Hur Istanbuls filmfestival förvandlades till en framgångsrik online upplaga

kl. av | Taggar: , , , , , ,

Under ett år som har formats av en global kris och internationella reserestriktioner, har stora kulturfestivaler tvingats anpassa sig eller avbryta sina program helt. Arrangörer över hela världen var tvungna att kalibrera om och konkurrera om uppmärksamhet i ett alltmer strömmande kulturlandskap. Min assistent Asli Yurdanur, som har arbetat för kulturorganisationen IKSV (Istanbul Foundation for Culture and Arts) i många år, intervjuar här Istanbuls Filmfestivalens chef Kerem Ayan för att ta reda på hur Istanbuls Filmfestival lyckades behålla sin relevans och locka till sig ny publik när hela branschen befann sig i kris.

Kerem Ayan, chef för Istanbul’s filmfestival. Foto: Mushin Akgun

Kan du berätta lite om vilka anpassningar ni har behövt göra på grund av Covid-19 pandemin när den slog till?

Vi var tvungna att agera snabbt, eftersom alla de begränsningarna och nya regler som uppstod på grund av pandemin kom väldigt hastigt, just när vi skulle tillkännage vårt kompletta program som omfattade över 180 bekräftade filmer för festivalen 2020. Vi valde att delvis övergå till streamingplattformen: Festivalscope i samarbete med Shift72. Plattformen är pålitlig, publikvänlig och tillräckligt flexibel för en festival och kunde också vidta upphovsrättsliga försiktighetsåtgärder. För att hitta en balans i ekonomin vara vi tvungna att sänka biljettpriser, beräkna antal filmer och publikens förmåga och iver att titta på filmer, kostnaderna för att visa filmerna och kostnaderna för att underhålla den digitala plattformen, samtidigt som vi följde de ständigt stigande växelkurserna. Från cirka 180 filmer som redan bekräftats i programmet strömmade vi en majoritet inklusive de nationella tävlingsfilmerna. Festivalformatet förändrades, nu visades en kontinuerlig ström av filmer, presenterade i kluster, med tematiska grupperingar.

Hur många filmer lyckades ni visa?

Under 2020 visades 176 filmer.

Hur går visningarna till rent praktiskt?

Vår digitala plattform är mycket användarvänlig, så snart biljetter köpts, kan publiken klicka på en knapp och börja titta på filmen. Filmerna tillkännages varje månad, nya filmer blir tillgängliga för att strömma varje kväll och varje film är endast tillgänglig i fem dagar och är geografiskt begränsad till Turkiet. Vår mobilapp utvecklades och lanserades i december 2020. De filmer som ingick i de nationella tävlingarna visades också fysiskt, utomhus på Sakıp Sabancı museet, även om det var en utmaning med alla bestämmelser, försiktighetsåtgärder och deltagarantal. Online visningarna hade också sina egna utmaningar. Det begränsade antalet streams som var tillåtna (publiken hade ibland svårt att förstår att vi inte kunde streama filmerna obegränsat). Därtill behovet av snabba internetanslutningar (särskilt för personalen), schemaläggningen och underhåll. Ändå tycker jag att det gav en fantastisk möjlighet för publiken.

Vilka var de mest positiva sakerna som inträffade när du flyttade festivalvisningarna online?

Den mest omedelbara effekten var att vi nu kunde nå ut i hela Turkiet i motsats till begränsningarna med fysiska visningar. Vi kunde också direktsända online diskussioner med filmskapare direkt till publiken. Då filmerna var tillgängliga i fem dagar hade publiken också en större flexibilitet för att välja när de skulle se på filmerna. Pandemin och karantän har blivit två hemska ord, men jag hoppas att vi ändå på något sätt kunde lindra lite av de svåra omständigheterna.

Utomhus bio vid Sakip Sabanci Museet 2020. Foto: Ergun Baydi

Människor går på filmfestivaler för upplevelsen, det är också en social upplevelse, att interagera med andra filmfantaster och filmskapare. Kan verkligen det digitala ersätta den fysiska närvaron?

Jag tror det är en fråga som varje filmentusiast och filmproffs har tänkt på. Att titta på en film är verkligen en social händelse, oavsett om du är ensam eller tillsammans med bekanta, och som regissören Jia Zhangke sa under en av våra diskussioner: ”det är känslan av att sitta axel vid axel med någon annan och titta på en film”. Det är klart att ingen digital filmupplevelse kan matcha den sociala närvaron, men det virtuella är tillgängligt på ett helt annat sätt och är också här för att stanna.

Vilka är dina tankar om framtiden för filmfestivaler?

Som jag sagt är online och fysiska upplevelser inte varandras rivaler. Och jag tror att vi kommer att använda den här plattformen också i våra framtida festivaler, liksom andra internationella festivaler kommer också att göra. Många av de mindre oberoende biograferna fick utstå mycket på grund av alla pandemibegränsningarna och av att periodvis behöva hålla stängt, men på sikt tror jag inte att de är hotade, att titta på film kommer att förbli en social händelse.

Hur såg den nya publiken ut?

Naturligtvis, på grund av befolkningstätheten, är de större städerna de vanligaste användarna av plattformen: Istanbul, Ankara, İzmir, Adana, Bursa och så vidare. Vi är mycket nöjda med att se så pass stor publik från andra städer. Publikantalet har ökat och vi nådde totalt 190 000 personer år 2020.

Affisch till årets upplaga Istanbul Film Festival

Årets upplaga Istanbul Film Festival, Turkiets ledande filmevenemang, firar sin 40- årsjubileumsupplaga mellan den 1 april och den 14 July i år. Festivalens program består av kritikerrosade och prisade filmer från hela världen, en omfattande showcasing av de senaste turkiska produktionerna, klassiker och nyupptäckta filmer och mästerverk av legendariska regissörer. Filmerna visas på festivalens streamingplattform filmonline.iksv.org varje torsdag, fredag, lördag och söndag, medan de filmer som ingick i de nationella, dokumentära och kortfilms tävlingarna visades delvis online men kunde också upplevas på utomhusbiografer samt på vissa pandemianpassade biografer. Därtill kunde årets samproduktions-, utbildnings- och nätverksplattformen ”Meetings on the on the bridge” genomföras online.

Med framfarten av vaccinationsprogrammet just nu kommer ytterliggare restriktioner lättas i juli och festivalen kommer att fortsätta på biografer, utomhus och online fram tills den 14:e juli.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *