I helgen hade jag förmånen att vara med på 56. Nordische Filmtage i Lübeck. Det är den största nordiska filmfestivalen i Europa, under en vecka visades 172 filmer från de nordiska och baltiska länder samt Tyskland. Jag såg de flesta svenska spelfilmerna som var med i programmet. Redan dagen före prisutdelningen anade jag att vi skulle få något pris, de svenska filmerna var på allas läppar. Döm om min stolthet när det delades ut hela tre av åtta priser till oss: barnjuryn valde Ella Lemhagens “Pojken med guldbyxorna”, den baltiska juryn valde Ronnie Sandahls debutfilm “Svenskjävel” och publikpriset gick till Maria Bloms “Hallå hallå” (igen, den vann publikpriset även i Hamburg för en månad sedan). Glädjen var stor hos Ronnie Sandahl, Maria Sid och Jimmy Lindström som tog emot priserna. Det är påtagligt att den tyska biopubliken tycker bra om svensk film och att den internationella filmbranschen håller ett öga på vad som produceras i Sverige. Även “Turist” av Ruben Östlund och “En duva satt på en gren och funderade på tillvaron” av Roy Andersson premiärvisades för en uppskattande publik och kommer snart upp på repertoaren över hela landet.

Apropå Roy Andersson: hans legendariska reklamfilmer, som också de visades i Lübeck, finns med i Svenska Institutets nya utställning “Mehr als Werbung – Schweden kommunizieren”, som öppnar här på Felleshuset på onsdag. Utställningens kurator är Sara Kristoffersson, som är gästprofessor på Konstfack. Vi har tillsammans med olika partners förberett ett ramprogram kring utställningen där vi kommer att beröra olika aspekter på svensk reklam som bärare av värderingar kring t ex jämställdhet, estetik och information. Roy Andersson är inbjuden att medverka i ramprogrammet och prata om sitt arbete med reklamfilm. Utställningen kommer att kunna ses hos oss t o m den 23 januari och därefter flyttar den till Svenska Institutet i Paris. Välkomna om ni har vägarna förbi!
Tack! Jättebra blogg!