Rapport från ett nedstängt London

kl. av | Taggar: , , , , , , , , , , , , ,
Alla Storbritanniens gallerier, museer, teatrar, biografer, konserthus och kulturcenter är stängda på obestämd framtid. I Hyde Park är det ödsligt kring de annars så välbesökta Serpentine Galleries. Foto: Pia Lundberg

Så blev London tyst och stilla – till slut. I flera veckor tillämpade Storbritannien, liksom Sverige och tidigare även Nederländerna, en strategi som byggde på frivillighet och eget ansvar i förhållande till COVID-19. För två veckor sen besökte 65 000 personer hästkapplöpningsevenemanget Cheltenham Festival, fotbollsmatcher spelades inför utsålda arenor, och pubar, teatrar och operahus var lika välbesökta som vanligt. Idag känns det som en helt annan tid. De senaste tio dagarna har restriktionerna kommit slag i slag: förbud mot folksamlingar, strikta reserestriktioner, kraftigt begränsad lokaltrafik och stängning av samtliga skolor, restauranger, pubar, kulturinstitutioner och idrottsanläggningar. I måndags, efter en solig helg med överfulla parker och tåg till kuststäderna, utlyste Boris Johnson slutligen nationellt nödläge och införde utegångsförbud med omedelbar verkan i hela landet. Storbritanniens lockdown sammanfattas med tre ord: ”Stay at home”.

Parlamentet har stängt för att begränsa smittspridningen. Nu görs stora ansträngningar för att förstärka sjukvården. Regeringen bygger fältsjukhus, varav det största i London med plats för 4 000 patienter. National Health Service (NHS) förstärks med tiotusentals personer genom att pensionerad sjukvårdspersonal återgår i arbete och blivande sjuksköterskor och läkarstudenter i slutet av sin utbildning ställs till förfogande. När sjukvårdsminister Matt Hancock (tidigare kulturminister) i veckan efterlyste 250 000 volontärer för att stödja NHS i leveranser av mat och medicin, anmälde sig nästan en halv miljon personer på ett dygn. Det blev ett välbehövligt exempel på medmänsklighet och solidaritet efter en flod av rapporter om länsade hyllor i landets matbutiker på grund av hamstring och en ignorant inställning till social distansering på pubar och i parker.

Coronakrisen är förstås i första hand en fråga om människors liv och hälsa, men landets kulturliv har fått relativt mycket uppmärksamhet i den intensiva mediebevakningen. Ett av de första stora evenemangen som ställdes in till följd av coronaviruset var London Book Fair, som skulle ha ägt rum den 10-12 mars. Bokmässan ställdes inte in på grund av formella restriktioner, utan för att alltför många internationella utställare och besökare valde att avboka dagarna före mässans start. Det blev början på något av en kedjereaktion i den brittiska kulturvärlden. I takt med att regeringens restriktioner blev fler valde de flesta av landets teatrar, museer, gallerier, konserthus och kulturcenter att stänga frivilligt, redan innan utegångsförbudet utlystes.

Stödpaket för kultursektorn

Den fråga som debatterats mest i förhållande till kulturen är hur landets frilansare och egenföretagare ska klara sig igenom krisen. Regeringen presenterade snabbt en rad krisåtgärder för hur företag ska kunna behålla sina anställda under de kommande månaderna, bland annat genom att garantera 80 procent av de anställdas löner upp till en månadsinkomst på 2 500 pund (knappt 32 000 kronor), men de som saknar fast anställning fick vänta länge på besked. En mängd upprop kom från kultursektorn, som i mycket hög grad består av frilansare. Tidigare i veckan signerade 13 000 kulturarbetare, inklusive många namnkunniga skådespelare, fackförbundet Equitys brev till regeringen med en vädjan om att någon form av inkomstgaranti skulle införas även för frilansare. Organisationen The Musicians’ Union presenterade en rapport om att deras medlemmar hittills har förlorat inkomster på 13.9 miljoner pund (ca 178 miljoner kronor) på grund av krisen.

På torsdagen presenterades till slut regeringens stödåtgärder för egenföretagare. Stödet ligger på samma nivå som för permitterade anställda och innebär att egenföretagare får ett bidrag motsvarande 80 procent av personens medelinkomst per månad, upp till 2 500 pund per månad. Bidraget beviljas för tre månader med en möjlig förlängning, och omfattar 95 procent av landets egenföretagare. Den nytillträdde finansministern Rishi Sunak kallade stödpaketet ”det mest generösa någonsin i Storbritannien, och förmodligen i världen”.

I veckan presenterade Englands motsvarighet till Statens kulturråd, Arts Council England, ytterligare ett stödpaket på 160 miljoner pund (drygt två miljarder kronor) för den engelska kultursektorn. Av dessa ska 20 miljoner pund gå direkt till frilansande konstnärer och kulturarbetare, som ska kunna ansöka om ett engångsbelopp på upp till 2 500 pund under den mest akuta fasen av coronakrisen. Arts Council England förväntas presentera ett mer långsiktigt åtgärdspaket för kultursektorn i ett senare skede.

Kulturen flyttar ut på nätet

I en tid då det ordinarie kulturlivet i kulturlandet Storbritannien har stängts ned, har en hel del kultur flyttat ut på nätet. Både stora kulturinstitutioner och fria aktörer har tillgängliggjort delar av sitt utbud online för kulturtörstande hemmasittare. BBC var snabba med att lansera ”Culture in Quarantine”, en virtuell teater- och scenkonstfestival med nyskrivna pjäser anpassade till tv-formatet, arrangerad i samarbete med brittiska teatrar. Stora musik- och scenkonstinstitutioner, som The Royal Opera House, dansteatern Saddler’s Wells och ett flertal teatrar och konserthus, erbjuder gratis föreställningar och konserter online, och en rad museer och gallerier ordnar virtuella guidningar och samtal kring konstverk. Många bokförlag och litteratursajter har välkomsterbjudanden med gratis ljud- och e-böcker, och flera planerade filmfestivaler, som HBTQ-festivalen BFI Flare, lägger ut delar av sina program på nätet.

Ambassadens arbete

Sedan utegångsförbudet infördes har ambassaden infört minimibemanning på roterande schema för att kunna hantera konsulära ärenden och svara på allmänhetens förfrågningar. De flesta av oss arbetar hemifrån, med beredskap att infinna sig på ambassaden vid behov. Vi har liksom alla andra ställt in samtliga publika evenemang den närmaste tiden. Många kulturprojekt som vi arbetat länge med, som den nordiska teaterfestivalen New Nordics som skulle ha ägt rum förra veckan och vårt storslagna firande av Pippi Långstrumps 75-årsjubileum på Southbank Centre i maj, gör ont att ställa in. Vi håller dock nära kontakt med alla våra samarbetspartners och hoppas att vi ska kunna genomföra satsningarna längre fram, delvis i ny tappning. Dessutom ser vi över möjligheterna att främja svensk kultur digitalt i högre utsträckning än tidigare.

Det ska nog gå bra. Förhoppningsvis kan vi få fler britter att läsa en svensk bok, se en svensk film, lyssna på svensk musik eller upptäcka ett svenskt konstnärskap i självisoleringens och karantänernas tid. Och så ser vi fram emot fina, publika kulturevenemang i tiden bortom corona.

Europas mest besökta kulturhus, Southbank Centre där Pippi Långstrumps 75-årsjubileum skulle ha firats i maj, har stängt. På hemsidan ber centret, som många andra kulturinstitutioner, om donationer: “As a charity, we rely on income from ticket sales and other commercial activity around our site. That’s over 60% of our funding. And it’s stopped – overnight. We hate to ask for help at a time like this. We know everyone is facing uncertainty and hardship. But in difficult times, people need art and culture more than ever. It inspires and unites us – and we all need that now.” Foto: Morley von Sternberg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *