Museer i kris och utveckling

kl. av | Taggar: , , , , , , , , , , , , ,

Under lång tid har museer generellt valt att inte kommentera aktuella politiska händelser utan har ofta positionerat sig som neutrala. Men med George Floyds död i Minneapolis den 25 maj och med de efterföljande demonstrationerna arrangerade av Black Lives Matter, har social orättvisa och rasism i samhället återigen synliggjorts. Vi är många som påverkats av dessa händelser, och även museerna har tagit ställning mot rasism och för jämställdhet. Den framstående museiprofilen Lonnie Bunch, och första afroamerikanske chefen för Smithsonians institutioner, tillika grundare av Smithsonian National Museum of African American History and Culture, sa i ett samtal i juli: 

“For me museums, like the Smithsonian, have to be part of the struggle to change the country. Otherwise they are places about nostalgia. Nostalgia is wonderful, but nostalgia never changed a thing”.  

“All Li es Matter” är ett offentligt konstverk av Hank Willis Thomas i samarbete med For Freedoms (en konstnärsdriven plattform som främjar medborgerligt engagemang) vid Human Rights Campaign´s huvudkontor på Rhode Island Avenue i centrala Washington DC. Konstverket visas bredvid Human Rights Campaigns banner Black Lives Matter/Black Trans Lives Matter. Foto: Helene L Pousette

Kommer museerna att återgå till det ”normala” efter pandemin och engagemanget i Black Lives Matter rörelsen? Eller kommer man ta tillfället i akt och utveckla sina verksamheter, rekrytera med mångfald och se över samlingar och utställningsverksamhet? Bunch, som även sitter i styrelsen för ICOM US, menar att det kommer att vara en stor och svår uppgift men att vi har gjort det förut; “…the past is replete with examples of ordinary people working together to overcome seemingly insurmountable challenges. History is a guide to a better future and demonstrates that we can become a better society—but only if we collectively demand it from each other and from the institutions responsible for administering justice.”

Smithsonian National Museum of African American History and Culture, det senaste av Smithsonians många institutioner, öppnade på The National Mall i Washington DC i september 2016. Foto: Helene L Pousette

Det är en turbulent tid i USA och många i Sverige följer med stort intresse vad som händer här. Det publiceras artiklar, böcker och görs poddar, och det visas dokumentärer och spelfilmer om amerikanska val och politiker. Som museiprofessionell funderar jag naturligtvis på vad som kommer bli del av morgondagens historieskrivning och vilka personer och platser som kommer att vara representerade. För helt klart befinner vi oss i en tid som av olika skäl kommer att gå till historien. Det digitala museet The National Women’s History Museum menar att det amerikanska valet är historiskt eftersom så många kvinnor nu tar plats på ledande positioner inom politiken. Förutom att Kamala Harris är den första kvinnan någonsin som blir vice president (hon är dessutom den första svarta kvinnan med asiatisk-amerikansk bakgrund att ta plats i Vita huset) tar en rad andra kvinnor plats på ledande positioner i kongressen och i delstaterna. 

Covid-19 har inte bara visat hur sårbart samhället och befolkningen är, utan även visat på museerna utsatthet, de institutioner som ska representera vårt gemensamma minne och historia. Under den värsta perioden av pandemin i våras stängde enligt Världsbanken nittio procent av kulturarvsinstitutionerna i världen. Det amerikanska museiförbundet American Alliance of Museums (AAM) visade i sina rapporter att en majoritet av museerna i USA har drabbats av betydande budgetnedskärningar efter nedstängningarna i mars. Många museer hoppas kunna överleva tills pandemin är över och traditionella inkomstkällor återhämtar sig, men i dag står nästan trettio procent inför permanent nedläggning. Mer än en tredjedel av all museipersonal har förlorat sina arbeten. Vissa konstmuseer säljer verk ur sina samlingar för att täcka uteblivna intäkter och täcka kostnader för samlingsvård, och för att skapa större mångfald i sina samlingar. Denna approach har blivit kritiserad i branschen för att man menar att vissa tar tillfället i akt för att bekosta annat, och andra kritiker är oroliga för att tillvägagångssättet kan bli permanent efter pandemin. 

St John´s Church vid Black Lives Matter Plaza. Washington DC. Foto: H L Pousette

House Of Sweden stängde sina publika ytor i mars för att öppna igen i oktober. På grund av nya restiktioner i Washington DC stängde vi precis som museerna igen i förra veckan. Nu planerar vi framåt, och jag har bland annat träffat de skandinaviska museerna runt om i USA och representanter för museer i Washington DC och diskuterat potentiella samarbeten. Till exempel för att leta i arkiven efter kvinnor som utvandrade från Sverige och skapade ett liv i USA. Jag välkomnar svenska museer och andra inom kulturarvsområdet att höra av sig med intressanta projekt som kan utvecklas och växa genom utbyte med USA. 

I maj nästa år arrangerar det amerikanska museiförbundet sin årliga konferens på temat resiliens. Syftet är att undersöka museernas förmåga att lära av misstag och återhämta sig från kriser. Delar av konferensen sker digitalt vilket innebär att många fler kan delta. 

Helene Larsson Pousette, Washington DC

Under protesterna som följde George Floyds död i Minneapolis döpte Muriel Bowser, borgmästare i Washington DC, om Lafayette Square till Black Lives Matter Plaza.
I bakgrunden ser man Vita huset. Foto: Helene L Pousette

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *