Svensk paviljong på Tanzmesse i Düsseldorf

kl. av | Taggar: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Ambassaden har under sensommaren gjort en satsning på svensk dans. Som jag skrev i det förra blogginlägget var Cristina Caprioli inbjuden till en retrospektiv på den stora dansfestivalen Tanz im August och ambassaden har stöttat på olika sätt.

Bild med texten "Swedish Dance at Tanzmesse 2022". Runt texten finns blåklockor, smörblommor och rödklöver.

Nästa projekt var vår medverkan i den svenska paviljongen på Tanzmesse i Düsseldorf 31 augusti- 3 september. Den internationella dansmässan är den största professionella mötesplatsen för samtida dans och är ett forum för utbyte, kunskapsdelning och nätverkande. Den arrangeras vartannat år i slutet av augusti och det brukar komma runt 2000 internationella utställare och besökare. Det här var den första dansmässan sedan 2019 och det var tydligt hur glada alla i branschen var att få ses igen.

Danscentrum organiserade en paviljong utanför Tanzmesse där åtta svenska koreografer fick visa upp sina verk för besökare och bokare. Paviljongen fanns inne i Kunstpalast som ligger alldeles bredvid NRW Forum Düsseldorf där själva mässan hölls. Hanna Falk har varit producent för det svenska deltagandet på mässan i Düsseldorf.

Två dansare i shorts och tröja i rosa tyg med vita moln på. En dansare står på knä och stöttar den andra dansaren som lutar sig bakåt med ett ben lyft som om han ska ställa sig på händer.
Pressbild för Claire Parsons föreställning Yellow. Foto: Thomas Hultgren

På torsdagen fick jag möjlighet att se utdrag ur verk av Claire Parsons Co, Ongoing Realities, Art of Spectra och Virpi Pakhinen. Det kom mycket folk och det var fint att se en sådan blandning av föreställningar. Claire Parsons lekfulla föreställning Yellow riktade sig till små barn. Art of Spectras kraftfullt fysiska föreställning TENSION stod i stark kontrast till Ongoing Realities performance med visuella effekter där publiken kan röra sig i rummet.

Bild på dansare i böjd ställning iklädd grova kängor, blå arbetsbyxor, grön jacka och utanpå en genomskinlig regnjacka i plast.
Ongoing realities föreställning What comes through i den svenska paviljongen.
Foto: Hanna Robertz.

Det kom mycket folk och det var fint att se en sådan blandning av föreställningar. Claire Parsons lekfulla föreställning Yellow riktade sig till små barn. Art of Spectras kraftfullt fysiska föreställning TENSION stod i stark kontrast till Ongoing Realities performance med visuella effekter där publiken kan röra sig i rummet.

Foto på dansaren Sindri Runudde i vit t-shirt. Han är intrasslad i ett stort vit-rosa tyg.
Sindri Runudde i Performance of Sensoral Lecture.
Foto: Queering the Crip, Cripping the Queer.

Den svenske koreografen och dansaren Sindri Runudde var inbjuden av Tanzmesse att framföra ett solo på kvällstid som vi hade turen att få några av de sista biljetterna till. Verket kallas Performance of Sensoral Lecture och Runudde ville få publiken att vidga sina taktila och audiella sinnesupplevelser. Han var också inbjuden att delta i ett panelsamtal om funktionsvariation inom dansen på fredagen.

Sindri Runudde medverkar även i festivalen Queering the Crip, Cripping the Queer på Sophiensaele i Berlin denna vecka. Där finns möjligheten att se hans föreställning, som han själv kallar ”a sensorial journey into the intimacy of voice messages”.

Bilden föreställer sju dansare klädda i guldkläder från topp till tå.
Maria Naidus föreställning Golden i den svenska paviljongen. Foto: Hanna Robertz

På fredagen såg ambassadens kulturhandläggare Hanna Robertz ytterligare fyra svenska koreografer i den svenska paviljongen: Bobbi Lo Produktion, Maria Naidu, Johanssons Pelargoner och Dans samt Danskompaniet Spinn.

Vi träffade också svenska producenter som Nordberg Movement och tyska festivalarrangörer. Förhoppningsvis får vi därmed se några av de svenska koreograferna och kompanierna i Tyskland i höst och vår.

Nina Katarina Karlsson

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *