Scenkonst i Amerika: Claire Parsons CO med Marmelad

kl. av |

PALclaire2

Det är 14 januari 2014. Jag står i Volvo Hall på Scandinavia House och Park Avenue i New York. Allt är klart för Marmelad. Publiken –barn, vuxna och bebisar i föräldrars famn – lämnar sina skor vid dörren och går för att sätta sig på de röda filtmattorna.

Min föreställning Marmelad gästspelar på den största amerikanska scenkonstmässan APAP i New York. Ett initiativ av House of Sweden och Kulturrådet. Lisa Spets och Zebradans har samordnat ett svenskt showcase och bjuder också på fika.

Föreställningen går strålande. Scenen omfamnas av röda filtmattor i mjuka former av konstnären Anna Nyberg, fluffiga röda tyllkjolar av Bitte Palm susar runt ovan publiken huvuden i slutet av föreställningen och det gröna slimet som man får ta på blir en uppskattad upplevelse. Publiken applåderar länge och stannar kvar med sin små för att känna på och träffa dansaren Moa Westerlund och cirkusartisten Viktor Gyllenberg som i sina vita pierrotlika hattar ser sagolika ut. På svenska konsulns cocktailparty samma kväll söks jag upp av flera arrangörer – bland annat producenten Suzanne Youngerman från BAM som är mycket glad och vill boka oss för våren 2015.

PAL5

Idag är det april 2014 och vi har precis avslutat vår första turné i USA med 10 dagar i New York, Washington och Philadelphia. En turné där vi har träffat glada barn och vuxna, arrangörer för viktiga festivaler i USA, intresserad publik. Vi har spelat på ett fritids drivet av New Yorks poliskår för socio-ekonomiskt utsatta barn. På House of Sweden i Washington får vi ovationer av barn och vuxna. Det är en otrolig känsla att veta att vi med denna konstellation av scenkonst, internationellt nätverksbyggande och Marmeladgästspel ger oss många chanser att få ut svensk scenkonst och dans internationellt. Men utan stöd från bidragsgivare skulle det inte vara möjligt.

Vi möter nya arrangörer på varje spelplats. De är imponerade av publiktilltalet, tempot och den visuella helheten. Mary Hall Surface är konstnärlig ledare för scenkonst på Atlas Performing Arts Center i Washington, ett center som jobbar med integration och ung publik. Hon vill boka Marmelad en hel vecka hösten 2015. Centret är ett nav i Washingtons kulturliv och samarbetar ofta med House of Sweden och Kennedy Center. Brigham Young University i Utah vill boka oss till sin festival i januari 2016.

safe_image

Sedan den januaridagen då vi spelade Marmelad i New York har vi haft många samtal med Kristina Rennerstedt och Britt-Marie Forslund på House of Sweden i Washington. Det är samarbetet med House of Sweden som har styrt oss oss framåt i kontakter och förfrågningar och det har varit otroligt viktigt. Det är i sådan samverkan som jag ser att vi och scenkonsten kan växa internationellt och bli mer än enstaka gästspel.

2 responses to “Scenkonst i Amerika: Claire Parsons CO med Marmelad

  1. Är det min klasskompis från 1 – 3 klass som du också känner? Helena Engström hette hon då – nu heter hon Helena Rohde!
    Annars förstås jättekul om du känner en annan Helena i CA. Vi hoppas komma dit om några år…västkusten.
    Tack för att du läste bloggen!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *