Strindberg genom amerikanska ögon

kl. av | Taggar: , , , , , , , , , , ,

På Norra bantorget i Stockholm finns en liten pärla till teater- Strindbergs Intima teater.

Där spelas nu, för allra första gången, i regi av amerikanska regissören Rob MelroseSvarta Handsken”. Det är ett juldrama från 1909, som den åldrade Strindberg skrev i sitt Blå Torn, där han bodde under Intima teater perioden av sitt liv. Texten utspelar sig faktiskt också uppe i Blå Tornet!

 

Intima teatern startades av August Strindberg och teatermannen August Falck 1907 när de ville ha en ”intimare”, mindre scen att sätta upp sina egna pjäser på för att hitta rätt sorts rum till de nya kammarspel som revolutionerade teatern- där de ville kunna möta sin publik på ett mer nära sätt. Strindberg skrev själv fem pjäser direkt för Intima teatern och här spelade unga skådespelare, bla den sista av han s fruar, Fanny Falkner.

 

Det var en intensiv period – med en enorm produktionstakt- Falcks och Strindbergs ledning spelades mer än 1 100 föreställningar av 24 olika strindbergspjäser fram till 1910. Fem av dessa skrevs direkt för Intima teatern av Strindberg. Men så var han ju också minst sagt en produktiv herre: han skrev omkring sextio dramer, tio romaner, tio novellsamlingar och åtminstone åttatusen brev.

Teatern drivs numera – sedan 2017 av skådespelaren och regissören Anna Pettersson, som många av oss minns från olika fantastiska roller som skådespelare, bla Hedda Gabler på Stockholms Stadsteater på 90-talet då hon också gjorde flera starka karaktärer i Lars Noréns olika pjäser.

Pettersson har på ett uppfriskande och kreativt sätt tagit Strindberg i hårtestarna och bearbetat hans texter till vår tid- brutit hans perspektiv med sin egen blick och erfarenhet. Hennes mest uppmärksammade verk är en version 2012 av Fröken Julie där hon själv gestaltade samtliga roller och visade upp pjäsens makt-, klass- och genusstrukturer dimensioner med stor humor och känslighet. Uppsättningen prisades av många, bla Svenska teaterkritikers pris och DNs kulturpris.

 

I USA spelas vår svenske ikon August Strindberg faktiskt fortfarande relativt mycket över hela landet- och allra oftast ”Fröken Julie”. Regissören Rob Melrose, som alltså nu är i Stockholm, är en verklig Strindbergentusiast som tidigare arbetat med många av hans olika texter. På sin egna teater Cutting Ball i San Fransisco, som han tills nyligen drivit tillsammans med sin fru Paige, har han bla gjort ett storskaligt projekt där han satte upp alla Strindbergs kammarspel för första gången (det har ännu aldrig gjorts i Sverige) – som ett slags teatermaraton som spelades från lunch till midnatt!

 

Rob Melrose har också de senaste åren lärt sig svenska för att kunna gå djupare in i Strindbergs texter och verk och nu också på egen hand översatt hans texter.

Efter Stockholm kommer Rob Melrose att tillträda som ny chef för en av de största teatrarna i USA, Alley theatre i Houston.

 

En ”osynligare” del av mitt uppdrag som Kulturråd för Sverige i USA är att skapa möten, att föra samman människor och inspirera och underlätta för ömsesidiga utbyten att ske inom olika delar av kulturlivet. En metod är att tex skapa studieresor, bjuda in till festivaler eller skapa specifika sk expertprogram.

När jag fick kontakt med Rob Melrose, genom Strindbergs experten Ann-Charlotte Gavel-Adams på Washington University i Seattle bjöd jag in honom till festivalen Swedstage 2016 som arrangeras för programläggare och teaterchefer från hela världen för att de ska få kontakter och kunskap om svensk scenkonst och kunna bjuda in till gästspel tex. Jag state honom i kontakt med flera andra spännande Strindbergstolkare- tex Nils Poletti, Hannes Meidal, Mellika Mellaouni och Anna Petterson.

Melrose har i USA jobbat också med konceptuella och experimentella författare som tex Richard Foreman and Martin McDonagh, och även gjort uppmärksammade uppsättningar av européer som Eugene Ionesco och Henrik Ibsen.

 

Under 2017 arrangerade ambassaden en ytterligage expertresa för en delegation av teaterchefer och regissörer från San Fransisco och ”Bay Area ” till Stockholm och även till teaterbiennalen i Norrköping där Rob Melrose ingick för att fördjupa sina relationer och där han och de andra i delegationen fick träffa den svenska branschen och berätta om läget i amerikanska teaterbranschen i ett välbesökt seminarium. Flera olika tankar om fortsatta idéer och projekt uppstod mellan Sverige och USA och efter att ha sökt och fått stöd från både Statens Kulturråd och Barbro Oshers Pro Suecia foundation kunde ambassaden ge stöd för ett djupare utbyte för tex just Cutting Ball Theatre och Strindbergs Intima Teater.

 

Under det senaste året har vi därför stöttat upp med resestöd för en workshop med skådespelare från USA med Anna Pettersson i Stockholm och nu också Rob Melrose under hans regiperiod i Stockholm i november – december.

Svarta handsken är en julberättelse och Strindberg’s femte kammarspel. De första fyra är alla spelade på Intima teatern, men Svarta handsken kom aldrig till premiär, p ga konflikter på Intima teatern på Strindbergs tid!

Men nu blev det alltså äntligen av!

 

Från Svarta Handsken
Från Svarta Handsken

 

Från Svarta Handsken

 

Mer om Svarta Handsken:

Svenska Dagbladet: Svarta Handsken – Julsaga med humor och allvar

 

Den här texten har publicerats i en annan version i tidningen Nordstjernan.

 

2 responses to “Strindberg genom amerikanska ögon

  1. Roligt och intressantDock bör jag påpeka ett sakfel. Efter äktenskapet med Harriet Bosse förblev Strindberg ogift. Han sägs ha varit förtjust i den 42 år yngre Fanny Falkner, men mer än så var det knappast.

Lämna ett svar till Peter A. Sjögren Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *