Rysslands medielandskap ändras

kl. av | Taggar: , , , , , ,

I ett överraskande drag ändrade Rysslands president Vladimir Putin genom ett dekret den 10 december det ryska medielandskapet genom att lägga ned den statliga nyhetsbyrån RIA Novosti samt radiostationen Rysslands röst och istället lansera Ryssland idag, som främst ska ägna sig åt att ”utomlands belysa Ryska federationens statliga politik och samhällslivet i Ryssland.”

Chef för den nya byrån blir Dmitrij Kiseljov, idag ytterst Kremlvänlig programledare på tevekanalen Rossija-1 och på senare tid (ö)känd för sina hätska kommentarer om bland andra Sverige i samband med händelseutvecklingen i Ukraina. Han har bland mycket annat påstått att Sverige försöker ta revansch för förlusten i Poltava genom det Östliga partnerskapet. Kiseljov har talat om Sveriges normlöshet och ”det dekadenta Väst” i allmänhet och gjort grova påhopp på homosexuella i synnerhet.

RIA Novosti var en av världens största nyhetsbyråer med närvaro i nästan 50 länder utanför Ryssland och drev dessutom 40 olika sajter på 14 olika språk. Den har tidigare framstått som en om inte direkt maktkritisk så ändå relativt sansad nyhetskälla. Många av medarbetarna sägs ha fått reda på nyheten först i och med presidentens dekret.

Chefen för presidentadministrationen, Sergej Ivanov, säger i en kommentar att omorganisationen främst syftar till att minska kostnaderna och höja effektiviteten.

Utgifterna för statliga media skärs ner i den ryska budgeten; enligt uppgifter ska 25 procent av utgifterna på motsvarande 2,1 miljarder dollar bantas inom en treårsperiod.

Garry Kasparov, oppositionspolitiker i exil, twittrade emellertid att nedläggningen knappast kom som någon överraskning eftersom RIA Novosti hade gjort ”det fatala misstaget att berätta sanningen om Putins regim ungefär en gång i månaden”.

Eftersom RIA Novosti var officiell nyhetsbyrå för vinter-OS i Sotji som invigs den 7 februari 2014 menar vissa kommentatorer att omorganisationen kan ha att göra med detta högprestigeevenemang och om stärkt kontroll över vad som sägs och skrivs. Kritisk rapportering saknas i princip helt i de flesta ryska medier och negativa nyheter om spelen och dess ofta omtvistade förberedelser ses inte med blida ögon av maktstrukturerna.

Det har skett andra förändringar i medielandskapet under hösten som vittnar om en tydlig ägarkoncentration: Brödraparet Jurij och Michail Kovaltjuk, nära vänner till presidenten, har genom sina ägarintressen i statliga Gazprom-Media fått kontroll över oligarken Vladimir Potanins holdingbolag Profmedia, i vilket flera teve- och radiokanaler ingår. Detta innebär enligt tidskriften The New Times att hela 11 av de 17 största tevekanalerna genom invecklade ägarstrukturer kontrolleras av brödraparet. Förutom redaktionell kontroll sägs detta medföra kontroll över mer än 78 procent av landets tevereklamintäkter, vilket i år beräknas motsvara nästan 30 miljarder kronor.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *