Black Lives Matter – även i kulturen

kl. av | Taggar: , , , , ,
Last Night of the Proms i Royal Albert Hall
Foto: BBC

Debatten om ökad mångfald i brittisk kultur har fått förnyad kraft de senaste månaderna. Inget har dock väckt så starka känslor som när förändringsivern i förra veckan nådde Last Night of the Proms. Viktiga och nödvändiga förändringar för stävja rasism, menar vissa. Pinsam genans för landets historia, anser andra. Vad händer i the land of hope and glory?

Mitt under pågående lockdown blev Black Live Matters-demonstrationerna efter George Floyds död det tillfälle då tusentals britter bröt mot förbudet mot folksamlingar bestående av fler än sex personer. Sen dess har debatten om exkludering och rasism påverkat område efter område i det brittiska samhället.

Inom kultursektorn har teatrar, konserthus och myndigheter skärpt sina riktlinjer och mål för ökad mångfald, både inom de egna organisationerna, på scenen och i fördelningen av stöd. Flera beslut har fattats om nedtagandet och omplaceringen av statyer och minnesmärken över personer med anknytning till kolonialism och slaveri. Demonstranterna som välte ned en staty av slavhandlaren Edward Colston i en flod i Bristol i juni skulle bara ha vetat vad de satte igång.

Foto: British Museum

Den senaste veckan har British Museums beslut att ta ned bysten av museets grundare Sir Hans Sloane fått stor uppmärksamhet. När museet häromdagen slog upp portarna efter att ha hållit stängt på grund av coronapandemin, hade bysten placerats i ett skåp tillsammans med texter där museibesökarna kan läsa om Sloanes arbete under tiden då Storbritannien var The British Empire – och att han var slavägare. ”Vi har puttat ned honom från piedestalen, och inget ska döljas. Läkning sker genom kunskap”, sa museichefen Hartwig Fischer, som tidigare fått kritik för att ha uttryckt solidaritet med BLM-rörelsen trots att museet inte vidtagit några åtgärder för att kontextualisera föremål från kolonialismens tid. Nu har flera av föremålen försetts med skyltar som förklarar att de hamnat i museets ägo genom “kolonialistiska erövringar och plundring”. Röster har även höjts för att fashionabla Sloane Square i centrala London ska byta namn, i likhet med flera andra adresser uppkallade efter slavhandlare runt om i Storbritannien.

Ännu mer liv blev det när BLM-debatten i förra veckan började handla om allsången på Last Night of the Proms. När dirigenten för den världsberömda konserten antydde att detta år, då orkestern på grund av pandemin ska spela utan någon flaggviftande publik, var ett utmärkt tillfälle att städa upp i utbudet av verk som hyllar Storbritanniens koloniala förflutna, blev det… ja, ramaskri. BBC:s interna diskussion om att de storslagna slutnumren ”Rule, Britannia!” och ”Land of Hope and Glory” inte skulle sjungas fick tabloidpressen att rasa. ”BBC vill hugga sönder the land of hope and glory med yxa”, skrev Daily Express.

Förslagets anhängare menade att verken är patriotiska och exkluderande och inte hör hemma på ett evenemang som direktsänds över hela världen. De blev emellertid snabbt överröstade av motståndarlägret som ansåg att sångerna är enande och upplyftande i en tid då Storbritannien verkligen behöver det. Boris Johnson gav dem tungt medhåll när han utbrast att han inte trodde sina öron, att det hela var pinsamt och att det är dags att britterna slutar skämmas för sitt lands historia, traditioner och kultur.

I brist på publik blir det av naturliga skäl ingen allsång på årets upplaga av Last Night of the Proms, men BBC har lovat att sångerna kommer att sjungas nästa år. Nu pågår istället Black Lives Matter-diskussionen inom andra delar av public service-bolagets organisation, och i den brittiska mediebranschen i stort. Häromdagen bad redaktören för BBC:s nyhetsmagasin Newsnight om ursäkt för att hon som vit ledde en debatt om rasism i tv-branschen. Programmet har fått stark kritik för att enbart ha vita programledare, något de inte är ensamma om. I takt med att tonläget höjs rannsakar sig landets mediehus och redaktioner. En sak är säker: debatten om rasism, inkludering och kolonialistiskt arv i det mångkulturella Storbritannien har bara börjat.

Fotnot: Två dagar efter publiceringen av denna text ändrade BBC sitt beslut om att “Rule, Britannia”, och “Land of Hope and Glory” inte skulle sjungas på Last Night of the Proms. Nu ska verken trots allt sjungas av en mindre kör, och betraktarna uppmanas att sjunga med från tevesofforna. Debatten fortsätter, som sagt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *