Svensk scenkonst för barn och unga i New York

kl. av | Taggar: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
Claire Parsons Marmalade lämnade ingen oberörd – här med jonglerande Viktor Gyllenberg.
Claire Parsons Marmalade lämnade ingen oberörd – här med jonglerande Viktor Gyllenberg.

Varje år i början av januari arrangeras i New York en internationell scenkonstmässa av APAP (Association of Performing Arts Presenters). På mässan brukar ca 3500 utställare delta och mer än 1000 olika föreställningar hålls under de dagar som mässan pågår. Under samma tid äger flera olika scenkonstfestivaler rum, t.ex. Under the Radar, COIL, American Realness, Winter Jazz Festival. Och så snart mässan är avslutad påbörjas ISPAs årliga kongress. ISPA (International Society for Performing Arts) är en medlemsorganisation som samlar scenkonstorganisationer av alla slag.  Under en vecka fylls därför Manhattan av scenkonstnärer, scenkonstinstitutioner och programläggare från hela världen.

Sedan ett par år har våra kulturmyndigheter medverkat på APAP-mässan. I år var det Statens Kulturråd som representerade Sverige på mässan.  I anslutning till det anordnade ambassaden tillsammans med konsulatet i New York ( med stöd av Statens kulturråd) ett så kallat showcase som hölls på Scandinavia House. Syftet var att visa upp mångfalden och kvalitén i svensk scenkonst för barn och unga. Ambassaden anlitade Lisa Spets från ZebraDans att kurera showcaset.

Under två dagar gav Scandinavia House en både bred och varierad bild av vad Sverige har att erbjuda amerikanska (och andra programläggare) på området. Lisa Spets och hennes kollega Jonas Robin hade engagerat grupper/koreografer – Teater Tre, Teater Pero, Minna Krook, Dorte Olsen, Carrasco Dance Company, Cirkus Cirkör, Ossi Niskala/ZebraDans och Claire Parsons – som fick 20 minuter var att visa upp sin verksamhet. Därutöver visades två hela föreställningar inför fullsatta hus: Teater Pero spelade Astons stenar och Viktor Gyllenberg och Moa Westerlund framförde Claire Parsons Marmalade. Vad showcasen leder till återstår att se. Men flera företrädare för amerikanska programläggare och institutioner visade intresse och tog direktkontakt med de medverkande grupperna.

Svenska scenkonstartister hade föreställningar också på andra håll. Mårten Spångbergs danskompani framträdde på MoMA PS1 och Charlotta Öfverholm hade fullsatta showcaces på Peridance Capezio Center. Musikgrupperna Kongero och Jidder medverkade i ICE STORM showcase.  Jonas Hassen Khemiri deltog i en kulturpolitisk debatt på Under the Radar. Det kan nämnas att Statens Kulturråd hade bidragit också till Mårtens Spångbergs projekt och till Jonas Hassen Khemiris residens i New York.

På kvällen den andra dagen bjöd ambassadören Björn Lyrvall in de svenska artisterna och företrädare för olika amerikanska scenkonstorganisationer och andra programläggare till en mottagning i FN-ambassadörens residens på Park Avenue. Också den tillställningen lockade fulla hus.

Teater Pero framförde Astons stenar inför en entusiastisk publik.
Teater Pero framförde Astons stenar inför en entusiastisk publik.

Jag kan inte underlåta att göra en personlig reflektion – så otroligt stolt och hedrad man känner sig över att få vara med om att visa upp den höga kvalitet som präglar svensk konst för barn och unga.

Konsulatet har lagt upp bifogade artikel på sin hemsida:
http://www.swedenabroad.com/en-GB/Embassies/New-York/Current-affairs/News/APAP-Reception-at-the-600-Park-sys/

För den som är intresserad finns även bilder på konsulatets Flickr-sida: http://www.flickr.com/photos/swedennewyork/sets/72157639772282923/

 

 

One response to “Svensk scenkonst för barn och unga i New York

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *