Svensk dödsmetalmusik hyllas i House of Sweden

kl. av |
Skrivet av Jenny Mählqvist Cabezas, kulturhandläggare vid ambassaden i Washington 

Blod, Eld och Död är titeln på Ika Johannesson och Jon Jefferson Klingbergs bok om den svenska metalhistorien som under det tidiga nittiotalet helt förändrade den internationella hårdrocksscenen. Boken som nu är översatt till engelska introducerades av ambassaden i Washington, DC den 20 maj med författarna på plats och där entusiastiska metalfans köade för att komma in till House of Sweden.

kö

Ambassaden hade till panelsamtalet bjudit in två amerikanska musiker, trummisen Jason Hamacher och gitarristen Mike Schleibaum som hjälpte till att belysa varför Sverige varit så betydande för metalmusiken och för deras karriärer. Samtalet modererades av Chris Richards, musikkritiker på Washington Post.

46986009595_e499d43ffa_z

Metalmusiken är en av Sveriges mest inflytelserika export men kanske också den mest mystiska. Hur kommer det sig att Sverige näst efter Finland har flest metalband per capita i världen? Varför har Sverige blivit ett tongivande land för denna musikstil? Och vilka är egentligen de personer, grupper och fenomen som fört scenen framåt?

Metalmusiken är en av Sveriges mest inflytelserika export men kanske också den mest mystiska. Hur kommer det sig att Sverige näst efter Finland har flest metalband per capita i världen? Varför har Sverige blivit ett tongivande land för denna musikstil? Och vilka är egentligen de personer, grupper och fenomen som fört scenen framåt?

– ’’Det är frågan alla vill ha svar på’’ säger Ika. ’’Givetvis är det flera saker som spelar in. Mörkret, kylan och vår placering norrut är anledningar som ofta anses haft påverkan. Kulturskolan och studieförbunden är en annan; att svenska ungdomar så lätt får tillgång till instrument, replokaler och musikutbildning. Men det finns minst två saker som haft extremt stor inverkan. Å ena sidan ett handelsavtal vad gäller musiker mellan Storbritannien, Sverige och Australien som gjorde att många svenska band kom ut i världen och spelade på 60- och 70-talen, samt att internationella artister kom till Sverige. Å andra sidan den hårdrocksfokuserade musiktidningen Okejs inverkan på svenska ungdomar på 80-talet. Sverige har också haft turen att ha haft tongivande band som kunnat leda vägen; från ABBA till Europe, till black metalbandet Bathory och death metalbanden Entombed och At the Gates – för att nämna några få. Om man får lov att spekulera kan också Sveriges socialdemokratiska historia ha gjort det lättare för hårdrocken, som alltid varit mest rotad i arbetarklassen, att få fäste’’.

 

Boken Blod Eld Död – En svensk metalhistoria skildrar hårdrockens sjuttiotal fram till idag.

metalmap

Den’’svenska dödsmetallen’’ förknippas med den mer melodiska dödsmetalrörelsen vilket gav musiken ett nytt ljud. Till skillnad från amerikansk dödsmetal föddes de svenska banden ur hardcore punk. Göteborg är speciellt känt för den melodiska scenen medan Stockholm är mer känt för det råa och tunga gitarrljudet, det så kallade sunlight ljudet. Detta ljud menar man är troligen vad som gjorde Stockholm och Sverige världsledande för dödsmetal.

Redan 1998 turnerade Jason med sitt gamla band Frodus i Sverige och Skandinavien tillsammans med  Refused. ’’Vi spelade 28 shower på 29 dagar i Sverige’’ säger Jason och fortsätter ’’Alla jag känner inom industrin har influerats av svensk metalmusik under årtiondena’’. Darkest Hour gitarristen Mike Schleibaum berättar om glädjen när det stod klart att de skulle turnera första gången tillsammans med svenska Göteborgsbandet’ ’At the Gates’’ år 2008 och hur han haft äran att arbeta med och spela in musik med den legendariska svenske metallproducenten Fredrick Nordström i Göteborg.

46986002475_9473236372_z

Efter samtalet gjorde de amerikanska bandmedlemmarna en debutspelning med deras nya band Zealot R.I.P. Alla medlemmarna i Zealot har spelat i andra band i 20+ år. Gitarristen är för närvarande i Darkest Hour, sångaren i Pigs Destroyer och bassisten i Fairweather.  Den fantastiskt artiga och städade publiken tryckte sig närmare scenen och förvandlade Alfred Nobel Hall till ett svettigt och headbangande party.

47112649994_b6f196c87d_z poNhKorA.jpeg61094205_10156055142965474_4870443482885390336_o

Ika fortsatte efter besöket till Maryland Death Fest där svenska banden Unleashed och Dark Funeral spelade och Ika delade bokbord med Decibel Magazine. Vidare i New York arrangerades ett samtal och en boksignering med Ika i samarbete med Feral House, WORD Brooklyn och Saint Vitus Bar.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *