Uppskattad storsatsning på Nutida musik- ” New Music” i USA

kl. av | Taggar: , , , , ,

 

Sedan öppnandet av House of Sweden i Washington DC för mer än tio år sen – har ambassadens verksamhet i huset präglats av många fantastiska konserter, klassiskt, jazz, folkmusik och pop. Utsålda hus och en starkt upparbetad ”grundpublik” – som växt och växt genom den återkommande konsertserien #Houseofmusic, där framförallt min kollega Jenny Mählqvist arbetat med programläggning av konserter ända sedan öppnandet 2006, i tätt samarbete med kollegorna på ambassaden och inte minst mina företrädare som Kulturråd, Mats Widbom, Eva Bergqvist och Kristina Rennerstedt.

José Gonzales, FIbes oh Fibes, The Ark, Ane Brun, NIls Landgren, Rigmor Gustavsson, Jaerv, Adam Tensta, Timbuktu, för att nämna några oförglömliga konserter!

Men under 2016 och 2017 ville vi gärna satsa extra på något mer ”svårtillgängliga” genrer som frijazz och nutida konstmusik på House of Sweden i Washington, DC och i New York, med stöd från bla Statens Kulturråd, men även Musikcentrum Öst, Musikverket, STIM, FST – föreningen Svenska tonsättare, Elementstudio , Artisten i Göteborg, Italienska institutet i Stockholm, Nordisk Kulturfond.

Vi ville lyfta fram de starka kompositörer och begåvningar som finns inom den nutida konstmusiken mer än vi brukar göra!

Uppsala Universitets kammar ensemble framförde svenska och internationella verk som en del av vårt 10 årsjubileum på House of Sweden i oktober. Foto: Franz Mahr

En del av det nordiska samarbetet i Washington DC är ett långsiktigt samarbete med Phillips Collection, en av stadens viktigaste och mest prestigefyllda kulturinstitutioner, som framförallt är känt som konstmuseum, men som också är en mycket uppskattad konsert arrangör.

Den mest exklusiva delen i ambassadens satsning på nutida musik var ett samarbete tillsammans med Phillips Collection – med fokus på den svenske kompositören Anders Hillborg. Läs mer om honom här: http://www.hillborg.com/

Och om satsningen på Phillips: http://www.phillipscollection.org/events/2017-03-09-lic-hillborg

Hillborg är omtyckt i USA- och i Sverige – och spelas ofta av de allra största orkestrarna. Hans samarbete med Eva Dahlgren, resulterade i albumet Jag vill se min älskade komma från det vilda (1995) och blev väldigt uppskattat. Hillborgs orkesterverk Eleven gates (2005-06) beställdes och uruppfördes av Los Angeles Philharmonic under Esa-Pekka Salonen. Sirens (2010-11), beställt av Los Angeles Philharmonic och Chicago Symphony Orchestra, uruppfördes i november 2011 i Los Angeles under ledning av Esa-Pekka Salonen.

Under konserten på Phillips Collection i Washington DC där bla brass ensemblen Axiom Brass framförde hans verk, varvades den exklusiva konserten med ett samtal kring musik mellan Anders och den konstnärliga ledaren Caroline Mousset. Bla illustrerade Hillborg sin kompositionsmetod med att be violinisterna från Calder Quartet att spela ett stycke Bach som inspirerat honom till att skriva ett nytt stycke – liksom i ”prismer”, som i bildkonstens kubism – eller så att säga, baklänges! Han sa också att ”Man måste man gå in i naivitet för att kunna komponera” – för att inte drabbas av total panik. Om man inte gör det inte – så är den naturliga frågan för en kompositör: Varför ska jag skriva ännu ett stycke? Det behövs ju inte mer musik…

Anders HIllborgs råd till en yngre kompositör vara att studera kontrapunkt, precis som han själv gjort. Han beskrev också sin bakgrund från popmusiken och hur viktig Pulsen är för honom, något som blev uppenbart för alla åhörare. ”Return of the pulse!”

Sveriges ambassad var värdar för en efterföljande mottagning på Phillips Collection, förmsiker och publik. Dagen efter höll Anders Hillborg höll masterclasses på University of Maryland. ”Personally speaking, I was inspired to acquaint with Mr. Hillborg, and to witness a next generation of young composers gaining from his wisdom, and hearing their scores evaluated by the master. ” skrev den amerikanske fotografen Paul Moon efter att ha följt HIllborg under dagen med studenterna.

Foto: Paul Moon
Anders Hillborg håller Master class för studenter på Maryland University. Foto: Paul Moon

Ambassadens satsning att arbeta med lite mer svårtillgängliga genrer krävde ett stort, strategiskt publikarbete och en intensifierad insats gentemot flera olika, och nya partners. Men vårt arbete med att satsa på sk ”new Music” har vi mött enormt positiv respons och respekt! Detta var så efterlängtat!

Här följer några återblickar på några av konserterna vi på genomfört inom satsningen den senaste tiden i olika genrer:

Hear Here! var en helt och hållet improviserad konsert med Lisa Ullén på piano, Sofia Jernberg röst, Christopher Cantillo på trummor, Ida Lundén  live electronik och objekt och David Stackenäs på gitarr- i samarbete med Musikcentrum Öst, och Ragnar Berthling. Läs gärna tidigare kulturrådsblogg av Åse Gullmarstam om upplevelsen:

Hear Here! En unik konsert med svenska toppmusiker

Mezzo-sopranen Ann-sofie von Otter är väldigt populär också här i USA och när hon kom till vår stad tillsammans med Brooklyn Riders samarbetade vi med Washington Performing arts och Ambassadör Björn Lyrvall var ”patron” för konserten. Se (strålande!) recension i Washington Post: https://www.washingtonpost.com/entertainment/music/classical-artists-show-that-when-it-comes-to-new-music-pop-may-be-better/2016/10/09/e6404fac-8e39-11e6-81c3-fb2fde4e7164_story.html?tid=pm_entertainment_pop_b

Foto: Frida Garvill
Connections Foto: Frida Garvill

I slutet av oktober presenterade vi ”CONNECTIONS: Swedish Contemporary Music” – ett samarbete mellan Martin Q. Larsson (Föreningen Svenska Tonstättare) och Moon Young Ha (konstnärlig ledare Mise-En). Med helt nyskrivna verk av kompositörerna Farangis Nurulla, Henrik Denerin, Mauro Godoy Villalobos, Fabian Svensson, Kristofer Svensson, Lars Bröndum.

Connections är ett avantgarde som ville utforska relationerna mellan konstnärliga och kulturella grupper som är eller har separerats av avstånd – vare sig det är fysiskt eller generations – och hur den medvetenheten kan odla unika emotionella vägar genom konst, som också genomfördes i New york på Scandinavia House i samarbete med Generalkonsulatet.

Den avslutande konserten i ambassadens satsning på Nutida musik var i måndags, den 1 maj: när Marco Fusi New Music Project kom till House of Sweden och spelade på sitt 14 strängade barockinstrument Viola D’amore! Den italienska musikern- med stort hjärta för skandinavisk musik – kom hit tillsammans med kompositörerna Johan SvenssonAxel RudebekYlva Lund Bergner (från Sverige) och Øyvind Mæland från Norge, som tillsammans höll i ett uppskattat artist talk.

Foto: Frida Garvill
Marco Fusi Foto: Frida Garvill

Publiken deltog också entusiastiskt i ett uppföljande Q&A efter konserten. De närvarande kompositörerna och Marco Fusi, svarade på frågor kring nykomponerad konstmusik, användningen och förnyelsen av barockinstrument och om musikerns tekniska utmaningar i avancerade kompositioner. Viola d’amore var ett allmänt använt stränginstrument i renässans och barockmusiken, men efter att de moderna stränginstrumenten växte i popularitet på 1600-talet och 1700-talet, försvann instrumentet gradvis från repertoaren. Instrumentet är närmast utdött idag men har i och med detta projekt fått nytt liv, ny energi och ny betydelse.

foto: Frida Garvill
Marco Fusi i Anna- Lindh Hall, foto: Frida Garvill

Dagen efter konserten fick vi ett sånt fint brev från Marco Fusi:

”I am on my way back to NYC, then to Europe. I really want to thank you for the fabulous event we have been lucky enough to be part of, yesterday night. I deeply understand and share your pride for interest that has been shown, and I believe it was a truly important initiative of divulgation, participation and education.

I am truly happy I reached out in the first place, and I am glad Johan and Axel were there too. We were talking about this experience, this morning, and I feel yesterday’s concert gave all of us a strong reason to keep going in our direction, playing and composing, and talking to people about open mindedness, necessity of understanding, of listening, of welcoming what’s new. It is important to tell people that we don’t need to barricate our heads behind a wall, to refuse what’s different. Thank you and thanks to the House of Sweden, because yesterday we celebrated all these values.”

Redan innan jag startade arbetet som kulturråd i USA drömde jag om att kunna bredda intresserat även för smalare genrer – och för nya kompositörer här i USA, och pratade tex med STIM om det i en intervju. Nu är vi igång.

Tack till alla fantastiska medarbetare, kompositörer, musiker, samarbetspartners och bidragsgivare och sist men inte minst –  tack till all publik som kommit till våra konserter!

Fotnot: Programläggningen som helhet/deltagande konstnärliga upphovsmän och musiker har valts ut i samråd med aktuella amerikanska partners.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *