Äntligen gäster på residenset i London

kl. av | Taggar: , , , , , , , , , ,
Foto: Philip Panting

Härom veckan arrangerade vi på ambassaden i London vårt första större evenemang på över ett halvår, en modeutställning på residenset i samarbete med Swedish Fashion Association. Det var mycket att ta hänsyn till i en tid då pandemisituationen i Storbritannien blir alltmer oroväckande, men vi har sällan fått så mycket uppskattning från våra gäster – och aldrig varit så glada över att kunna välkomna dem.

 I sex månader har ambassaden i London främjat svensk kultur online. Vi har glatts åt att hundratusentals följare har nåtts av våra kulturtips under hastaggen #swedishcultureathome, tagit del av våra föreställningar, konserter och författarsamtal och firat Pippis 75-årsdag hemma under lockdown. Men som vi har saknat möten med kulturutövare och publik, och kulturupplevelser som inte bara äger rum på en skärm!

Catarina Midby från Swedish Fashion Association berättar om hållbart svenskt mode för en grupp gäster på svenska residenset. Foto: Philip Panting

Två gånger om året äger London Fashion Week rum, i februari och september. Under modeveckan i vintras anordnade ambassadens näringslivsfrämjare i samarbete med Swedish Fashion Association (SFA) ett uppskattat frukostseminarium på det svenska ambassadörsresidenset i London. Företrädare från en rad svenska varumärken deltog i ett panelsamtal om hållbarhet i svenskt mode under ledning av Vogue-redaktören Clare Press, och gästerna nätverkade under den efterföljande frukosten. Evenemanget fick uppmärksamhet i brittisk media och stor spridning på sociala medier.

När SFA:s generalsekreterare Catarina Midby i försomras kontaktade ambassaden för att höra om det skulle vara möjligt att göra en uppföljning av evenemanget i september fick vi tänka till. Storbritannien var fortfarande helt nedstängt, socialt umgänge med personer utanför det egna hushållet förbjudet och evenemang för en sittande publik otänkbart. Vi bedömde möjligheten att ordna någon form av socialt evenemang i september som minimal. Däremot hade landets gallerier och museer börjat planera för att öppna igen under sommaren, i enlighet med detaljerade riktlinjer om social distansering, munskydd, tidsbokning och ett begränsat antal besökare åt gången. Så föddes idén om att ordna en modeutställning på det vackra 1700-talsresidenset, med plagg från svenska varumärken och en guidad tur där gästerna skulle få höra om hur dessa modeföretag arbetar med cirkularitet och hållbarhet, ett område där Sverige är ett föregångsland. 

En gäst fotograferar plagg från Tiger of Sweden. Foto: Philip Panting

Det var först efter sommaren, då London inte längre var i lockdown, som vi kunde bekräfta att utställningen verkligen skulle kunna genomföras. Ett roligt och stimulerande samarbete mellan ambassadens kultur- och handelsfrämjaravdelningar och Swedish Fashion Association tog vid: vi bokade in evenemanget som en officiell programpunkt på London Fashion Week, kontaktade brittiska gallerier och museer för att höra hur de hanterade rådande covidregler, diskuterade utställningens upplägg, vilka svenska modeföretag som skulle delta, hur vi skulle dokumentera utställningen för att kunna tillgängliggöra den online, gästlistor, tidsbokningar, möjligheten att servera kaffe och – naturligtvis – åtgärder för att säkerställa ett smittsäkert evenemang. När vi informerade Svenska Institutet om planerna meddelade de att de ville bidra med finansiering, vilket bland annat möjliggjorde att vi kunde anlita en professionell fotograf.

Vi insåg hur efterlängtade fysiska evenemang var redan när vi fick gästernas entusiastiska respons på inbjudan. Det visade sig att utställningen var ett av ytterst få fysiska evenemang under London Fashion Week, och för många i den brittiska mode- och mediebranschen hade allt yrkesliv sedan i mars begränsat sig till arbete vid datorn. Tänk att nu få göra ett avbrott från modeveckans alla webbinarier och digitala visningar för att få se kläder på riktigt, tillsammans med andra! 

Ambassadör Torbjörn Sohlström och Catarina Midby. Foto: Philip Panting

Små grupper om sex personer hälsades välkomna till residenset av ambassadör Torbjörn Sohlström och guidades genom utställningen av Catarina Midby. För oss arrangörer påminde dagen om en mottagning, men utspridd på tio timmar och i ett format som gjorde att vi verkligen hann prata med gästerna. En av evenemangets mer celebra gäster, Dame Zandra Rhodes som just nu samarbetar med både IKEA och Beckmans Designhögskola, konstaterade att det var ”typiskt svenskar att komma på att det faktiskt är möjligt att ordna säkra evenemang i dessa tider”. Själva är vi så glada över att konceptet fungerade, att vi nu planerar ytterligare ett evenemang enligt samma format. Nästa gång, om ett par veckor, bjuder vi in till en utställning om svensk film.

Fotnot: De svenska varumärken som deltog i utställningen var AVAVAV, Bite Studios, Tiger of Sweden, Filippa K, Self Cinema, Swedish Stockings och Ingy Stockholm.

Se filmer från utställningen här:

Kort version (1 min)

Längre version (7 min)  

Plagg från AVAVAV. Foto: Philip Panting
Smycken från Ingy Stockholm. Foto: Philip Panting
Dame Zandra Rhodes, Torbjörn Sohlström och Helena Vazquez Sohlström.
Diplomatkatten Kitty. Foto: Philip Panting

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *