Nya stödmiljarder till fransk kultur och nya nyckelpersoner. Kommer det att räcka?

kl. av | Taggar: ,
Franska kulturministern i Le Monde 3 september 2020

Frankrikes nya kulturminister Roselyne Bachelot går ut starkt: Staten kommer inte att överge någon” säger hon i stor intervju i Le Monde, där hon berättar hur hon vill fördela de utlovade nya två miljarderna till den hårt drabbade kultursektorn. Det är alltså 2 % (ca 22 miljarder svenska kronor) av den franska regeringens omfattande generella stödpaket om 100 miljarder euro. Detta i ett land med 67 miljoner invånare, där kultursektorn är sju gånger större än bilindustrin och kulturen en självklar grundpelare i den nationella politiken och retoriken. Kritikerna undrar om det räcker, och vill se mer än bara löften. ”Det gäller att pengarna delas ut också, och inte försvinner i processen”.

Två teaterveckor i institutets trädgård invigs här av nyutnämnda kulturborgarrådet i Paris Carine Rolland och Paris Centres unge borgmästare Ariel Weil, som förstås sade att institutets trädgård är vackraste platsen i Le Marais. Till vänster institutets biträdande chef Maria Ridelberg-Lemoine. Foto: Baptiste Pépin

På Svenska institutet i Paris har vi dragit vårt lilla strå till stacken, genom att upplåta vår vackra trädgård mitt i Le Marais till franska teaterföreställningar under två veckor i samarbete med Paris stad och Théâtre de la Ville de Paris. Vi ville gärna uppmuntra stadens initiativ att satsa på en kultursommar i Paris för att stimulera kulturlivet att komma igång igen och för att ge publiken efterlängtade upplevelser. Här handlade det om två off-Avignon-pjäser; första veckan  ”Mannen som sov under min säng” (L’homme qui dormais sous mon lit) av regissören Pierre Notte. Den andra veckan spelades “När jag ska bli en man (”Quand je serais un homme) av och med Catherine Hauseux, om manlighet och manliga stereotyper. Fullsatt varje föreställning, ibland två föreställningar per dag, Tyvärr kunde vi tillåta max 59 sittande i publiken på behörigt avstånd från varandra och med munskydd. (Reglerna är för övrigt inte helt klara om hur många man får samlas, 50, 500 eller 5 000, alla varianter florerar) 

Initiativet till att göra en kultursommar kom från nyligen avgångne kulturborgarrådet, Christophe Girard. Han är en karismatisk ledargestalt och Sverigevän, som jag skrivit om tidigare här i bloggen, som även startade fenomenet Nuit Blanche, (kulturnatt) som spritts över Europa. Han avgick frivilligt med buller och bång i somras, då han av oppositionen bland annat anklagades för att ha bjudit den pedofilanklagade författaren Gabriel Matzneff på lunch på stadens bekostnad (se också tidigare blogg om Vanessa Springoras bok som snart kommer ut på svenska på Bonniers “Samtycket” och som jag varmt kan rekommendera)

Det har alltså skett en rejäl snurr på ledningsposterna på kulturområdet i Frankrike senaste månaderna. I samma veva som Paris stad fick ett nytt kulturborgarråd med en lägre profil, Carine Rolland, tillsattes en ny och färgstark kulturminister vid regeringsombildningen  juli, Roselyne Bachelot. Hon klev på efter två kortlivade och lågmälda företrädare.  Kulturministrarnas undanskymda position kan tyckas paradoxal i ett land där kulturen har så stark ställning. Man säger ofta att Frankrike bara har haft två kulturministrar: André Malraux och Jack Lang. Här vill ju presidenten själv svepa de stora kulturella penseldragen, och kulturministrarna får finna sig i att sitta snällt bredvid. Därför mottogs utnämningen av Roselyne Bachelot med förvånade men oväntat positiva reaktioner från kulturlivet. Hon lär själv ha blivit förvånad, berättade hon i en TV-intervju, när hon fick SMS från nye premiärministern Jean Castex, samma kväll som han blivit invald, och tänkte ”djäklar, nu är jag fångad igen”. 73 år och orädd, känd för att sticka ut hakan och säga vad hon tycker. Farmakolog i botten, men stridbar och van vid den politiska spelplanen, med fyra ministerposter bakom sig, senast som hälsominister. Dessutom folklig och välkänd som programledare i radio och TV och en stor operafantast.

Nu återstår att se vad Roselyne Bachelot och de nya miljarderna kan tillföra det sargade kulturområdet. Förutom de 2 miljarderna till kulturen kommer också pressen att få ett stöd om 5 miljarder euro på två år.

Fortsättning följer. 

Teater i institutets trädgård

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *