Svenska dataspel i Berlin

kl. av | Taggar: , , , , , , , , , , ,

Äntligen har vi kunnat öppna vår utställning om design av svenska dataspel! I fredags hade vi vernissage för Yarny, Medusa und ein Elefant: Das Handwerk schwedischer Computerspiele i de nordiska ambassadernas Felleshus. I utställningen presenterar fem olika dataspelsstudior hur deras spel kommit till. I filmade intervjuer berättar spelens designer om sin inspiration och den kreativa processen inom teamet. Mängder av skisser och objekt visas.

Under vernissagen genomfördes ett panelsamtal om svenska dataspel och design. Där deltog Sofia Östlund, Co-kurator från ArkDes och Matthias Oborski, utställningsansvarig på Computerspielemuseum Berlin. Moderator var Lara Keilbart, frilansjournalist med fokus på nördkultur.

Foto med tre samtalande personer sittande i fåtöljer framför ett litet bord i auditoriet i den nordiska ambassadernas Felleshus.
Panelsamtal med Matthias Oborski, Computerspielemusen, moderatorn Lara Keilbart och Sofia Östlund, Co-kurator ArkDes. Foto: Elisabeth Mayr

Det är roligt att en delvis ny publik kom till oss i Felleshuset. Många i publiken var unga, gamingnördar som sannolikt hade hittat hit på grund av våra samarbeten med Computerspielemuseum, dataspelsorganisationen Game och moderatorn Lara Keilbart som också spridit information om vår utställning och invigning i sina nätverk .

Foto tagit uppifrån trapporna ner på utställningsbesökarna. Skisser visas på utställningsväggarna och filmer med intervjuer av speldesigner visas på bildskärmar.
Utställningsbesökare på vernissagen. Foto: Elisabeth Mayr

Ursprungsplanen var att öppna utställningen i april 2021, men en hård tysk lockdown under våren gjorde att vi fick skjuta på den. Redan hösten 2019 fick vår kulturhandläggare Hanna Robertz idén att vi skulle kunna ha dataspel som tema för vår nästa svenska utställning i Felleshuset. Hon hade tidigare ansvarat för utställningen SIE kommen! … mit neuen Comics aus Schweden om svenska seriehjältinnor 2019. Vi ville gärna fortsätta att arbeta med populärkulturella teman, men också hitta ett område där vi kunde arbeta med integrerat främjande för hela ambassaden.

Vi bestämde oss för att gå vidare med idén. Kulturrådet tipsade oss om att ta kontakt med Per Strömbäck som är talesperson på organisationen Dataspelsbranschen. I januari 2020 träffade vårt pressråd Monica Enqvist och jag honom och han uppmärksammande oss på ArkDes utställning Yarny, Medusa och en elefant – Hantverket bakom svensk speldesign och att den just då fanns på Form/Design Center i Malmö. Hanna och jag åkte till Malmö den sista utställningshelgen i månadsskiftet februari/mars, precis innan pandemin slog till. Vi kände direkt att utställningen skulle passa perfekt i Felleshuset och slöt under våren ett avtal med ArkDes och Illustratörscentrum, som ursprungligen haft idén till utställningen.

En man med rakat huvud i grå kavaj talar i mikrofon mot en vinröd bakgrund i auditoriet på Felleshuset.
Per Strömbäck, talesperson för organisationen Dataspelsbranschen på öppningen av utställningen Yarny, Medusa und ein Elefant. Foto: Elisabeth Mayr

Att spela dataspel är idag en mycket utbredd sysselsättning. Runt hälften av befolkningen i EU spelar dataspel regelbundet. 45 procent är kvinnor och 55 procent män. Var åttonde person i världen har spelat ett dataspel som är utvecklat i Sverige. Kopplingen mellan dataspel, konst och kultur är större än många tror. Spelutveckling är en intellektuell, konstnärlig, teknisk och även affärsorienterad sysselsättning.

Runt utställningen vill vi därför arbeta med integrerat främjande och skapa ett ramprogram. Eftersom dataspelsbranschen är en viktig exportindustri är det också intressant för våra näringslivsfrämjare att arbeta med temat. Omsättningen i branschen har ökat kontinuerligt och uppgick 2019 till cirka 2,4 miljarder euro. Det är summor som är jämförbara med Sveriges årliga järnmalmsexport. Sverige är också den största investeraren i Tysklands spelindustri. Tre av de fem största arbetsgivarna i branschen är svenskägda och den tyska dataspelsmarknaden växte med 32 procent 2020.

Foto på en röd garnfigur, saxar och tänger för att klippa ståltråd.
Garnfiguren Yarny, som man själv kan skapa i våra barnworkshops. Foto: Elisabeth Mayr

I ramprogrammet kommer vi ha olika evenemang för branschen, seminarium om dataspel i skolan och workshops för barn där de kan skapa sin egen garnfigur Yarny. Yarny finns med i ett av de spel som visas i utställningen. Utställningen visas till den 19 december.

Medverkande studior:

Avalanche Studios med Zeke Virant
Coldwood Interactive med Martin Sahlin
Landfall Games med Pontus Ullbors
Might and Delight med Emma Richey
Neat Corporation med Linnéa Östedt Harrison

Nina Katarina Karlsson

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *