Dans är fortsatt förbjudet men konst går bra

kl. av | Taggar: , , , , , , ,

De senaste veckorna har jag varit runt på olika konstevenemang i Berlin och Brandenburg. Det började med Berlin Art Week 9–13 september. Det var en av det första stora kulturhändelserna i Berlin sedan coronapandemin bröt ut i mars. Under den här veckan visades samtida konst på konstinstitutioner, gallerier, privata samlingar samt en konstmässa.

POSITIONS Berlin Art Fair som ägde den 10–13 september i de gamla hangarerna på flygplatsen Tempelhof mitt i Berlin är en del av Berlin Art Week. Mer än 130 gallerier visade där upp ett vitt spann av samtidskonst. Det var rigorösa säkerhetsåtgärder vid insläppet. Vi blev först lite förskräckta över kön men det visade sig gå ganska fort eftersom dess längd till stor del berodde på att vi var tvungna att hålla avstånd.

Bilden visar människor i en kö utanför en funktionalistisk byggnad.
Kön till POSITIONS Berlin Art Fair på Tempelhof den 10 september.

Varje besökare fick registrera sig i ett digitalt formulär via en QR-kod och därefter gjordes feberkontroller på alla som skulle in. Strikt munskyddsplikt rådde förstås överallt. Det är ju intressant att det faktiskt går att arrangera stora kulturevenemang under pandemin. Max 600 personer fick vistas i lokalerna samtidigt trots att de är enorma. Det var dock väldigt behagligt att gå runt och titta på konsten när det var gott om plats. Vi besökte bland annat den svenska Münchenbaserade konstnären Maria Wallenstål-Schoenberg som ställde ut i galerie ulf larssons monter.

Bilden visar ett abstrakt konstverk med stora svarta fält på en vit vägg i ett galleri.
Verk av Maria Wallenstål-Schoenberg på galerie ulf larsson i Köln. Foto: galerie ulf nilsson

KunstVerein KunstHaus Potsdam visade i samarbete med Dorothée Nilsson Gallery utställningen Vista Point. Re-Connecting Nature med nordisk fotokonst med fokus på vårt förhållande till naturen. Fyra konstnärer med koppling till Sverige – konstnärsparet Inka & Niclas, konstnären Johan Österholm och den fransk-svenska konstnären Margot Wallard – samt Anna Rún Tryggvadóttir från Island visade sina verk.

Bilden visar olika konstverk i ett galleri: ett videoverk med landskap, ett stort fyrkantigt objekt av rosa skumgummi med en sten ovanpå samt sex fotokonstverk.
Till vänster videoverk och rosa objekt av isländskan Anna Rún Tryggvadóttir, till höger verk av den fransk-svenska konstnären Margot Wallard på KunstVerein KunstHaus Potsdam.

Jag fick äran att vara med och öppna utställningen, vilket skedde ute på gården för att vi inte skulle bli för många inne i galleriet. Tyvärr kunde bara den Berlinbaserade isländska konstnären Anna Rún Tryggvadóttir närvara vid vernissagen. Utställningen är öppen till 25 oktober.

Bilden visar kulturrådet Nina Katarina Karlsson som talar inför en publik på en stenlagt innergård.
Nina Katarina Karlsson talar på vernissagen av Vista Point. Re-Connecting Nature på KunstVerein KunstHaus Potsdam 13 september.

Den legendariska technoklubben Berghain har tvingats hålla stängt sedan i mars. På Berlins senats hemsida står det att: ”Tanzlustbarkeiten sind weiterhin verboten”. Dansförlustelser är alltså fortfarande förbjudna. Tysk byråkratprosa kan vara tämligen underhållande.

Den privata konstsamlingen Boros Foundation organiserar därför projektet STUDIO BERLIN, som är en utställning på Berghain med verk från över 100 samtida konstnärer som lever och verkar i Berlin. Våren 2020 innebar drastiska förändringar för konstnärerna: planerade utställningar och konstmässor ställdes in eller sköts upp, gallerier och museer stängdes, större projekt kunde inte realiseras. Samtidigt stängde nattlivet i Berlin ner fullkomligt. Utifrån denna situation kunde Boros Foundation och Berghain hitta ett kreativt samarbete.

Bilden visar en stor funktionalistisk byggnad med träd framför. På fasaden hänger en stor banderoll med texten "Morgen ist die Frage".
Morgen ist die Frage – banderoll på fasaden till technoklubben Berghain

Utställningen har studion som produktionsplats i fokus – en plats för reflektion, översättning, analys och konceptuellt tänkande. STUDIO BERLIN är ett slags ögonblicksbild av konstnärernas aktuella situation som dokumenterar deras reflektioner under pandemin. Utställningen återspeglar förändringarna i konsten och samhället och ger Berlins konstnärer en plats att presentera sina verk. En stor del av konstverken är skapade under lock down.

Det som är riktigt intressant med projektet är att Berghains personal sköter guidningarna. Det är alltså inte bara en möjlighet för konstnärerna att visa sina verk utan också ett sätt för technoklubben att kunna hålla sin personal i sysselsättning. Vi blev t.ex. guidade av bartendern Raymond, som både berättade om konstverken och om klubben Berghain och dess historia. Raymond är hobbykonstnär och hans kunskaper om konst är kanske inte har lika djupa som en professionell konstvetares, men det uppvägdes av hans entusiasm. Till och med Berghains mytomspunne dörrvakt Sven Marquardt bidrog med ett verk i utställningen.

Även de svenska konstnärerna Anna Uddenberg och Karl Holmqvist är representerade i STUDIO BERLIN. Störst intryck på mig gjorde Julius von Bismarcks stora stålboj som hängde i taket i ingångshallen. Den är kopplad till en dator som i sin tur är uppkopplad mot en faktisk boj i Atlanten och följer därigenom dess rörelser.

Bilden visar en stor stålboj i svart, vitt och rött som hänger i taket på en industribyggnad.
Julius von Bismarcks konstverk Die Mimik der Tethys visat i Paris 2019.
Foto: Julius von Bismarck

Som vanligt råder det strikt fotoförbud inne på Berghain. Vakten kontrollerade våra mobilkameror och satte klisterlappar på kameralinserna varför jag inte kunde ta några foton inomhus.

Nina Katarina Karlsson

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *