Rum för Barn flyttar in på barn & ungdomskonstbiennalen

kl. av | Taggar: , , , , , ,

En lång tid har passerat sedan vi presenterade en mini ”pop up” version av biblioteket Rum för Barn. Projektet var ett samarbete med Svenska Institutet som initiativtagare till modellen tillsammans med med Kulturhuset Stadsteatern. Pop up biblioteket installerades som en del av den 4:e barn och ungdomskonstbiennalen i Istanbul under en månad i april – maj 2016, ett bra, roligt och viktigt projekt som jag ändå vill uppmärksamma. Barn & ungdomskonstbiennalen har varit en väldigt omfattande biennal de fyra gångerna den har skett i sitt syfte att främja barns kreativitet inom ett flertal konstområden som konst, design, musik, teater, dans och film. Kanske är biennalen den största av sitt slag i Europa där biennalen inte bara lockar tusentals barn från hela Turkiet att mötas utan även internationella aktörer har fått tillfälle att mötas. Till biennalen kommer bildpedagoger, lärare, bibliotekarier och utbildningsspecialister som gör det till en fantastisk mötesplats för att diskutera barnkultur. Frågor om barns rättigheter och tillgång till utbildning och kultur som fastställts i FN:s konvention om barnets rättigheter har naturligtvis blivit ännu mer kritiskt i kölvattnet av flyktingkrisen. Biennalen har även arbetat direkt med syriska barn i Istanbul och på andra platser och den roll som konsten kan spela för att stödja barn i desperata omständigheter kan inte underskattas.

IMG_9046IMG_9035IMG_9253IMG_9258

Generalkonsulatet har stött Biennalen i några omgångar och i tidigare samarbeten bjudit in Marabouparken samt Förorten i Centrum för workshops med pedagoger och barn som del av biennalen. Andra internationella aktörer från b.la Cypern, Nederländerna, Tyskland och Indien har deltagit under åren.   Biennalen kämpar för att överleva och behålla sin viktiga roll i svåra och knepiga tider, såsom många andra initiativ. Vi ser vårt deltagande därför inte bara som ett uttalat stöd för ett så viktigt projekt utan som ett sätt att visa vårt engagemang för att främja barn och ungdomskultur som är en del av vår verksamhet i Turkiet. ”Det unga Turkiet” är ett av de viktigaste fokusområden vi har utvecklat på generalkonsulatet under de senaste tre åren där biennalen har varit en bra samarbetspartner i vårt bilaterala utbyte. Då biennalens strategi är öppen och inkluderande har den lyckats fånga lärare och barns intresse från hela landet och nått skolor med olika förutsättningar och förhållanden att kunna delta, vilket är en central del för verksamheten. 2016 års biennal med titeln Wake Up Call – Good Morning! var en påminnelse om att vakna upp och se hur viktig kultur är för barn och ungdomar, att förhöja barn & ungdomskulturs status. Utställningarna, konserter, performancerna m.m och de workshops, diskussioner och konferenser som biennalen vartannat år huserar, riktas främst till barn & ungdomar, lärare och konstpedagoger. Istanbuls barn och ungdomskonstbiennal ger rum för fri kreativitet med fokus på att kultur också ska gynna skolan där lärandet är en kreativ process, social integration – en plattform för utforskning med en blick om vad framtiden kan komma att innebära ur barns perspektiv.
Generalkonsulatets samarbete med biennalen under 2016 med projektet Rum för barn, (Çocuklar İçin Mekan) som ju många redan vet är ett unikt svenskt bibliotek inrymt i Kulturhuset Stadsteatern mitt i Stockholm. Biblioteket fungerar inte bara som ett bibliotek utan en stor del av dess verksamhet är även en konstateljé för barn. Biblioteket sedan dess början på 70talet har varit som en slags modell för föräldrar och barns interaktion, utbildning och ger en vision om hur bibliotek kan utvecklas i framtiden.   Med hjälp av IKEA Turkiet möblerade och presenterade vi en mini pop up version av biblioteket som omfattades av en mycket nedskalad version av biblioteket i Stockholm framtaget av Svenska Institutet. Ett andrum, en konst och läsningsplats intog biennalen under en månad med 15 organiserade konstworkshops och 6 dramatiserade läsworkshops av både svenska och turkiska professionella pedagoger.

IMG_9280IMG_9266IMG_9268

Flera tusen barn och lärare besökte biennalen, närmare 46.000. Rum för Barn användes flitigt. Skolklasser kom med sina lärare där de fick guidning av de turkiska volontärerna (som alla studerade bibliotekskunskap på Istanbul universitetet) om hur Rum för Barn är uppbyggt, om möjliga spel att spela, gåtor att lösa, teckna, klistra och ligga på mattorna och läsa eller krypa in i kojan för eget skoj. Expertbesök ordnades för professionella aktörer i biblioteket för ngos och bibliotekarier där vi talade om bibliotekens möjligheter och svårigheter.

IMG_9076

Bibliotekstuderande Volontärer
Bibliotekstuderande Volontärer

I anslutning till Rum för Barn, den 9 maj anordnandes en seminariedag med titeln Dinosaurs Didn’t Read – They Became Extinct, A seminar on the critical role of children’s literacy som syftade till att visa på alternativa möjligheter för barns läsande, uppmärksamma de kritiska frågor som rör barn och läsning, vikten av bibliotek och opinionsbildning. Inbjudna till seminariet var Helena Gomér chef Rum för Barn, läsambassadör Anne – Marie Körling, Tove Jonstoij regissör, författare på UR – utbildningsradion. Turkiska medverkande var Dilber Koç huvudbibliotekarie från Nilufer kommuns Bibliotek i Bursa, Ilgim Veryeri Alaca, asst. Professor på Koç universitet i Dept. of Media and Visual Arts som forskar om barnböcker och läsning samt Özgür Kalyoncu Akın från Yapı Kredi förlag där hon arbetat i 20 år med barn och undosmlitteratur och förlagets egna läsprojekt. En heldag med mycket aktiva diskussioner som följde talarnas presentationer. Det blev en hel del frågor om organisation och strukturen i Sverige, statens roll och skolornas roll. Bland åhörarna fanns en representant från utbildningsdepartementet vilket gav dagen en extra dimension då frågor direkt kunde ställas gällande det turkiska departementets inställning i frågorna. Turkiska biblioteksförbundet, bibliotekarier, lärare, författare och bildpedagoger fanns på plats. En otroligt uppskattad dag där så oändligt mycket mer finns att gräva i och lära av varandra. Ingen publikation som resultat, ingen videoinspelning som gjordes men flera frön som såddes, inspiration som flödade och möjliga nya kontakter som knöts. Sedan dess kommer inbjudningar till evenemang där läsande och kreativitet finns med som ett fokus men i Turkiet finns enormt mycket mer att göra med att stimulera läsande och inte minst gällande innehåll och ämnen i de böcker som skrivs. Kreativa rum för barn, där de kan ta plats och få upptäcka såsom Rum för Barn, var finns de?

Helena Gomer
Helena Gomer

Efter Biennalens slut, skänktes de insamlade böckerna från olika förlag i sin helhet till Assam, ett center för syriska flyktingar och kvarterets barn där biblioteket har fått sitt eget rum, i sin egen form med ännu fler insamlade böcker.

syrian Library

Home Page

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *