organisationen Kultur & Näringsliv, syftar till att premiera årets bästa samarbeten mellan kulturinstitutioner och näringsliv, för att i förlängningen inspirera fler företag att investera i kultur. Vinnare utsågs i nio kategorier, bl.a. bästa nya sponsorsamarbete, bästa digitala samarbete och bästa långsiktiga samarbete mellan företag och kulturinstitution. Vad som var slående bland de nominerade samarbetena var bredden: från de stora ”klassiska” sponsorrelationerna (mellan t.ex. en bank och ett stort museum) till samarbeten som bygger på utbyte av en viss expertis (där företagsstödet bestått av t.ex. teknik, marknadsföring eller digital utveckling) eller finansiering av stipendier eller inköp.

Arts Council Englands ordförande Peter Bazalgette delar ut pris till representanter från 22 företag i Hull för deras stöd till Hull kommuns satsning på att bli UK City of Culture 2017
Arts Council Englands ordförande Peter Bazalgette delar ut pris till representanter från 22 företag i Hull för deras stöd till Hull kommuns satsning på att bli UK City of Culture 2017

För att fira prisets 35-åriga existens delades också ett slags ”lifetime achievement award” ut till Tony Elliott, grundaren av gratistidningen Time Out. I sitt tacktal uppmanade Elliott publiken – kanske främst dem som representerade näringslivet – att satsa sina pengar på det oprövade, nyskapande och konstnärligt risktagande. Hans eget engagemang som sponsor hade startat 1981 med en investering på 500 pund i den då nystartade London International Festival for Theatre, LIFT, som pågår fortfarande, och som nu i dagarna öppnar årets upplaga med föreställningar och program över hela London. Först ut i årets program är för övrigt svensk-brittiska Lundahl&Seitls ”Symphony of a Missing Room” på Royal Academy, som fått strålande recensioner – i bl.a. Time Out.

Samma kväll delades ett helt annat konstpris ut i London. The visible Award, som i år gick till den turkiske konstnären Ahmet Ögüt för projektet The Silent University, är en del av Fondatione Pistolettos forskningsarbete för socialt engagerad konst, och premierar årligen ett konstprojekt som har påverkan på sfärer utanför de rent konstnärliga. The Silent University startade i London 2012, men har sedan dess initierats i en rad andra städer, bl.a. Stockholm, där Tensta Konsthall varit värd för projektet. Prissumman på 25 000 euro är ett produktionsstöd som ska användas för att utveckla de redan existerande delarna av projektet (i London, Stockholm och Paris) samt att starta upp Silent University i Berlin.

http://artsandbusiness.bitc.org.uk/

http://www.visibleproject.org/blog/award/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *