Hösten då allt hände

kl. av | Taggar: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Gästbloggare: Sofia Lundström, kulturhandläggare vid svenska ambassaden i London. Efter många, långa perioder av nedstängningar och hårda restriktioner tog det brittiska kulturlivet fart igen under hösten 2021, och det med råge. Planerade satsningar som skjutits på framtiden kunde äntligen äga rum, och den kreativa sektorn har kokat av energi och nya idéer. I och med att inresereglerna lättade efter sommaren har vi haft glädjen att kunna välkomna svenska kulturutövare inom olika konstarter under hösten. Nedan följer ett axplock av ambassadens kulturprojekt från de senaste månaderna.

September är Londons stora designmånad, och för att uppmärksamma svensk nutida design har ambassadens kultur- och handelsfrämjaravdelningar samarbetat med designkollektivet Adorno. Resultatet blev utställningen ”Maximalist 180°” i designmeckat Shoreditch i östra London. Utställningens syfte var att utmana den vedertagna bilden av skandinavisk minimalistisk inredning, och utöver att visas fysiskt tillgängliggjordes hela utställningen digitalt med avancerad 3D-teknik där varje objekt kunde studeras på detaljnivå. De formgivare som medverkade i utställningen var Andrea Santivanez, Elias Båth, Gustav Winsth, Jonatan Nilsson, Josefin Zachrisson och Mira Bergh, Julia Olanders, LAB LA BLA, Lisa Hartwig Ericson, Maria Bang Espersen, Oscar Wall och Sofie Wallenius.

I början av oktober reste kultursektionen till Oxford för att ta del av Oxford Lieder Festivals heldagssatsning på Wilhelm Stenhammar med anledning av dennes 150-årsjubileum. Från morgon till sen kväll bjöds det på konserter framförda av olika konstellationer av svenska musiker och sångare, inklusive Agnes Auer, Camilla Tilling, Jakob Högström, Maria Forsström, Matti Hirvonen, Martin Sturfält och Stenhammarkvartetten. 

På litteraturfronten har ambassaden gjort flera samarbeten med brittiska förlag kring översatt svensk litteratur. Flera bokprojekt har under hösten varit avdelningsöverskridande; i samarbete med ambassadens handelsfrämjare och bokförlaget Harper Collins anordnades ett frukostseminarium på ambassadens residens med Katrine Marçal kring hennes bok Mother of Invention (Att uppfinna världen). Brännheta frågor om jämställdhet och inkludering i näringslivet ledde till inspirerande samtal och kopplade samman personer från kultur- och näringsliv. En bokrelease kring den svenska fotoboken Ghost Ships, om skeppsvrak i Östersjön, engagerade merparten av ambassadens avdelningar i oktober. Tillsammans med MacLehose Press genomförde ambassaden höstens enda heldigitala evenemang, ett seminarium med Sara Stridsberg i samband med den brittiska lanseringen av The Antarctica of Love (Kärlekens Antarktis), där Stridsberg och bokens översättare Deborah Bragan-Turner samtalade om litteratur, språk och översättning.

I slutet av oktober stod ambassaden värd för ett heldagsseminarium om litterär översättning, arrangerat av översättarorganisationen SELTA (Swedish English Literary Translators’ Association) där författarna Susanna Alakoski, Anneli Jordahl, Eija Hetekivi Olsson och Mats Jonsson närvarade. Dagen efter seminariet åkte författarna till Bristol där en litteraturfestival arrangerade ett uppmärksammat heldagsfokus kring svensk arbetarlitteratur. Ambassaden har även fortsatt sitt fleråriga samarbete med European Poetry Festival som i november bjöd in de svenska poeterna Pernilla Bergland, Freke Räihä, Kristian Carlsson och Anna Svensson-Stoltz att skapa och inför publik framföra nya verk tillsammans med brittiska motparter.

I december fick ambassaden i London äran att dela ut Nobelpriset i litteratur till Abdulrazak Gurnah. Professor Gurnah, som växte upp på Zanzibar och kom till Storbritannien som flykting på 1960-talet, fick ta emot sin medalj och sitt diplom från ambassadör Mikaela Kumlin Granit på det svenska residenset i London.

Årets BFI London Film Festival bjöd på en bredd av svenska verk; långfilmen Clara Sola av Nathalie Álvarez Mesén, barnfilmen Apstjärnan av Linda Hambäck, samt XR-installationen Eternal Return av konstnärsduon Lundahl & Seitl som deltog i festivalens VR-sektion LFF Expanded. Ambassaden tilldelade festivalen stöd för att de svenska regissörerna skulle kunna vara på plats, vilket resulterade i intensiva dagar fyllda av nätverkande med brittiska distributörer, press och branschrepresentanter.

En mycket efterlängtad händelse var den nordiska teaterfestivalen New Nordics som äntligen kunde äga rum inför publik efter att ha skjutits upp på grund av coronapandemins utbrott våren 2020. Festivalen arrangerades av brittiskbaserade Cut the Cord Theatre i samarbete med alla de nordiska ambassaderna i London och innehöll nyskriven dramatik från samtliga nordiska länder. Den svenska pjäsen som spelades var Lisa Langseths The Woman Who Turned Into a Tree (Kvinnan som förvandlades till ett träd). Lisa Langseth, som tyvärr inte kunde närvara fysiskt, deltog digitalt i en mycket uppskattad Q&A efter premiären. Festivalen gav ringar på vattnet för den svenska pjäsen som nu blivit upplockad för bredare produktion i Storbritannien, med siktet inställt på nypremiär våren 2023.

På bildkonstområdet har ambassaden bland annat beviljat stöd till den svenska konstnären Roland Perssons medverkan på Liverpool Biennial, Storbritanniens största festival för modern konst. Persson ställde ut några av sina naturtrogna verk i silikon, och hela biennalen gick att ta del av både fysiskt och digitalt. Till New Contemporaries, som är en årlig turnerande utställning som uppmärksammar nyexaminerade konststudenter från Storbritanniens främsta konst- och designhögskolor, blev två svenska konstnärer utvalda att medverka; Anna Choutova och videokonstnären Max Göran. New Contemporaries slog upp dörrarna i Colchester i september, för att sedan flytta vidare till London i december där utställningen kommer att vara öppen fram till mitten av februari. Ambassaden var även inblandad i den brittiska lanseringen av Bokförlaget Stolpes catalogue raisonné av Hilma af Klints konstnärskap på Serpentine Galleries i London.

I samband med FN:s klimatmöte COP26 i Skottland arrangerade de nordiska ambassaderna i London en nordisk fotoutställning på klimattema. Utställningen ”Forever Changes” öppnade på galleriet Street Level Photoworks i centrala Glasgow samma dag som toppmötet invigdes och visas till den 27 februari. Sverige representeras av Helene Schmitz vackra och tankeväckande fotografier med fokus på människans exploatering av naturen. De nordiska kulturattachéerna var på plats under COP26 för att närvara på vernissagen och delta i möten med skotska och nordiska kulturorganisationer.

Senare i november bar det av till Durham i norra England, där Storbritanniens största ljusfestival Lumiere ägde rum under fyra mörka höstkvällar. Hela staden lystes upp av ljusspel, konstverk och installationer, och medverkade gjorde bland annat den svenska kreativa studion Floating Pictures med sin interaktiva installation Colour by Light, där publiken bjöds in att måla omgivningen med hjälp av valfri ljuskälla, exempelvis en smartphone.

Inom ramen för regeringens demokratisatsning arbetar ambassaden kontinuerligt med press- och mediefrihet, bland annat genom det täta samarbetet med pressfrihetsorganisationen Rory Peck Trust. I november varje år hålls den mycket uppmärksammade prisutdelningen The Rory Peck Awards på BFI Southbank för att lyfta fram frilansande journalisters viktiga och riskfyllda arbete att rapportera från konfliktzoner runtom i världen. Ett av priserna som delas ut är The Martin Adler Prize, till minne av den svenske frilansjournalisten som tragiskt mördades under en bevakning av en demonstration i Mogadishu 2006. Årets Martin Adler-pris delades ut av ambassadör Mikaela Kumlin Granit och tilldelades Riana Raymonde Randrianarisoa, frilansande journalist baserad på Madagaskar där hon bland annat rapporterar om korruption, illegal droghandel och miljöbrott med stor risk för sitt eget liv.

Löpande under hösten har enmansföreställningen Meet Pippi Longstocking turnerat runt i England med ambassadens hjälp, vilket kulminerade i en stor temadag om Pippi Långstrump på Museum of the Home i London i december. På temat barnkultur kommer Southbank Centre även att slå upp portarna för Svenska institutets bibliotekskoncept Little Library i februari 2022 i samband med barnkulturfestivalen Imagine. 

Även 2022 ser ut att bli ett intensivt kulturår i London, och ambassaden är redan i full gång med planeringen av en rad svenska kulturprojekt och bilaterala kultursamarbeten. De senaste veckorna har dock osäkerheten kring pandemin vuxit, och idag är Storbritannien återigen ett av de hårdast drabbade länderna av ännu en ny virusvariant. Vi hoppas innerligt att denna nya våg inte kommer att påverka kulturlivet lika hårt som tidigare. Den gångna hösten har verkligen visat att intresset för fysiska kulturevenemang är större än någonsin.  

Foton: Pia Lundberg (1-3, 5-10, 12, 15 och 19), Hugh Fox (4), Sofia Lundström (5, 11, 13 och 18), Christina Cadogan (14), Rob Battersby (16), Helene Schmitz (17) och Wizard Presents (20).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *