Nyligen bortgångna Gunilla Palmstierna-Weiss besökte ambassaden i Berlin

kl. av | Taggar: , , , , , , , ,

Det är med sorg vi läser i tidningarna att scenografen, kostymtecknaren, skulptören och keramikern Gunilla Palmstierna-Weiss har lämnat oss efter ett långt och händelserikt liv. Våra tankar går först och främst till hennes familj.

Bokomslag med svartvitt foto av Gunilla Palmstierna-Weiss som ung. Titeltexten är klargul.
Bokomslag på den tyska utgåvan av Gunilla Palmstierna-Weiss bok Minnets spelplats, som på tyska heter Eine europäische Frau utgiven på Verbrecher Verlag.

I mitten av september i år besökte Gunilla oss i Berlin för att delta i Internationales Literaturfestival Berlin och göra ett framträdande på Literaturhaus Leipzig. Hennes memoarer Minnets spelplats lanserades på tyska med titeln Eine Europäische Frau på Verbrecher Verlag. I samband med det bjöd ambassadens ministerråd Jenny Lennung Malmqvist in Gunilla och hennes son, konstnären Mikael Sylwan (som medverkade i arbetet med den svenska utgåvan av boken), till en lunch med oss på ambassaden. Deltog gjorde även Gunillas översättare Jana Hallberg och hennes man författaren och översättaren Ulf Peter Hallberg samt representanter för Verbrecher Verlag och Literaturhaus Leipzig.

Gruppfoto på alla personer som medverkade under lunchen. Fotot är taget utanför entrén till Sveriges ambassad i Berlin.
Gunilla Palmstierna-Weiss besökte ambassaden i Berlin september i år. Fr.v. Kulturråd Nina Katarina Karlsson, litteraturhandläggare Grit Thunemann, pressråd Katarina Szécsi Åsbrink, författaren Ulf Peter Hallberg, ministerråd Jenny Lennung Malmqvist, Gunilla Palmstierna-Weiss, översättaren Jana Hallberg, Gunillas son konstnären Mikael Sylwan, Thorsten Ahrend från Literaturhaus Leipzig, förläggarna Kristine Listau och Jörg Sundermaier samt Alyssa Fenner från Verbrecher Verlag. Foto: Celina Gleisner, Sveriges ambassad Berlin.

Gunilla var trots sina 94 år så full av liv och kraft att det är svårt att förstå att hon bara ett par månader senare är borta. Hon var uppvuxen i Sverige, Österrike och Holland och kunde prata flytande tyska. Livligt berättade hon om sin uppväxt och sitt yrkesliv. Som barn hade hon till och med träffat Sigmund Freud i Österrike där hennes mamma som var läkare utbildade sig till psykoanalytiker. Senare flyttade hon till Rotterdam. Hon utbildade sig i Frankrike och träffade sedermera sin tyske make Peter Weiss. Hon var verkligen en europeisk kvinna.

Bild på författaren som sitter bakom ett bord med en mikrofon framför sig. Bredvid henne sitter samtalspartnern Arnd Beise.
Gunilla Palmstierna-Weiss samtalar med Arnd Beise på Internationales Literaturfestival Berlin. Foto: Nina Katarina Karlsson

Dagen efter lunchen på ambassaden framträdde hon på Internationales Literaturfestival. Där samtalade hon med Arnd Beise, som är författare och ordförande i Internationale Peter Weiss-Gesellschaft. Under samtalet på Berliner Festspiele gjorde hon en enorm främjandeinsats för svensk jämställdhet. Hon berättade bland annat om när hon gjort scenografin till urpremiären av maken Peter Weiss pjäs Marat/Sade på Schillertheater 1964. I föreställningens program stod det dock att Peter Weiss hade gjort scenografin och inte hon. När de inför teaterledningen klagade på detta fick de till svar att det är så rörande när en kvinna ”hjälper sin man”. Gunilla tyckte att det kändes som 1800-talet och hade inte kunnat föreställa sig att man skulle behöva kontrollera programtexten. Hon upprepade flera gånger att något sådant inte skulle ha hänt i Sverige 1964. Detta var ett av skälen till att de sedan under en längre tid hellre arbetade i Sverige än i Tyskland.

Efter samtalet på Internationales Literaturfestival stod unga kvinnor i en lång kö för att få sin bok signerad av Gunilla. Hon är en feministisk förebild och intrycket hon gjorde var så starkt att vi ville bjuda in henne till ett evenemang på kvinnodagen den 8 mars (som för övrigt är helgdag i Berlin). Nu blir det inte så.

För övrigt satt flera av den tidens stora intellektuella från Gruppe 47 i publiken på just den ovan nämnda premiären på Schillertheater 1964: Günter Grass, Hans Magnus Enzensberger, Ingeborg Bachmann och Heinrich Böll. De var bara några av alla dem Gunilla lärde känna under sin yrkeskarriär. Hon arbetade inte bara med Peter Weiss. Hon gjorde också 19 uppsättningar tillsammans med Ingmar Bergman och gjorde scenografi och kostym till Peter Brooks uppsättning av Marat/Sade på Broadway.

Boken har fått många och genomgående fina recensioner i Tyskland. Bland annat på Deutschlandfunk Kultur. Vi hoppas att boken får många läsare och ser med värme tillbaka på vårt möte med denna fantastiska konstnär.

Nina Katarina Karlsson, kulturråd Berlin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.