Stora satsningar på kultur och kreativa näringar i Storbritannien

kl. av | Taggar: , , , ,
640px-London_Parliament_2007-1
Foto: Creative Commons

”Det går inte att använda en maskin för att skapa kultur, och det går inte att koda kreativitet. Det är därför kultur och kreativa näringar är en framtidsbransch”, sa den brittiska kulturministern Matt Hancock när han presenterade regeringens och kultursektorns nya gemensamma strategi för kreativa näringar precis före påsk.

På en välbevakad presskonferens på konserthuset Roundhouse i London meddelade Hancock, minister för kultur och digitala frågor, tillsammans med näringsminister Greg Clark och företrädare för Creative Industries Council att över 150 miljoner pund (drygt 1,8 miljarder kronor) ska investeras i Storbritanniens kreativa näringar de närmaste åren. Investeringarna, som kommer från både regeringen och branschen, ska huvudsakligen gå till utveckling, företagsstöd, utbildning, mentors- och karriärsprogram, upphovsrättsskydd samt forskningsprojekt inom kulturfältet . 33 miljoner pund ska läggas på utveckling av ny teknologi, som virtual reality och interaktiva konstprojekt. Utöver det instiftas en kreativ utvecklingsfond om 20 miljoner pund från vilken städer över hela landet ska kunna söka medel för kulturella initiativ.

Storbritanniens kreativa näringar, som i strategin inkluderar film, TV, musik, mode, design, konst, arkitektur, förlagsverksamhet, reklam, spel och konsthantverk, sysselsätter idag två miljoner människor, beräknas uppgå till ett värde av 92 miljarder pund och växer dubbelt så fort som landets övriga ekonomi. Den nya strategin har applåderats av kulturorganisationer. Samtidigt präglas den brittiska kulturscenen av oro för hur Brexit ska påverka ekonomin i landets kulturella och kreativa näringar. Politiker och företrädare för kulturella branschorganisationer som står bakom strategin har den senaste veckan undvikit frågor om huruvida de nya investeringarna görs för att täcka upp för ett eventuellt ekonomiskt tapp efter Storbritanniens utträde ur EU.

Läs mer om regeringens och kultursektorns gemensamma strategi för kreativa näringar här:

https://www.wired-gov.net/wg/news.nsf/articles/Creative+Industries+Sector+Deal+launched+28032018161200?open

http://www.thecreativeindustries.co.uk/resources/strategy

Kulturminister Matt Hancock presenterar den nya strategin för kreativa näringar på Roundhouse i London. Foto: Pia Lundberg
Kulturminister Matt Hancock presenterar den nya strategin för kreativa näringar på Roundhouse i London. Foto: Pia Lundberg

One response to “Stora satsningar på kultur och kreativa näringar i Storbritannien

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *