Tiny Office Art # 4

kl. av | Taggar: , , , , , , ,

Genom konstnären (#3), Burçak Bingöls förslag kontaktade jag Sevinç Çalhanoğlu. Den 5 oktober 2017 öppnade vi Tiny Office Art med Sevinç som läste från sina två textbaserade verk, som är en del av hennes verk ”Sea of Not Seeing”. Hon lämnade även en sexkantig ram där varje besökare uppmuntrades att väva i formen som med sina sex hörn representerade delar av Bosporen.
installing22XXX

Sea of Not Seeing
Jag föddes i Istanbul och jag bor fortfarande här. Att upptäcka varje del av staden var mer möjligt för många år sedan. Nuförtiden är det som en stor utmaning och det är svårt att bli av med nostalgin. Medan jag omprövar min nostalgiska ställning och mitt förhållande till staden ställde jag mig två frågor: Vad betyder denna stad för mig? Vilken del av den gör mig lyckligare? Mina två poem är skrivna med dessa frågor i åtanke. Den visuella poesin följer den andra med titeln ”Sea of Not Seeing”. Det är uppenbart att havet spelar en avgörande roll i livet för boende här, men de flesta har mycket lite kontakt med havet, kanske har de aldrig ens en chans att se det. För mig är det oumbärligt att inte se havet och det är min stad. Därför vävde jag med flera nyanser av blått garn i en sexkantig ram där hexagonen får symbolisera sex stopp / stationer i Istanbul kontra det Istanbul med sju kullar som ofta återfinns i sånger och dikter. Ramen kunde haft sju hörn men jag valde medvetet sex för att understryka frånvaron av Kabataş som har varit den viktigaste knytpunkten i staden under en lång tid. Med andra ord verkar de sju kullarna som ligger på den gamla halvön inte vara en riktig del av staden, utan de symboliseras mest i sångerna och i texterna. För en vanlig medborgares blick, är kullarna numera fyllda med moskéer, till skillnad från strandlinjen som är mer välkomnande. Hållplatserna Yeniköy, Beykoz, Beşiktaş, Kadıköy, Karaköy, İstinye avslöjar min rutt i staden och är de platser där jag tar färjan och reser för mitt arbete mellan kontinenterna eller för att träffa någon. Genom att bjuda in andra att väva och använda de blå nyanserna ville jag uppmuntra att spåra och reflektera över sin vanliga eller ovanliga väg i Istanbul och sitt personliga förhållande till havet.

I kontoret med konstnären:

book

poempoem2tablebye bye

Mer om Sevinç: Sevinç Çalhanoğlu (1988, Istanbul) tog sin examen i historia vid Boğaziçi University. Hennes verk är inspirerade av en polyfoni av rymd, minne och litterära texter. Utställningar i urval: The Myth of the Death Dance Illuminates the Questions (Zilberman Gallery, Istanbul, 2017), Read as Written (Depo, Istanbul, 2014), and Pathetic Fallacy Area (Antrepo, Istanbul, 2013). Hennes artikel “How did the Istanbul Biennial transform the city?” presenterades på American Folklore Society (Long Beach, USA, 2015). Hennes poesi böcker (Periferik förlag) ”Evde Bir Gezinti” och ”Et / ve / Fal” publiceras nyligen. Hon arbetar även som forskare på kulturinstitutionen Beykoz Shoe Factory.

Tiny Office Art är ett projekt där kvinnliga konstnärer verksamma i Turkiet visar sina verk i mitt kontor på generalkonsulatet i Istanbul. Konstverken kan inte ses av många personer, bara av konsulatets personal,  de som besöker konsulatet och kontoret och bekanta till konstnären. Konstnärerna väljs ut successivt genom en sorts anti-hierarkisk strategi eller stafettform, där vi genom ett samtal med varje inbjuden konstnär gemensamt väljer nästa och på detta vis anspråkslöst manifesterar vikten av stöd till kvinnliga konstnärer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *