Hur möter vi vårt behov av kultur när krisläget förvärras?

kl. av |

I Sverige får vi nu sitta 300 personer tillsammans på kulturscenerna och i Frankrike 1 000, samtidigt som nya franska stödpaket lanseras.

När ytterligare restriktioner med utegångsförbud efter klockan 21 på kvällen nyligen annonserades, gick franska kulturministern genast ut på barrikaderna för att teater- opera- och biobesökare skulle kunna få visa upp sina biljetter och få dispens att gå hem efter 21. Tyvärr, tyvärr gick det snabbt om intet, när premiärminister Castex genast deklarerade att inga såna undantag skulle tillåtas. Nu tvingas teatrar och biografer att tidigarelägga sina föreställningar. Särskilt biograferna uttrycker farhågor om att tvingas stänga helt om detta fortsätter över tid då de har sina största publik klockan 20 och 22. 

Jag har tidigare skrivit om nya kulturministern Roselyne Bachelots frispråkighet och stridbarhet, till skillnad mot sina företrädare. Men eftersom läget nu förvärras dramatiskt dag för dag, deltog också hon i premiärministerns extrainsatta presskonferens igår, torsdag, där ännu fler städer och regioner kommer att omfattas av utegångsförbudet ”couvre-feu” som man säger. Med stor empati för kultursektorns aktörer som drabbas hårt, lanserade hon ännu ett stödpaket om totalt 115 miljoner EUR utöver de 2 miljarder som hon gick ut med i september. Denna gång exceptionellt till scen- och film-sektorn, både till offentliga och privata aktörer, med en rad konkreta åtgärder, som innefattar alltifrån subventionerade biobiljetter, till minskad skatt, ersättning för förlorade intäkter, individuella artist- och manus-författarstöd i en särskild fond som också inkluderar scentekniker och andra drabbade, som nu höjs upp till 10 miljoner EUR under den här perioden. 

Att driva publik kulturverksamhet med det oändliga corona-molnet hängande över oss är en stor utmaning över hela världen. Det är unikt att vi alla står inför samma kris, som vi, märkligt nog, hanterar så olika.  Även i Europa, med våra allra närmaste grannar kör vi våra egna lopp. Vad gör det med oss över tid?

Det är inte heller alldeles lätt att veta hur man ska följa de officiella restriktionerna i Frankrike. Från att ha tillåtit samlingar med 5 000 personer för större evenemang inom kultur och idrott, är man nu nere i 1 000, även i större teatrar, operahus och biografer. I Sverige blev samma siffra efterlängtat igår upphöjd till 300.  Samtidigt är masktvånget stenhårt i Frankrike och upplevs långt viktigare än att hålla avstånd, när vi trängs i stadsbilden. Utegångsförbud gäller i alla 54  kris-departement  mellan kl 18-21 åtminstone 4-6 veckor framåt. Vissa undantag finns förstås, om man har ett nattarbete, eller om man anländer man med flyg efter 21.00 går det bra att visa upp sin flygbiljett t ex. De som följer en undervisning, som våra svenskkurser på institutet, kan komma hem senare med ett intyg.

Foto: Marcus Ohlsson copyright Sara Jordenö & Twiggy Pucci Garcon. Svartvit bild med vogueingdansare

Eftersom Svenska institutet i Paris är en kulturell mötesplats kändes det ändå bra, att efter månader av total nedstängning, äntligen kunna fortsätta en publik kulturverksamhet. Nyligen öppnade vår höstsäsong MOUVEMENTS! En hyllning till Svenska Balettens 100-årsjubileum med länk över till dagens aktuella ballroom-kultur från NYC som vuxit sig stark i Paris och delvis även i Sverige, ”The Reincarnation of the Rockland Palace”. Drygt hundrafemtio besökare vågade sig till vernissagen, även om de fick köa en stund på gården innan de kunde gå in i de begränsade utställningssalarna. Vi hade förstås planerat interaktion med publiken och levande dans under utställningens gång och medverkan av huvudpersonerna Sara Jordenö, svensk filmregissör och Twiggy Pucci Garcon, vogueing-artist från New York. Allt stoppat av corona. Men den nye svenske ambassadören i Frankrike, Håkan Åkesson, räddade situationen i sitt engagerande invigningstal om hur viktigt det är för Sverige att stå upp för HBTQ-frågor, konstnärlig frihet och yttrandefrihet.

Igår visade vi filmen ”Kiki” av Sara Jordenö och Twiggy Pucci Garcon redan klockan 18 (tidigt för fransmän) för ca 20 tappra i publiken, och en senare streamad version. Jag får göra som kulturministern Bachelot gjorde vid presskonferensen, avsluta med att tacka den fantastiska publiken som fortsätter att behöva och besöka våra kulturinstitutioner. 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *