På scenen en fängelsecell och en ensam, fångklädd sopran ackompanjerad av två kammarmusiker samt elektronisk livemusik och en berättarröst via ett sexkanaligt högtalarsystem. I fonden en storbildsskärm med suggestiv animation.
Mycket har Alfred Nobelhallen på House of Sweden sett genom åren, men en operapremiär är världspremiär.
The Echo Drift heter entimmesoperan som den 2 december hade preview i Washington i produktion av bland andra Svenska ambassaden. Projektet började med ett möte mellan kompositören Mikael Karlsson och ambassadens kulturråd Kristina Rennerstedt på Manhattan i maj 2014. Mikael Karlsson, 39-årig gävleson klassiskt musikutbildad i New York, hade just tilldelats det prestigefulla priset The Wladimir and Rhoda Lakond Award ”for an exceptional mid-career composer” av The American Academy of Arts and Letters.
I USA är Mikael Karlsson sedan länge ett uppmärksammat, genreöverskridande kompositörsnamn inom pop (Lykke Li och Mariam Wallentin), soundtrack för film, tv-serier och dataspel – samt kammar- och balettmusik. Bland annat.
Vad kunde han hitta för projekt att framföra på Gert Wingårdhs ambassadbygge vid Potomac i Washington – han som bor och komponerar i en lägenhet i Harlem där grannarna aldrig klagar eftersom de själva spelar bongotrummor om nätterna?
En opera.
Mikael Karlsson slår sig ihop med Elle Kunnos de Voss, New York-baserad svensk designer, scenograf med mera och skriver librettot till The Echo Drift, ett surrealistiskt stycke om existentiella frågor om tidens gång och den fria viljan. Musik och voice over: Mikael Karlsson. Scenografi och animation: Elle Kunnos de Voss.
Ett knappt halvår efter beställning, står, ligger och gympar den svenskättade Metropolitansopranen Amy Shoremount-Obra (farfars far hette Strandberg) på Svenska ambassadens scen. Som den 14-faldigt livtidsdömda fången Walker Loats väntar hon på guvernörens svar på nådeansökan – och hittar i sin soppskål en puppa som utvecklas till fladdrande mal och förändrar perspektiven på straffet, tiden, livet.
Modernt, multimedialt, mesmerizing. Vackert också.
Dessutom en bedrift av dirigenten Carmine Aufiero, violinisten Fung Chern Hwei, pianisten Aaron Likness (norskättling) och Amy Shoremount-Obra som fått noter och libretto två veckor före premiär och hunnit repetera ett par gånger i Mikael Karlssons sovrum i Harlem.
Våren 2014 gjorde Mikael Karlsson och koreografen Alexander Ekman succé på Oslooperan med sin balett A Swan Lake. Härnäst Sverige: Den 17 april 2015 har duon premiär på sitt sjunde samarbete, helaftonsbaletten Midsommarnattsdröm på Kungliga Operan i Stockholm.
Metropolitansopranen Amy Shoremount-Obra, här som livstidsdömda fången Walker Loats, i sin fängelsecell på scen i House of Sweden.