Sol, is, street art och mångkultur när Sverige tog plats i det offentliga rummet under Fotbolls-EM i Paris

kl. av |
Finaldags på Stade de France. Foto: Mats Widbom
Finaldags på Stade de France. Foto: Mats Widbom

Nu är Fotbolls-EM över med Portugal som otippad vinnare mot värdlandet Frankrike och med Sverige och Zlatan i spetsen med snöplig sorti redan från gruppspelet. Till ända är också Paris stads kultur- och nationsfrämjande under EM som fick byta namn från Les Berges de l’Europe (Europas kajer) till Place de l’Europe när floden Seine svämmade över sina breddar och EM-nationernas 24 paviljonger fick flytta upp till platsen framför Hôtel de Ville. När projektet avslutades under finaldagen hade utställningsområdet haft över 92 000 besökare med den svenska paviljongen ”By Sweden” på publikens topplista, främst genom sin isinstallation nedkyld av solfångare på taket.

Statsminister Stefan Löfven med hustru Ulla flankeras av Paris stads vice borgmästare och ”Team Sweden” på plats i Paris. Foto: Anthony Micallef
Statsminister Stefan Löfven med hustru Ulla flankeras av Paris stads vice borgmästare och ”Team Sweden” på plats i Paris. Foto: Anthony Micallef
Statsminister Stefan Löfven intervjuas av Magnus Falkehed för Expressen. Foto: Anthony Micallef
Statsminister Stefan Löfven intervjuas av Magnus Falkehed för Expressen. Foto: Anthony Micallef
Den svenska paviljongen med solfångare på taket framför Hôtel de Ville.
Den svenska paviljongen med solfångare på taket framför Hôtel de Ville.
Foto: Mats Widbom

Konceptet sol blir is lockade både små och stora besökare, inklusive statsminister Stefan Löfven och näringsminister Mikael Damberg som alla fascinerades av de kristallklara isblocken från Torneälven där vattnet är så rent att det går att dricka i kranarna som dricksvatten. I ett Paris som nyligen stått värd för FN:s stora klimatkonferens COP21 så gav den solcellsnedkylda isinstallationen, signerad Icehotel, Nibe och Volvo, en Aha-upplevelse och insikt om att ingenting är omöjligt med innovativt tänkande kring klimatfrågan. Icehotel kommer för övrigt från och med nästa år kunna erbjuda äventyrslystna besökare klimatneutrala övernattningar med -5 grader på rummen även sommartid tack vare solcellsenergin.

Projektledare Anna Sennö visar näringsministern mobilappen för ”augmented reality”. Foto: Anthony Micallef
Projektledare Anna Sennö visar näringsministern mobilappen för ”augmented reality”. Foto: Anthony Micallef
Näringsminister Mikael Damberg fascineras av den kristallklara isen från Torne älv. Foto: Anthony Micallef
Näringsminister Mikael Damberg fascineras av den kristallklara isen från Torne älv. Foto: Anthony Micallef
Ispaviljongen blev barnens absoluta favorit på Place de l’europé. Foto: Anthony Micallef
Ispaviljongen blev barnens absoluta favorit på Place de l’europé. Foto: Anthony Micallef
Det gäller att dricka upp lingondrickan innan isglaset smälter. Foto: Anthony Micallef
Det gäller att dricka upp lingondrickan innan isglaset smälter. Foto: Anthony Micallef

De kulturella inslagen i By Sweden-projektet stod i första hand Malmö stad för. Zlatans uppväxtstad är starkt förknippad med sin kulturella mångfald och har i dag över 300 000 invånare med ursprung i 177 olika nationer. Denna mänskliga mångfald inspirerade Anna Sennö, projektledare för By Sweden, till att producera en elva meter lång gatumålning av 25 malmöbor i ett virtuellt galleri där malmöbornas berättelser mötte publiken genom användning av en mobilapp för ”augmented reality”. Målningen skapades av Malmö-konstnären Limpo, själv från Salvador de Bahia i Brasilien.

Streetkonstnären Raphael Federici a.ka. ParisSketchCulture betraktar sin Zlatan. Foto: Augustin Le Gall
Streetkonstnären Raphael Federici a.ka. ParisSketchCulture betraktar sin Zlatan. Foto: Augustin Le Gall
Streetkonstnären Jisbar visar upp sitt nysprayade alster under Malmö by Sweden-dagen. Foto: Augustin Le Gall
Streetkonstnären Jisbar visar upp sitt nysprayade alster under Malmö by Sweden-dagen. Foto: Augustin Le Gall
Streetkonstnären Saint-Omas bild tar upp flyktingsituationen med utgångspunkt från Malmö och Magnus Gerttens film Hoppets Hamn. Foto: Augustin Le Gall
Streetkonstnären Saint-Omas bild tar upp flyktingsituationen med utgångspunkt från Malmö och Magnus Gerttens film Hoppets Hamn. Foto: Augustin Le Gall
Magnus Gertten presenterar sin och brodern Fredriks dokumentärfilm ”Becoming Zlatan”. Foto: Augustin Le Gall
Magnus Gertten presenterar sin och brodern Fredriks dokumentärfilm ”Becoming Zlatan”. Foto: Augustin Le Gall

Street art var också temat under den nio timmar långa ”live-målning” där sex av Paris främsta streetkonstnärer hade bjudits in att tolka Malmö. Deras arbeten kommer i höst att visas som del av Malmö museers utställning Tidernas stad. Inte oväntat dök den i Frankrike omåttlig populära Zlatan Ibrahimovic upp som motiv i gatukonsten och uppmärksammades även genom projektets huvudsponsor Volvo cars nya reklamfilm och i bröderna Magnus och Fredrik Gerttens dokumentärfilm ”Becoming Zlatan” som genom ett unikt arkivmaterial lyfter fram en ung Zlatan som talar öppet om sitt liv och sina utmaningar.

Malmö by Sweden-dagen gick annars i musikens tecken genom uppskattade konserter av bland andra musikgruppen Tarabband, som består av några av Sveriges bästa musiker inom folk- och världsmusik. Gruppen leds av den karismatiska Irak-egyptiska sångarskan Nadin Al-Khalidi, som flydde kriget i Irak till Sverige 2001. Gruppens musik och texter återberättar Nadins resa för överlevnad, exil, liv och återfödelse i det nya landet Sverige.

Streetdansarna Clara Bajado (FR) och Viktor Fröjd (SE) uppträder i svenska paviljongen. Foto: Anna Sennö
Streetdansarna Clara Bajado (FR) och Viktor Fröjd (SE) uppträder i svenska paviljongen. Foto: Anna Sennö
Tarabband med gruppen ledare Nadin Al-Khalidi spelar under Malmö by Sweden-dagen. Foto: Augustin Le Gall
Tarabband med gruppen ledare Nadin Al-Khalidi spelar under Malmö by Sweden-dagen. Foto: Augustin Le Gall

Den tre veckor långa program- och utställningsperioden avlutades med en streetdance performance av Clara Bajado (FR) och Viktor Fröjd (SE) som försmak på det kommande fransk-svenska kulturutbytet mellan streetculture-agenturen Streetstar, Stockholms kulturfestival och La Place – det nya parisiska kulturcentret för Hip-hop vid Hallarna.

Projektet By Sweden genomfördes av Svenska ambassaden, Svenska institutet, Visit Sweden och Business Sweden i samarbete med Icehotel, Volvo cars, Nibe och Malmö stad.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *