Svenska filmer på Tribeca Film Festival

kl. av | Taggar: , , , , , , , ,
Eli Levén, Ester Martin Bergsmark, Saga Becker och Anna-Maria Kantarius i samtal på Tribeca Film Festival (foto: Filippa Rogvall)
Eli Levén, Ester Martin Bergsmark, Saga Becker och Anna-Maria Kantarius i samtal på Tribeca Film Festival (foto: Filippa Rogvall)

Två svenska filmer – Sofia Norlins Ömheten (Broken Hill Blues) och Ester Martin Bergsmarks Nånting måste gå sönder (Something Must Break) – hade nordamerikansk premiär på Tribeca Film Festival den 17 april 2014. De svenska regissörernas medverkan täcktes av festivalen och produktionsbolagen fick ett mindre bidrag från konsulatet i New York.

Båda filmerna är poetiska berättelser – råa, sköra, och stundvis svindlande vackra – om ungdomar som på olika sätt tampas med utanförskap och en oviss framtid.

Ömheten är Sofia Norlins debutfilm och den första att spelas in med pengar från Stockholms filmfestivals långfilmsstipendium för kvinnliga regissörer. Handlingen utspelas i ett kargt Kiruna där underjordiska sprickor från den stora malmgruvan bokstavligen har satt samhället i gungning. Det existentiella hotet som hänger över staden speglas i flera unga rollfigurer vars vardag skildras i tysta, ofta ångestfyllda sekvenser. Mörka gruvschakt, kala interiörer och verkstäder står i skarp konstrast till natursköna vidder och skyar. I det efterföljande samtalet vid premiärvisningen i New York liknade Norlin sin film med en sång eller symfoni, en drömlik reflektion över förstörelse och nyskapande, våld och ömhet.

Niklas Arnegren och Sofia Norlin på Tribeca Film Festival (foto: Lisa Laskaridis Sarmiento)
Niklas Arnegren och Sofia Norlin på Tribeca Film Festival (foto: Lisa Laskaridis Sarmiento)

Ester Martin Bergsmarks Nånting måste gå sönder är en passionerad kärlekshistoria mellan Sebastian och Andreas – två trevande själar som finner varandra i en park i Stockholm och skapar sin egen ömsinta, omtumlande och smärtsamma värld av närhet och begär. Filmen är baserad på Eli Levéns roman ”Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats”. Både Bergsmark, Levén, huvudrollsinnehavaren Saga Becker och producenten Anna-Maria Kantarius deltog i samtal efter visningarna. Ombedda att beskriva filmen med varsitt ord valde de power (Bergsmark), triumph (Levén), love (Becker), och fireworks (Kantarius). Den sista visningskvällen avslutades med en efterfest anordnad av New York-organisationen Dirty Looks.

Tribeca Film Festival grundades 2002 av Jane Rosenthal och Robert De Niro, blev snabbt en av New Yorks och USA:s viktigaste festivaler och har vuxit rejält under sina första tretton år. Under denna period har två svenska långfilmer vunnit första pris i huvudkategorin World Narrative Feature: Tomas Alfredsons Låt den rätte komma in (2008) och Lisa Aschans Apflickorna (2011). Årets festival presenterade totalt 89 långfilmer och 57 kortfilmer från 40 länder för en publik på över 120 000 personer.

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *