Svensk dramatik tar plats i samhällsdebatten

kl. av | Taggar: , , , , , , , ,

Gästbloggare Jenny Mählqvist Cabezas, kulturhandläggare svenska ambassaden i Washington. 

I en värld där rubriker om skolskjutningar och pistolrelaterade dödsfall har blivit alltför frekventa, måste vi fortsätta att ställa frågan om varför dessa attacker händer och hur vi kan stoppa dem? På teaterscenerna förekommer nu dessa frågeställningar allt oftare, både i Sverige och USA. I ambassadens långsiktiga arbete med att skapa kontaktytor, utbyten och intresse arbetar vi kontinuerligt med att stimulera översättningar, läsningar, produktioner, gästspel och möten av svenska dramatiker och svensk scenkonst.

Woolly Mammoth Theatre ligger i Washington D.C. och är ’’den hetaste teatern i staden” enligt Washington Post men även en av de mest kända medelstora teatrarna i hela USA.  Under snart fyra årtionden har Woolly haft en alldeles särskild position i framkant av den amerikanska teatern med ryktet att de är unikt anslutna till nutiden, vågar ta risker, skapar tankeväckande debatter och engagerar sin publik i vår värld på oväntade och utmanande sätt.

Paula Stenström Öhman på Woolly Mammoth Theatre Company ”jag kände mig som hemma direkt”.
Foto Jenny Mählqvist Cabezas
Mike Daisey
Mike Daisey, dramatiker och skådespelare i ”The Story of the Gun.’

I tisdags hade Mike Daisey’s pjäs ’’The Story of a Gun’’ premiär på Woolly. I en tvåtimmarsmonolog tar Daisey itu med ett av landets mest provocerande ämne: amerikas förhållande till vapen. Han dyker in i historien om pistolen och dess plats i USAs nationella kultur, skär igenom den politiska stagnationen med på hans sätt komiska observationer.

 

 

Inom ramen för denna viktiga och känsloladdade satsning fick Sverige genom svenska dramatiker och regissören Paula Stenström Öhman och hennes pjäs ’’People Respect me Now’’ chansen att bidra till dialogen.  Hennes pjäs och produktion med egna gruppen Lumor har rosats i Sverige och när vårt kulturråd i Washington Linda Zachrison i fjol bjöd in amerikanska teaterchefer till möten och föreställningar i Sverige, bla till scenkonstbiennalen var denna text en av de som väckte störst intresse hos delegationen.

Linda presenterade Paula för grundaren av det helt nya samtalskonceptet i Washington: Theatre and Policy Salon, initierat av Michael Feldman, samt regissören NJ Mitchell tidigare i vår och tillsammans förberedde de en scenläsning baserat på Paulas manus som presenterades kvällen innan Daisey’s premiär.  Barn såväl som professionella aktörer läste stycken ur Paulas pjäs (i sin helhet 3-timmar lång med paus) som undersöker vad som driver människor och barn till extrema handlingar. Paula, med sin utbildning i kriminologi frågar sig: Är dessa dåd resultatet av manliga identiteter som definieras av aggression och våld, brutna individer och familjer, kollapsande sociala säkerhetsnät eller något annat helt? Vi träffar i pjäsen 4 anklagade män och över 20 personer ur deras vardag och får själva lägga pusslet och bedöma om de är offer eller gärningsmän.

Evenemanget på Woolly var helt slutsålt och intressanta diskussion följde efter presentationen med Paula som en i panelen tillsammans med grundaren av Woolly Mammoth, en expert från National Association for the Advancement of Colored People samt initiativtagaren och grundaren av Theatre and Policy Salon. Tillsammans med publiken kastade de ljus på denna komplexa fråga.

Från vänser: Howard Shalwitz, Grundare och konstnärlig ledare på Woolly, Paula Sandström (svensk dramatiker), Ajmel Quereshim (Senior Counsel at LDF), Michael Feldman (Co-Facilitator) of the Theater and Policy Salon).
Från vänser: Howard Shalwitz, Grundare och konstnärlig ledare på Woolly, Paula Stenström Öhman (svensk dramatiker), Ajmel Quereshim (Senior Counsel at LDF), Michael Feldman (Co-Facilitator) of the Theater and Policy Salon). Photo: Jenny Mählqvist Cabezas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_DSC9043-1
Noelle Robinson – Epilogue Photo: Thom Goertel

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_DSC8963-1
Henry Baratz as Sam and Robert Hamilton as police officer/Christian Photo: Thom Goertel
_DSC8945-1
Dulcie Pham as Arnie and Chelsea Thaler as Narrator/Larry Photo: Thom Goertel
Från vänster: Regissör av läsningen NJ Mitchell, skådespelare Chelsea Thaler, Henry Baratz, Dulcie Pham, Noelle Robinson och gästande dramatiker Paula Stenström Öhman  Photo: Jenny Mählqvist Cabezas

 

Tidigare under dagen besökte vi andra intressanta personer och teatrar inom teatervärlden i Washington.

dddd
Från vänster: Jenny Mählqvist Cabezas (svenska ambassaden), den legendariska Molly Smith, konstnärlig ledare och grundare av Arena Stage och Paula Stenström Öhman. Photo: Michael Feldman

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dd
Från vänster: Michael Feldman (Theatre and Policy Salon), Paula Stenström Öhman och José Carrasquillo, konstnärlig ledare från Ford Theatre. Photo: Jenny Mählqvist Cabezas

Paula Stenström Öhman är dramatiker, regissör och konstnärlig ledare för scenkonstkompaniet Lumor tillsammans med Oskar Thunberg. Hon tilldelades 2015 Henning Mankells prestigefyllda dramatikerstipendie och fick svenska Ibsenpriset 2016. Lumor som varit verksamma i Stockholm sedan 2004 arbetar med nyskriven researchbaserad dramatik, ofta med dokumentär grund och i nära samarbete med referenspersoner och ensemble.

Mer om Lumor här: 

Detta samarbete var möjligt genom support från svenska ambassaden i Washington samt Statens Kulturråd.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *