”Swedish Fashion Now”- inte så ”lagom”

kl. av |

Swedish fashion mars_1

Två gånger per år omvandlas Somerset House, en grandios nyklassisk byggnad mitt i centrala London, till världens modecentrum när London Fashion Week intar scenen. Utanför springer modeintresserade omkring på vingliga klackar; den ena med djärvare kreationer på sig än den andra; alla hoppas de kunna fångas på bild av de många fotografer och bloggare som rör sig på området. För utomstående kan det verka som ett enda stort spektakel med vackra människor och ännu vackrare kläder. Och spektakel är det, men det är också ett mycket viktigt evenemang för den brittiska modeindustrin. Några av världens mest inflytelserika och kreativa talanger väljer att visa sina senaste kollektioner där. Omkring 5000 inbjudna gäster i form av inköpare, journalister, bloggare, reportrar and fotografer besöker varje säsong modeveckan och 100 miljoner pund av ordar är gjorda. Modeveckan spelar också en stor roll för hela den brittiska ekonomin. Brittiskt mode genererar årligen 26 biljoner pund till den egna ekonomien och ger arbete åt 800 000 inhemska människor.

Men nu är 61:a upplagan av London Fashion Week slut för denna gång. Modellerna har tagit av sig sminket och catwalken har monterats ned. Den svenska närvaron bestod av showroomet Re-Present, ett samarbete mellan Business Sweden och ambassaden, där fem svenska märken under fem dagar visade upp sina senaste kollektioner och fick en möjlighet att etablera och utveckla nätverk och bygga långsiktiga relationer med framförallt inköpare.

Ambassaden hade glädjen att avsluta sin medverkan på London Fashion Week i år med att fortsätta ett sedan tidigare mycket fruktbart samarbete med Fashion and Textile Museum. Museet, som bildades av den brittiska modedesigners Zandra Rhodes, är ett betydelsefullt centrum för nutida mode, textiler och smycken i Storbritannien. Evenemanget ägde rum i form av ett samtal om nutida svenskt mode med Philip Warkander, modeteoretiker och världens första doktor i modevetenskap, verksam vid Lunds och Stockholms universitet. Publiken i den fullsatta salongen fick förutom att titta på och prova svenska märken som kommit direkt från modeveckan, en intresseväckande lektion i nutida svenskt mode, dess inspiration och byggstenar, dess inflytande och strömningar. Enligt Philip Warkander utmanar svenskt mode just nu den stereotypa bilden av sig själv som minimalistisk och funktionell och istället utvecklas åt ett mer experimentellt och avantgardistiskt håll. Vi kan se en ny generation av dynamiska svenska designers och märken växa fram som tänjer på gränserna, som kommer med nya koncept och nya sätt att tänka, vilket gör att definitionen av den svenska stilen blir allt mer komplex och svårare att definiera. Mode skapas inte i isolation utan återspeglar, och är en återspegling, av hur resten av samhället ser ut. Svenskt mode och bilden av svenskt mode är i ständig förändring, liksom Sverige i stort. Vi får väl kika på nästa års svenska kollektion på London Fashion Week och se om Philip har rätt.

Samtalet med Philip Warkander finns att lyssna på https://soundcloud.com/swedishembassyuk/swedish-fashion-now-philip-warkander

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *