Två städer

kl. av | Taggar: , , , , ,

Efter ett långt sommaruppehåll öppnade Istanbul förra helgen äntligen upp sin konstscen med en helg fylld av vernissager på de ledande gallerierna runtom i staden. Under vernissage kvällarna i Beyoglu och Nisantasiområdena som under flera år varit de två knutpunkterna för Istanbuls konstscen, tog den stora konstpubliken del av den ljumma kvällen med hundratals människor som förflyttade sig mellan gallerierna med ett glas vin i handen. Bland annat visade Melek Mazici, före detta student på Konsthögskolan i Stockholm, baserad sedan många år i Helsingfors, nya verk på prestigefyllda Galeri Nev, http://www.galerinevistanbul.com/ En grupputställning om språk och konst visades på det något alternativa Co-Pilot Galleriet http://bit.ly/2dsQseq och en separatutställning av konstnärinnan Azade Köker på ZilbermanGallery http://bit.ly/2eFoQ7Z

pilot
I stadsdelen Nisantasi visade galleri X-ist http://www.artxist.com ErkutTerliksiz nya arbeten och den New York-baserade konstnären Haluk Akakçe på Dirimart http://bit.ly/2e7Y0Vv
Akakçe visar även ett videoverk i Dirimarts nya lokaler i det nya gentrifierade området Dolapdere nära Taksim där det ambitiösa Koç Contemporary Art Museum är tänkt att öppnas.

Under veckan öppnande även Foto Istanbul 2016 http://bit.ly/2dThJ9P en stor festival med foton som sker på tolv platser runt Beşiktaş stadsdel med seminarier och workshops. Vi var naturligtvis glada över att svenska fotografen Christer Strömholms bilder har valts som en av höjdpunkterna i årets presentation som visas på Ortaköy Cultural Center. I festivalen visas verk av fotograferna Sandro Miller, Nick Brandt och André Kertész. En del av utställningen visas för tredje året i en övergiven byggnad som tidigare var ett barnhem. Här visas bland annat den armenisk/turkiska fotografens Maryam Şahinyans arbeten. Hon är tydligen den första kvinnliga studiofotografen i landet vars karriär startade 1933 och fortsatte till hennes död 1985. Den massiva porträttsamling som hon tog över sex årtionden är en av de mest levande och berättar historier om turkiskt liv. http://bit.ly/2de6aIr
Strömholm

har

billboard

Glädjen över att få börja tänka på annat än den dagliga politiska instabiliteten överskuggades snabbt av nyheten om en attack av en grupp arga demonstranter på ”Kuytu” utställningen i Tophanedistriktet. Grupputställningens vernissage med tjugoen kvinnliga konstnärer fick avbrytas. Tydligen blev de lokala invånarna upprörda över att se människor dricka alkohol utanför lokalen och försökte då storma byggnaden under hot och skrik. Även om den här incidenten kanske crowdinte är vanlig så är det dock en i raden av ett antal som har skett under de sista tre åren. Exempelvis attackerades en skivaffär tidigare under året när musikälskare samlats för att lyssna på en live streaming av en Radiohead konsert. http://bit.ly/2dfF33x

Polariseringen i det turkiska samhället tycks växa i ljuset av de senaste politiska händelserna som visar på den enorma klyftan mellan den urbana liberala konstfolkmassan och de socialt konservativa grupper som både känner sig hotade av den sekulära friheten i ett tillåtande samhälle och uppmuntras att ta saken i sina egna händer. Turkisk samtidskonst tar plats i den internationella konstvärlden och de frågeställningar som många konstnärer arbetar med är naturligtvis inte annorlunda än de som konstnärer från övriga världen är engagerade i. Men tyvärr, trots den globala kompassen, ses konsten som utmanande om inte hotande i en alltmer växande religiöst baserad konservatism. Incidenter som de i Tophane och Cihangir avslöjar de underliggande skiljelinjerna som går genom de två städerna i dagens Istanbul.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *